moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

System zidentyfikuje statek

Pomaga ustalić nazwę statku, a także odpowiedzieć na pytanie, skąd i dokąd płynie – tak działa system AIS. Wkrótce zostanie on zamontowany w dwóch maszynach Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Dwie inne korzystają z niego od kilku lat.

– System jest prosty w obsłudze. Aby poznać zasady jego działania, wystarczy dwudniowy kurs. Jego zalety trudno przecenić – przyznaje por. mar. naw. Wojciech Kaleta, nawigator pokładowy samolotu AN-28 E Bryza. Maszyna została przystosowana do tak zwanego monitoringu ekologicznego. Patroluje polskie wody Bałtyku, a jej załoga sprawdza, czy nie pojawiły się tam zanieczyszczenia.

– Jeśli coś wykryjemy, dzięki AIS możemy dokładnie zidentyfikować statki, które znajdują się w pobliżu. A to pomaga w ustaleniu sprawców – tłumaczy por. mar. naw. Kaleta. Dane są przesyłane do Urzędu Morskiego, który je analizuje i nakłada kary na jednostki odpowiedzialne za zanieczyszczenia. Samoloty monitoringu ekologicznego prowadzą obserwację dwa razy w miesiącu. W gotowości do działania pozostają jednak przez cały czas.

System AIS został zamontowany w Bryzie niemal sześć lat temu. Od prawie czterech lat z podobnego rozwiązania korzysta też jeden ze śmigłowców ratownictwa morskiego. – Latanie nad morzem jest znacznie bardziej skomplikowane niż wykonywanie zadań nad lądem. Przede wszystkim brakuje punktów orientacyjnych – podkreśla kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Dzięki AIS załoga zmierza do celu niemal jak po sznurku. Maszyny, które nie są wyposażone w taki system, identyfikują zwykle statek przez kontakt wzrokowy albo radiowy. Tutaj od razu wiadomo, z jaką jednostką mamy do czynienia – dodaje.

Wkrótce system AIS zostanie zamontowany w dwóch kolejnych maszynach Marynarki Wojennej RP. Wzbogaci się o niego kolejna Bryza przystosowana do monitoringu ekologicznego. Pod koniec ubiegłego roku Inspektorat Uzbrojenia podpisał umowę z Polskimi Zakładami Lotniczymi w Mielcu. Koszt instalacji systemu to prawie 480 tys. złotych. – System jest również montowany w kolejnej Anakondzie. W tej chwili stoi ona w zakładach w Świdniku. Powinna do nas wrócić w marcu – informuje kmdr ppor. Cichy.

System AIS składa się między innymi z zewnętrznej anteny, która zbiera sygnały radiowe wysyłane przez statki. Aparatura emitująca takie dane jest zamontowana na wszystkich większych jednostkach pływających.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Arch. BLMW

dodaj komentarz

komentarze

~kris
1390146540
System AIS pracuje od kilku lat na prawie wszystkich statkach handlowych. Koszt jego instalacji to 5000 usd (wliczajac w to samo urzadzenie), wiec to montowane na samolotach i smiglowcach musi byc chyba ze zlota. Pokazuje rowniez ile trzeba bylo lat aby tak proste urzadzenie znalazlo sie wreszcie w marynarce w ilosci wiekszej niz 2 sztuki. To zadna modyfikacja, to koniecznosc. Jeszcze jedno... jesli samoloty prowadza monitoring naszej strefy ekonomicznej 2 razy w miesiacu to co one moga wykryc? Chyba ze, zli ludzie beda laskawie czekac na przelatujacy samolot zrzucajac olej do wody w tym wlasnie momencie.
F2-27-41-3B
~scooby
1390136160
Jestem zachwycony możliwościami i charakterystyką tego samolotu. Uwagi : popracować nad jakością wykonania blacharki oraz ładniej malować - nie w te paskudne plamy. Podoba mi się malowanie amerykańskie.
DB-A6-73-01

Bałtycki sojusz z Orką w tle
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Służba w kadrze
Aby granica była bezpieczna
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Gdy ucichnie artyleria
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Niebo pod osłoną
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Wojsko ma swojego satelitę!
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Nowe K9 w Węgorzewie
Kto zostanie Asem Sportu?
Najdłuższa noc
Astronauta w Szkole Orląt
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Snowboardzistka i pływacy na medal
Seryjny Heron coraz bliżej
Historyczna „Wisła”
Plan na WAM
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Kolejne AW149 nadlatują
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Militarne Schengen
Pancerniacy jadą na misję
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Polski Rosomak dalej w produkcji
Odpalili K9 Thunder
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Piątka z czwartego wozu
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Combat 56 u terytorialsów
Panczeniści na podium w Hamar
Święto sportowców w mundurach
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Paczka dla bohatera już w drodze!
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Dzień wart stu lat
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Gala Boksu na Bemowie
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Mundurowi z benefitami
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
„Burza” nabiera kształtów
Niemieckie wsparcie z powietrza
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
The Taste of Military Service
Nowe zasady dla kobiet w armii
W hołdzie poległym
Wisła dopłynęła
Szukali zaginionych w skażonej strefie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO