W ogłoszonym przez MON przetargu na system zarządzania walką szczebla batalionu (BMS) wystartuje konsorcjum, które zawiązała dziś Polska Grupa Zbrojeniowa, oraz konsorcjum, na którego czele kilka dni temu stanęło Asseco Poland. Jako pierwsze w BMS mają być wyposażane transportery Rosomak.
Resort obrony chce wyposażyć armię w sieciocentryczny system wsparcia dowodzenia klasy C4ISR. Dzięki niemu dowódcy różnych szczebli – od plutonu po dywizję – będą mogli otrzymywać na bieżąco informacje o sytuacji na polu walki. W system zarządzania walką szczebla batalionu (BMS) mają być wyposażone brygady zmechanizowane, które dysponują kołowymi transporterami opancerzonymi Rosomak.
Przetarg na dostawę BMS został ogłoszony w lipcu. Dziś zawiązało się konsorcjum polskich firm, które chcą w nim wystartować. Poza Polską Grupą Zbrojeniową w jego skład weszły: PIT-Radwar S.A., WB Electronics S.A. i TRANSBIT Sp. z o.o. – Konsorcjum jest świetnym przykładem na to, że cały polski przemysł obronny, część kontrolowana przez Skarb Państwa oraz tworzona przez kapitał prywatny potrafi współpracować – podkreślał Wojciech Dąbrowski, prezes PGZ. Dodawał, że konsorcjum jest zdolne opracować i dostarczyć do armii system, który pod względem produktu i oprogramowania będzie całkowicie polski.
Z kolei prezes WB Electronics S.A. Piotr Wojciechowski podkreślał, że są to firmy mające największe doświadczenie w zakresie platform bojowych.
Przedstawiciele konsorcjum zapowiadają, że oprogramowanie polskiego BMS ma gwarantować możliwości dalszego rozwoju systemu i dopasowywanie jego funkcji do wymagań wojska.
Jednak konsorcjum zawiązane przez PGZ nie jest jedynym, które chce powalczyć w przetargu. Firmy Asseco Poland, Teldat, Siltec, Enigma i CMGI oraz Wojskowa Akademia Techniczna ogłosiły 12 sierpnia, że utworzyły narodowe Konsorcjum BMS. Według założycieli łączy ono osiągnięcia polskich firm oraz kapitał wiedzy Wojskowej Akademii Technicznej. – Jesteśmy uznanym dostawcą rozwiązań dla polskich służb mundurowych, ale także dla instytucji i agencji NATO oraz Unii Europejskiej – informował Przemysław Borzestowski, wiceprezes zarządu Asseco Poland, które jest liderem tego konsorcjum. – Nad produktem narodowego BMS aktywnie pracujemy już od 2006 roku – dodawał Henryk Kruszyński, prezes Zarządu Teldat.
Pierwsze kołowe transportery opancerzone mają być wyposażone w BMS już w 2017 roku. Wartość kontraktu na dostawę systemu może przekroczyć miliard złotych.
autor zdjęć: Tadeusz Wróbel
komentarze