moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Dwa światy edukacji obronnej

Uczniowie klas mundurowych są bardziej zaangażowani społecznie, lepiej pracują w zespołach oraz są sprawniejsi fizycznie – to jeden z wniosków badań Akademii Obrony Narodowej, zaprezentowanych 4 kwietnia podczas konferencji „Wychowanie obronne młodzieży w kontekście kształtowania bezpieczeństwa narodowego Polski”. Warto tego nie zmarnować.


Konferencję otworzył rektor-komendant gen. dyw. dr hab. Bogusław Pacek:  Witam dyrektorów i nauczycieli szkół średnich z całej Rzeczypospolitej, którzy w swoich murach mają uczniów w mundurach. Rektor przypomniał zorganizowany z inicjatywy AON ubiegłoroczny zlot klas mundurowych, wsparty przez ministrów edukacji i obrony:  Już wtedy zastanawialiśmy się, czy to jest para w gwizdek, czy jednak będzie z tego coś większego. Jak jest dzisiaj? Jest różnie. Obok armii i rzeszy pasjonatów w mundurach mamy ogromny kryzys postaw obronnych. Są szkoły, gdzie się poświęca jedną godzinę na edukację obronną, są takie, gdzie się biega w mundurach i posiada własną strzelnicę. Dzisiaj może pora tę dowolność jakoś sformalizować. 

Rektor zaapelował do zabierających głos o konkrety, tak, aby dyrektorzy i nauczyciele mogli wrócić do swoich miejscowości z czymś realnym. W kontekście tematu konferencji wskazał też na wydarzenia, jakie zachodzą u naszych wschodnich sąsiadów:  One mają walor otwierania wyobraźni. To jest dobry czas, żeby powiedzieć, co mamy u nas w Polsce w zakresie edukacji obronnej i bezpieczeństwa – zaapelował gen. Pacek.

Punktem wyjścia do konkretów były wyniki wspomnianych badań „Funkcjonowanie klas mundurowych. Wstępna diagnoza innowacji pedagogicznej”, przeprowadzonych przez Instytut Bezpieczeństwa Państwa AON. Badaniami objęto nauczycieli prowadzących zajęcia specjalistyczne w klasach mundurowych. Dobrą opinię wśród badanych ma resort obrony narodowej i uczelnie wojskowe. Zwłaszcza AON – m.in. dzięki wprowadzeniu nowoczesnej platformy edukacyjnej ADL i czy w ogóle włączeniu do debaty publicznej tematu edukacji obronnej – zyskał uznanie środowiska nauczycielskiego.

Po przedstawieniu badań głos zabrały środowiska mundurowe podległe resortowi spraw wewnętrznych. Reprezentujący komendanta głównego policji insp. Tomasz Szankin mówił o klasach o profilu policyjnym. Przypomniał, że policja jest jednym z największych pracodawców w kraju, dlatego jest żywo zainteresowana tego typu współpracą.  Po zniesieniu zasadniczej służby wojskowej jest nam trudniej z właściwym skompletowaniem kadr specjalistycznych – podkreślił insp. Szankin. 

O współpracy ze 103 placówkami edukacyjnymi mówiła reprezentująca komendanta głównego Straży Granicznej ppłk Aldona Grzegorczyk. Z kolei reprezentujący komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej dyrektor Biura Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej starszy brygadier Krzysztof Zieliński przyznał, że bolączką PSP jest brak klas o profilu pożarniczym. Zaproponował wzbogacenie programów klas wojskowych i policyjnych o elementy wiedzy pożarniczej.  – Obecnie potrzeba jest wypracowania modelu, nad którym można byłoby później pracować – zaznaczył.

Na sali jednak najbardziej czekano na głosy obu resortów. Reprezentujący ministra obrony narodowej Tomasza Siemoniaka podsekretarz stanu w MON Maciej Jankowski docenił pracę nauczycieli i podziękował za współpracę z wojskiem. Przypomniał, że MON jako jeden z nielicznych również finansowo wspiera za pośrednictwem organizacji pozarządowych i stowarzyszeń rozliczne formy edukacji obronnej. Wiceminister przypomniał też o zmianach w podstawie programowej  – zamiast przysposobienia obronnego mamy obecnie edukację dla bezpieczeństwa.

Z kolei reprezentujący minister edukacji sekretarz stanu w MEN Tadeusz Sławecki podkreślił fenomen popularności munduru mimo braku obowiązkowej służby wojskowej. – Dobrze, że w szkole to jest pod kontrolą. To jest wtedy bezpieczne dla młodzieży. Odpierał też znane w środowisku zarzuty. Przypomniał, że programy nauczania tworzą szkoły, a MEN daje tylko podstawę. Na propozycje wsparcia przez resort propozycji wzmocnienia pozycji absolwentów klas mundurowych w procesie rekrutacji na studia, odpowiadał:  Uczelnie są autonomiczne i żaden minister nie może im niczego kazać. Ale może warto, aby uczelnie  poza wojskowymi, które to już robią  dawały pewne preferencje dla takich kandydatów. Jako resort możemy takie rozwiązania tylko proponować.

Konkretna i szczera dyskusja zaczęła się w momencie, kiedy do głosu doszli nauczyciele. Pytano o programy, podstawy programowe, siatki godzin i finanse.  Mówi się, że gminy mogą wesprzeć szkoły. Praktyka jest jednak taka, że z roku na rok mamy mniejsze środki, a dyrektorzy szkół muszą improwizować – apelował jeden z dyrektorów. Minister jednak przypomniał, że klasy mundurowe są programem eksperymentalnym i o tort, z którego chcą ukroić jak największy kawałek, walczą różne środowiska: od ekonomistów po filozofów. Wszyscy mają rację, a jednocześnie nie da się wszystkich zaspokoić.

Konferencję moderowali wsparci przez rektora Packa, który ze szczególną pasją włączył się w dyskusję; prorektor ds. studenckich dr Aneta Nowakowska-Krystman oraz dyrektor Zakładu Edukacji dla Bezpieczeństwa dr Leszek Kanarski.

Konferencji przysłuchiwali się  oprócz wspomnianych wyżej prelegentów m.in. dyrektor Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wojskowego MON dr Stanisław Walicki, zastępca dyrektora Departamentu Kadr MON Michał Korczak, dyrektor Wojskowego Centrum Edukacji Obywatelskiej dr hab. Aleksandra Skrabacz, ponadto przedstawiciele wojska, służb mundurowych i Akademii Obrony Narodowej, a przede wszystkim dyrektorzy i nauczyciele z ponad 150 szkół w całej Polsce.

Po części konferencyjnej, która zakończy się późnym popołudniem, goście wezmą udział w prezentacji oferty edukacyjnej AON. Na koniec czekać ich będzie uczta artystyczna – udział w przedstawieniu teatralnym w Klubie AON. Konferencja potrwa do 5 kwietnia. W kolejnym dniu nauczyciele specjalizujący się w edukacji obronnej i bezpieczeństwa m.in. wezmą udział w warsztatach z kształcenia na odległość oraz będą poznawać historię wojskowości za pomocą plenerowej ekspozycji Parku Militarnego Rembertów.

Tekst: AON

red. PZ

autor zdjęć: AON

dodaj komentarz

komentarze


Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Pod skrzydłami Kormoranów
Szybki marsz, trudny odwrót
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
Posłowie dyskutowali o WOT
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
W Italii, za wolność waszą i naszą
Wytropić zagrożenie
Wioślarze i triatlonistka na podium
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Ameryka daje wsparcie
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Daglezje poszukiwane
NATO on Northern Track
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Husarz na straży nieba
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Biel i czerwień łączy pokolenia
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Konkurs MON-u na pracę o cyberbezpieczeństwie
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
NATO na północnym szlaku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Pływacy i maratończycy na medal
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Tragiczne zdarzenie na służbie
Nowe boiska i hala dla podchorążych AWL-u
Patriotyczny maraton
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Czarne oliwki dla sojuszników
25 lat w NATO – serwis specjalny
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
W obronie wschodniej flanki NATO
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Awanse na Trzeciego Maja
Gunner, nie runner
Święto stołecznego garnizonu
Idą wakacje, WOT czeka na kandydatów
Wojna w świętym mieście, epilog
Dumni z munduru
Pytania o europejską tarczę
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Weterani pod wszechstronną opieką
Zmiany w dodatkach stażowych
Barwy Ojczyzny
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Pierwsi na oceanie
Pilecki ucieka z Auschwitz

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO