moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
System zidentyfikuje statek

Pomaga ustalić nazwę statku, a także odpowiedzieć na pytanie, skąd i dokąd płynie – tak działa system AIS. Wkrótce zostanie on zamontowany w dwóch maszynach Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Dwie inne korzystają z niego od kilku lat.

– System jest prosty w obsłudze. Aby poznać zasady jego działania, wystarczy dwudniowy kurs. Jego zalety trudno przecenić – przyznaje por. mar. naw. Wojciech Kaleta, nawigator pokładowy samolotu AN-28 E Bryza. Maszyna została przystosowana do tak zwanego monitoringu ekologicznego. Patroluje polskie wody Bałtyku, a jej załoga sprawdza, czy nie pojawiły się tam zanieczyszczenia.

– Jeśli coś wykryjemy, dzięki AIS możemy dokładnie zidentyfikować statki, które znajdują się w pobliżu. A to pomaga w ustaleniu sprawców – tłumaczy por. mar. naw. Kaleta. Dane są przesyłane do Urzędu Morskiego, który je analizuje i nakłada kary na jednostki odpowiedzialne za zanieczyszczenia. Samoloty monitoringu ekologicznego prowadzą obserwację dwa razy w miesiącu. W gotowości do działania pozostają jednak przez cały czas.

System AIS został zamontowany w Bryzie niemal sześć lat temu. Od prawie czterech lat z podobnego rozwiązania korzysta też jeden ze śmigłowców ratownictwa morskiego. – Latanie nad morzem jest znacznie bardziej skomplikowane niż wykonywanie zadań nad lądem. Przede wszystkim brakuje punktów orientacyjnych – podkreśla kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Dzięki AIS załoga zmierza do celu niemal jak po sznurku. Maszyny, które nie są wyposażone w taki system, identyfikują zwykle statek przez kontakt wzrokowy albo radiowy. Tutaj od razu wiadomo, z jaką jednostką mamy do czynienia – dodaje.

Wkrótce system AIS zostanie zamontowany w dwóch kolejnych maszynach Marynarki Wojennej RP. Wzbogaci się o niego kolejna Bryza przystosowana do monitoringu ekologicznego. Pod koniec ubiegłego roku Inspektorat Uzbrojenia podpisał umowę z Polskimi Zakładami Lotniczymi w Mielcu. Koszt instalacji systemu to prawie 480 tys. złotych. – System jest również montowany w kolejnej Anakondzie. W tej chwili stoi ona w zakładach w Świdniku. Powinna do nas wrócić w marcu – informuje kmdr ppor. Cichy.

System AIS składa się między innymi z zewnętrznej anteny, która zbiera sygnały radiowe wysyłane przez statki. Aparatura emitująca takie dane jest zamontowana na wszystkich większych jednostkach pływających.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Arch. BLMW

dodaj komentarz

komentarze

~kris
1390146540
System AIS pracuje od kilku lat na prawie wszystkich statkach handlowych. Koszt jego instalacji to 5000 usd (wliczajac w to samo urzadzenie), wiec to montowane na samolotach i smiglowcach musi byc chyba ze zlota. Pokazuje rowniez ile trzeba bylo lat aby tak proste urzadzenie znalazlo sie wreszcie w marynarce w ilosci wiekszej niz 2 sztuki. To zadna modyfikacja, to koniecznosc. Jeszcze jedno... jesli samoloty prowadza monitoring naszej strefy ekonomicznej 2 razy w miesiacu to co one moga wykryc? Chyba ze, zli ludzie beda laskawie czekac na przelatujacy samolot zrzucajac olej do wody w tym wlasnie momencie.
F2-27-41-3B
~scooby
1390136160
Jestem zachwycony możliwościami i charakterystyką tego samolotu. Uwagi : popracować nad jakością wykonania blacharki oraz ładniej malować - nie w te paskudne plamy. Podoba mi się malowanie amerykańskie.
DB-A6-73-01

W NATO o zwiększeniu obecności militarnej USA w Polsce
 
Obrady Rady Unii Europejskiej
Sprawdzają Brutusa
Czarny odchodzi do cywila
Śladami Pierwszej Pancernej
„Operacja Wuhan”: Judo mężczyzn
Cienka niebieska linia
Amerykańska przyszłość WZL
Zielonka dla Patriotów
Piknik ze smakiem
Najpierw „Sonda”, później promocja
Spełniliśmy swój obowiązek
„Legia Akademicka” w cyberprzestrzeni
Rivalry on Closed Sea
Nominacje generalskie w Święto Wojska Polskiego
Łask ponownie z dyżurem bojowym
Polscy lekkoatleci mistrzami Europy
Terytorialsi – ćwiczą i pomagają
XV Bieg Katorżnika – najbardziej błotnista edycja
Terytorialsi na poligonie w Wędrzynie
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Wojna wywiadów
Kolejne NUR-y do modernizacji
Przysięga śląskich terytorialsów
Warszawa walczy, wracamy
High Confidence Operations
„Operacja Wuhan”: Biegi na orientację
Kobiety w armii chcą mieć piłkarską reprezentację
Polscy żołnierze otworzą w Libanie nowy rozdział
Pętla dla terytorialsów z Wielkopolski
Gen. Błazeusz na wysokim stanowisku w NATO
„Pułaski” wrócił do kraju
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Rozdarty subkontynent
Irańskie szachy
„Operacja Wuhan”: Spadochroniarstwo
Blitzkrieg na stepach Mongolii
Najkrwawsze starcie Powstania Warszawskiego
Wozy amunicyjne do Raków
Przez krew zdobyty Śląsk
Desant z transportowca-giganta
A Wave of Alliances
Śląskie obchody wojskowego święta
Wielofunkcyjny scyzoryk
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Świętuj z wojskiem na piknikach!
A Torn Subcontinent
W Polsce będzie więcej żołnierzy z USA
Morska Bryza w pobliżu Krymu
Święto Wojska Polskiego – relacja na żywo
Prezydent przedłużył misję „Sophia”
Jedna misja, jeden zespół
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Rozpoczynamy nową erę
Zmiana ustawy o weteranach trafiła do Sejmu
„Agile Spirit”. Gruziński sprawdzian LITPOLUKRBRIG

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO