moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

F-16 trafił do lakierni

Najpierw usuną z niego powłokę lakierniczą wystrzeliwanymi przy pomocy sprężonego powietrza mikroskopijnymi, plastikowymi kulkami. Potem nałożą warstwę specjalnej farby zmniejszającej powierzchnię odbicia radarowego. Do bydgoskich Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 przyleciał pierwszy z polskich F-16. W Centrum Serwisowym zostanie na nowo pomalowany.


Czterdzieści osiem wielozadaniowych samolotów F-16, które jedenaście lat temu kupiła armia, dla zwiększenia właściwości bojowych jest pomalowanych specjalną farbą Have Glass II. Jak twierdzą lotniczy eksperci, o około 15 procent zmniejsza ona powierzchnię odbicia radarowego.

Aby samoloty zachowały zdolności „stealth”, czyli nadal były trudniej wykrywalne przez radar, powłoka Have Glass II musi być regularnie wymieniana. O tym, czy samolot powinien trafić do lakierni, decydują technicy, którzy regularnie mierzą grubość farby. Jeśli osiąga ona wartość krytyczną, kierują maszynę do malowania.

Do niedawna tego typu zabiegi nie mogły odbywać się w Polsce. Zgodnie z podpisaną w 2003 roku umową z producentem, koncernem Lockheed Martin, serwisem „Jastrzębi” mogą zajmować się wyłącznie akredytowane przez firmę centra serwisowe. Polska, a dokładnie Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2, dopiero kilka miesięcy temu dołączyły do tego grona.

– Mimo że naprawami i serwisem samolotów F-16 mogą zajmować się w Europie jeszcze Grecy, Turcy, Duńczycy, Belgowie i Portugalczycy, tylko my i Grecy możemy wymieniać powłoki lakiernicze – podkreśla Piotr Rutkowski, dyrektor handlowy WZL nr 2.

Bydgoscy lakiernicy przez ponad dwa lata szkolili się pod okiem amerykańskich instruktorów na nielotnych egzemplarzach samolotów F-16 (przysłanych do Polski przez firmę Lockheed Martin), jak usuwać ochronną powłokę i jak nakładać jej nową warstwę.

– Usuwanie powłoki odbywa się metodą PMB, czyli Plastic Media Blasting. Polega ona na tym, że dany element jest oczyszczany z farby za pomocą strumienia sprężonego powietrza z dodatkiem ścierniwa akrylowego – wyjaśnia Piotr Rutkowski. Więcej szczegółów nie ujawnia ze względu na tajemnicę handlową.

O tym, jak Amerykanie pilnie jej strzegą, najlepiej świadczy fakt, że farba przylatuje do Bydgoszczy z eskortą. Miejscowi lakiernicy zaś, aby móc z nią pracować, muszą mieć państwowe poświadczenie bezpieczeństwa do klauzuli „tajne”.

Jak zapewniają przedstawiciele WZL nr 2, malowanie „Jastrzębia”, który pod koniec maja przyleciał do Bydgoszczy, zajmie około trzech tygodni. Kolejny F-16 powinien trafić do lakierni jesienią.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1402083000
Za ile byście psiknęli samochód osobowy , by zmniejszyć drogowe echo radarowe ? Mozę być tylko przód ?
39-FF-C3-6D

Włoskie Eurofightery na polskim niebie
 
Roczny dyżur spadochroniarzy
Olimp gotowy na igrzyska!
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Spędź wakacje z wojskiem!
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Za zdrowie utracone na służbie
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Szpital u „Troski”
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Jak usprawnić działania służb na granicy
Prezydent Zełenski w Warszawie
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Pancerny sznyt
Walka – tak, ale tylko polityczna
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Polsko-litewskie konsultacje
Mark Rutte pokieruje NATO
Pancerniacy trenują cywilów
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Spadochroniarze na warcie w UE
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Śmierć przyszła po wojnie
Wsparcie MON-u dla studentów
Szkolenie do walk w mieście
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Lato pod wodą
Szkolenie na miarę czasów
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Oczy na Kijów
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Ostatnia niedziela…
Serwis bliżej domu
Czujemy się tu jak w rodzinie
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Biało-czerwona nad Wilnem
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Strzelnice dla specjalsów
RBN przed szczytem NATO
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO