moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
System zidentyfikuje statek

Pomaga ustalić nazwę statku, a także odpowiedzieć na pytanie, skąd i dokąd płynie – tak działa system AIS. Wkrótce zostanie on zamontowany w dwóch maszynach Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Dwie inne korzystają z niego od kilku lat.

– System jest prosty w obsłudze. Aby poznać zasady jego działania, wystarczy dwudniowy kurs. Jego zalety trudno przecenić – przyznaje por. mar. naw. Wojciech Kaleta, nawigator pokładowy samolotu AN-28 E Bryza. Maszyna została przystosowana do tak zwanego monitoringu ekologicznego. Patroluje polskie wody Bałtyku, a jej załoga sprawdza, czy nie pojawiły się tam zanieczyszczenia.

– Jeśli coś wykryjemy, dzięki AIS możemy dokładnie zidentyfikować statki, które znajdują się w pobliżu. A to pomaga w ustaleniu sprawców – tłumaczy por. mar. naw. Kaleta. Dane są przesyłane do Urzędu Morskiego, który je analizuje i nakłada kary na jednostki odpowiedzialne za zanieczyszczenia. Samoloty monitoringu ekologicznego prowadzą obserwację dwa razy w miesiącu. W gotowości do działania pozostają jednak przez cały czas.

System AIS został zamontowany w Bryzie niemal sześć lat temu. Od prawie czterech lat z podobnego rozwiązania korzysta też jeden ze śmigłowców ratownictwa morskiego. – Latanie nad morzem jest znacznie bardziej skomplikowane niż wykonywanie zadań nad lądem. Przede wszystkim brakuje punktów orientacyjnych – podkreśla kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Dzięki AIS załoga zmierza do celu niemal jak po sznurku. Maszyny, które nie są wyposażone w taki system, identyfikują zwykle statek przez kontakt wzrokowy albo radiowy. Tutaj od razu wiadomo, z jaką jednostką mamy do czynienia – dodaje.

Wkrótce system AIS zostanie zamontowany w dwóch kolejnych maszynach Marynarki Wojennej RP. Wzbogaci się o niego kolejna Bryza przystosowana do monitoringu ekologicznego. Pod koniec ubiegłego roku Inspektorat Uzbrojenia podpisał umowę z Polskimi Zakładami Lotniczymi w Mielcu. Koszt instalacji systemu to prawie 480 tys. złotych. – System jest również montowany w kolejnej Anakondzie. W tej chwili stoi ona w zakładach w Świdniku. Powinna do nas wrócić w marcu – informuje kmdr ppor. Cichy.

System AIS składa się między innymi z zewnętrznej anteny, która zbiera sygnały radiowe wysyłane przez statki. Aparatura emitująca takie dane jest zamontowana na wszystkich większych jednostkach pływających.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Arch. BLMW

dodaj komentarz

komentarze

~kris
1390146540
System AIS pracuje od kilku lat na prawie wszystkich statkach handlowych. Koszt jego instalacji to 5000 usd (wliczajac w to samo urzadzenie), wiec to montowane na samolotach i smiglowcach musi byc chyba ze zlota. Pokazuje rowniez ile trzeba bylo lat aby tak proste urzadzenie znalazlo sie wreszcie w marynarce w ilosci wiekszej niz 2 sztuki. To zadna modyfikacja, to koniecznosc. Jeszcze jedno... jesli samoloty prowadza monitoring naszej strefy ekonomicznej 2 razy w miesiacu to co one moga wykryc? Chyba ze, zli ludzie beda laskawie czekac na przelatujacy samolot zrzucajac olej do wody w tym wlasnie momencie.
F2-27-41-3B
~scooby
1390136160
Jestem zachwycony możliwościami i charakterystyką tego samolotu. Uwagi : popracować nad jakością wykonania blacharki oraz ładniej malować - nie w te paskudne plamy. Podoba mi się malowanie amerykańskie.
DB-A6-73-01

NSR wciąż przyjmuje ochotników
 
„Noble Jump”, czyli gotowi 24/7
Logistycy na poligonie w Drawsku
Wojsko analizuje wnioski z ćwiczeń 12 Dywizji
Kierunek: Afganistan
Rozbicie więzienia w Końskich
Poprady w Gołdapi
Jak zginął „Ponury”
Działalność firm na rzecz obronności
Nowy rozdział w polsko-amerykańskiej współpracy
Modernizacja bombowców
Tu się zadań nie wybiera
Z Wehrmachtu do Armii Andersa
Jihadist Mill
Terytorialsi z szansą na oficerskie gwiazdki
Zmiana ustawy o weteranach trafiła do Sejmu
Buzdygan płk. Głuszczaka nadal pomaga
Pamięć dodaje skrzydeł
Rekordowy „Projekt Wojownik” w Giżycku
Aby Bałtyk był trochę bardziej czysty
W Polsce będzie więcej żołnierzy z USA
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Terytorialsi szkolą się w Toruniu
W spadochroniarstwie trzeba wciąż się uczyć
Ćwiczenia „Dragon ’19” rozpoczęte!
Rydwany dżihadu
Gumowy czołg, realny front
Jak „Tannenberg” poszedł na dno
Minister Błaszczak z wizytą w bazie F-35
Polski wkład w operację „Overlord”
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
Zmiany w przepisach mundurowych
MON planuje zwiększenie pomocy dla weteranów
Nowe plecaki dla żołnierzy
Likwidacja komendanta Junka
Stulecie Centralnej Biblioteki Wojskowej
F-16 wracają do Polski
Raport w sprawie reparacji od Niemiec
A Half-Open Gate to Hell
Szpadzistki bezkonkurencyjne w zawodach o Puchar Świata
Desant poza strefę komfortu
Statuetki „Lider Bezpieczeństwa Państwa” wręczone
Flota przyszłości
Trudny sojusz partyzantów
Od latarki do samolotu… 100 lat Centralnej Biblioteki Wojskowej im. Marszałka Józefa Piłsudskiego
Medale dla uczestników walk w Karbali
Błaszczak: zdolności obronne Polski będą wzmocnione
„Baltops”, czyli desanty pod wodzą USA
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
Przegląd lekkoatletycznej kadry Wojska Polskiego
Następcy Herculesów
Polki najszybsze w sztafecie 4x400 m
Ostatnie dni na oświadczenia żołnierzy
Miroslawiec Up
Obrady Rady Unii Europejskiej
„Ślązak” przeszedł kolejny test
Mistrzu ju-jitsu z Błękitnej Brygady
Sukcesy laureatów naszego plebiscytu sportowego
Stulecie wojskowej Akademii
PGZ przyznaje: element fotela był źle zaprojektowany
Memoriał Ireny Szewińskiej: żołnierze nie zawiedli
W NATO o zwiększeniu obecności militarnej USA w Polsce

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO