moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Modernizacja morskiej brygady

Dostaną nowe wyposażenie nawigacyjne i silniki, a także system AIS pozwalający na automatyczną identyfikację jednostek pływających. Ratownicze „Anakondy”, śmigłowce W-3 i samoloty „Bryza”, którymi latają lotnicy morscy, przechodzą gruntowną modernizację.

Samolot „Bryza”.

Kilka dni temu do zakładów lotniczych w Świdniku trafił śmigłowiec W-3RM należący do Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. To ostatnia z pięciu maszyn, które zgodnie z umową zawartą przez Inspektorat Uzbrojenia i świdnicką firmę mają zostać poddane tak zwanej unifikacji. Dwa helikoptery transportowe i trzy ratownicze „Anakondy” otrzymają między innymi nowe, jednolite wyposażenie nawigacyjne i systemy sterowania. Dzięki temu łatwiejsze stanie się szkolenie lotników. Na tym jednak nie koniec. – Śmigłowce transportowe zyskają dodatkowo dźwig burtowy i sprzęt, który umożliwi wykonywanie zadań ratowniczych i transportu medycznego – wyjaśnia kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

Należące do BLMW śmigłowce pełnią całodobowe dyżury w ramach krajowego systemu ratownictwa. W każdej chwili ich załogi mogą przeprowadzić akcję ratowniczą na Bałtyku i w pasie sięgającym na sto kilometrów w głąb lądu. Czy zmodernizowane maszyny transportowe również będą pełnić dyżury? A jeśli tak, kiedy mogłoby to nastąpić? – Na razie trudno powiedzieć. Na pewno zmodernizowane śmigłowce transportowe będą wykorzystywane podczas ćwiczeń i szkolenia – podkreśla kmdr ppor. Cichy.

Prace unifikacyjne mają potrwać dwa lata. – Przez ten czas musimy sobie poradzić bez nich – przyznaje kmdr pil. Tadeusz Drybczewski, dowódca BLMW. – W ich miejsce otrzymaliśmy dodatkowy śmigłowiec, który wykorzystamy do szkolenia personelu i podtrzymywania nawyków wyszkolonych załóg. Ale kiedy już nasze śmigłowce wrócą, korzyści będą dla nas znaczne – dodaje.

Tymczasem prace modernizacyjne w gdyńskiej brygadzie mają znacznie szerszy zakres. Jeszcze w sierpniu do macierzystych jednostek powróciły samolot monitoringu ekologicznego An-28E oraz śmigłowiec „Anakonda”, które zostały doposażone w system AIS. Służy on do automatycznej identyfikacji jednostek pływających. Mechanizm jest tutaj prosty. Każdy statek ma system wysyłający dane o nim i jego pozycji do brzegowych systemów nadzorujących. Dzięki temu możliwe jest nadzorowanie oraz kontrolowanie ruchu na zatłoczonych nierzadko akwenach. Teraz z takiej wiedzy będą też korzystać załogi zmodernizowanych samolotów i śmigłowców – system AIS ma już pięć maszyn należących do BLMW.

– Samolotom prowadzącym monitoring ekologiczny ułatwi on identyfikację ewentualnych trucicieli. Doświadczenia pokazują, że An-28E wyposażony w AIS z pułapu trzech tysięcy metrów może identyfikować jednostki pływające znajdujące się na całym akwenie południowego i środkowego Bałtyku – wyjaśnia kmdr ppor. Cichy. System uprości też nawigację podczas akcji ratowniczych. – Maszyny biorące w nich udział jeszcze na lotnisku dostają informację o położeniu jednostki, do której mają dotrzeć. Zwykle jednak prom czy jacht płyną, więc ich pozycja się zmienia. Dzięki AIS nasze załogi będą ją mogły śledzić na bieżąco. Do celu dotrą więc, jak po sznurku – tłumaczy kmdr ppor. Cichy.

Ostatnia istotna zmiana polega na montażu nowych silników w trzech samolotach patrolowo-rozpoznawczych An-28B1R oraz samolocie monitoringu ekologicznego An-28E. Nowe mechanizmy będą wyposażone w śmigło pięciopłatowe, a nie jak dotąd trójpłatowe. – Takie rozwiązanie powoduje, że samolot generuje mniejszy hałas podczas lotu – zaznacza kmdr ppor. Cichy. Prace są prowadzone w PZL Mielec.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej dysponuje kilkudziesięcioma śmigłowcami i samolotami, które stacjonują w Gdyni-Babich Dołach, Darłowie i Siemirowicach. Poszczególne maszyny wykonują zadania wiążące się z ratownictwem morskim, rozpoznaniem czy też wykrywaniem i zwalczaniem okrętów podwodnych.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy

dodaj komentarz

komentarze

~zzz
1410349380
inb4 a po co nam marynarka wojenna
D5-93-9A-3E

„Feniks” wciąż jest potrzebny
 
Szkoleniowa pomoc dla walczącej Ukrainy
Kosmiczny zakup Agencji Uzbrojenia
Fundusze na obronność będą dalej rosły
Determinacja i wola walki to podstawa
Polskie Pioruny bronią Estonii
Miliardowy kontrakt na broń strzelecką
Kluczowa rola Polaków
Rosomaki i Piranie
Czworonożny żandarm w Paryżu
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Trzecia umowa na ZSSW-30
Chirurg za konsolą
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
Wszystkie oczy na Bałtyk
Ryngrafy za „Feniksa”
Bohaterowie z Alzacji
21 grudnia upamiętniamy żołnierzy poległych na zagranicznych misjach
Łączy nas miłość do Wojska Polskiego
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Wstępna gotowość operacyjna elementów Wisły
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Wybiła godzina zemsty
Zimowe wyzwanie dla ratowników
W drodze na szczyt
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Kluczowy partner
Medycyna „pancerna”
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Zmiana warty w PKW Liban
Rekord w „Akcji Serce”
Polskie Casy będą nowocześniejsze
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
Wiązką w przeciwnika
Opłatek z premierem i ministrem obrony narodowej
Posłowie o modernizacji armii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Olympus in Paris
W hołdzie pamięci dla poległych na misjach
„Niedźwiadek” na czele AK
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kadeci na medal
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Świąteczne spotkanie na Podlasiu
„Szczury Tobruku” atakują
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Olimp w Paryżu
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Świąteczne spotkanie pod znakiem „Feniksa”
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Opłatek z żołnierzami PKW Rumunia
Poznaliśmy laureatów konkursu na najlepsze drony
„Czajka” na stępce
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Jeniecka pamięć – zapomniany palimpsest wojny
Estonia: centrum innowacji podwójnego zastosowania
Awanse dla medalistów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO