moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

F-16 trafił do lakierni

Najpierw usuną z niego powłokę lakierniczą wystrzeliwanymi przy pomocy sprężonego powietrza mikroskopijnymi, plastikowymi kulkami. Potem nałożą warstwę specjalnej farby zmniejszającej powierzchnię odbicia radarowego. Do bydgoskich Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 przyleciał pierwszy z polskich F-16. W Centrum Serwisowym zostanie na nowo pomalowany.


Czterdzieści osiem wielozadaniowych samolotów F-16, które jedenaście lat temu kupiła armia, dla zwiększenia właściwości bojowych jest pomalowanych specjalną farbą Have Glass II. Jak twierdzą lotniczy eksperci, o około 15 procent zmniejsza ona powierzchnię odbicia radarowego.

Aby samoloty zachowały zdolności „stealth”, czyli nadal były trudniej wykrywalne przez radar, powłoka Have Glass II musi być regularnie wymieniana. O tym, czy samolot powinien trafić do lakierni, decydują technicy, którzy regularnie mierzą grubość farby. Jeśli osiąga ona wartość krytyczną, kierują maszynę do malowania.

Do niedawna tego typu zabiegi nie mogły odbywać się w Polsce. Zgodnie z podpisaną w 2003 roku umową z producentem, koncernem Lockheed Martin, serwisem „Jastrzębi” mogą zajmować się wyłącznie akredytowane przez firmę centra serwisowe. Polska, a dokładnie Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2, dopiero kilka miesięcy temu dołączyły do tego grona.

– Mimo że naprawami i serwisem samolotów F-16 mogą zajmować się w Europie jeszcze Grecy, Turcy, Duńczycy, Belgowie i Portugalczycy, tylko my i Grecy możemy wymieniać powłoki lakiernicze – podkreśla Piotr Rutkowski, dyrektor handlowy WZL nr 2.

Bydgoscy lakiernicy przez ponad dwa lata szkolili się pod okiem amerykańskich instruktorów na nielotnych egzemplarzach samolotów F-16 (przysłanych do Polski przez firmę Lockheed Martin), jak usuwać ochronną powłokę i jak nakładać jej nową warstwę.

– Usuwanie powłoki odbywa się metodą PMB, czyli Plastic Media Blasting. Polega ona na tym, że dany element jest oczyszczany z farby za pomocą strumienia sprężonego powietrza z dodatkiem ścierniwa akrylowego – wyjaśnia Piotr Rutkowski. Więcej szczegółów nie ujawnia ze względu na tajemnicę handlową.

O tym, jak Amerykanie pilnie jej strzegą, najlepiej świadczy fakt, że farba przylatuje do Bydgoszczy z eskortą. Miejscowi lakiernicy zaś, aby móc z nią pracować, muszą mieć państwowe poświadczenie bezpieczeństwa do klauzuli „tajne”.

Jak zapewniają przedstawiciele WZL nr 2, malowanie „Jastrzębia”, który pod koniec maja przyleciał do Bydgoszczy, zajmie około trzech tygodni. Kolejny F-16 powinien trafić do lakierni jesienią.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1402083000
Za ile byście psiknęli samochód osobowy , by zmniejszyć drogowe echo radarowe ? Mozę być tylko przód ?
39-FF-C3-6D

Wojna w świętym mieście, część pierwsza
 
Zgłoś się na kurs i zostań kapralem!
Wojsko inwestuje w Limanowej
Stoltenberg: NATO cieszy się społecznym poparciem
Będzie można zostać snajperem lądowym
V Korpus z nowym dowódcą
Jak wyszkolić pilota F-16?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Byk i lew, czyli hiszpańsko-brytyjska światowa corrida
Wojna w świętym mieście, część trzecia
10 kwietnia 2010 – pamiętamy!
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Święto wojskowego sportu
Mjr rez. Arkadiusz Kups: walka to nie sport
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
W Ramstein o pomocy dla Ukrainy
Zwycięstwo pod Racławicami dało Polakom nadzieję
Mundury w linii... produkcyjnej
Szpej na miarę potrzeb
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Psiakrew, harmata!
Wojna w świętym mieście, epilog
Weterani i bokser „Master”
Pamięci ofiar katastrofy pod Smoleńskiem
Jeśli nie Jastrząb, to…
Zmiany w dodatkach stażowych
Kolejni Ukraińcy gotowi do walki
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Wojskowi medycy ratują i leczą
Sportowcy podsumowali 2023 rok. Teraz czas na igrzyska olimpijskie
NATO na północnym szlaku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Hiszpański palimpsest
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Przygotowania czas zacząć
Optyka dla żołnierzy
Wojna w świętym mieście, część druga
Centrum szkolenia dla żołnierzy WOC-u
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Odstraszanie i obrona
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Zapomniana Legia Cudzoziemska
25 lat w NATO – serwis specjalny
Choć odeszli, trwają w naszych myślach
Prezydent Andrzej Duda w Forcie Stewart
Inwestycje w bezpieczeństwo granicy
Kurs z dzwonem
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Animus Fortis, czyli mężny duch
Rakiety dla Jastrzębi
Ogień w podziemiu
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Cena wolności

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO