moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Dwa światy edukacji obronnej

Uczniowie klas mundurowych są bardziej zaangażowani społecznie, lepiej pracują w zespołach oraz są sprawniejsi fizycznie – to jeden z wniosków badań Akademii Obrony Narodowej, zaprezentowanych 4 kwietnia podczas konferencji „Wychowanie obronne młodzieży w kontekście kształtowania bezpieczeństwa narodowego Polski”. Warto tego nie zmarnować.


Konferencję otworzył rektor-komendant gen. dyw. dr hab. Bogusław Pacek:  Witam dyrektorów i nauczycieli szkół średnich z całej Rzeczypospolitej, którzy w swoich murach mają uczniów w mundurach. Rektor przypomniał zorganizowany z inicjatywy AON ubiegłoroczny zlot klas mundurowych, wsparty przez ministrów edukacji i obrony:  Już wtedy zastanawialiśmy się, czy to jest para w gwizdek, czy jednak będzie z tego coś większego. Jak jest dzisiaj? Jest różnie. Obok armii i rzeszy pasjonatów w mundurach mamy ogromny kryzys postaw obronnych. Są szkoły, gdzie się poświęca jedną godzinę na edukację obronną, są takie, gdzie się biega w mundurach i posiada własną strzelnicę. Dzisiaj może pora tę dowolność jakoś sformalizować. 

Rektor zaapelował do zabierających głos o konkrety, tak, aby dyrektorzy i nauczyciele mogli wrócić do swoich miejscowości z czymś realnym. W kontekście tematu konferencji wskazał też na wydarzenia, jakie zachodzą u naszych wschodnich sąsiadów:  One mają walor otwierania wyobraźni. To jest dobry czas, żeby powiedzieć, co mamy u nas w Polsce w zakresie edukacji obronnej i bezpieczeństwa – zaapelował gen. Pacek.

Punktem wyjścia do konkretów były wyniki wspomnianych badań „Funkcjonowanie klas mundurowych. Wstępna diagnoza innowacji pedagogicznej”, przeprowadzonych przez Instytut Bezpieczeństwa Państwa AON. Badaniami objęto nauczycieli prowadzących zajęcia specjalistyczne w klasach mundurowych. Dobrą opinię wśród badanych ma resort obrony narodowej i uczelnie wojskowe. Zwłaszcza AON – m.in. dzięki wprowadzeniu nowoczesnej platformy edukacyjnej ADL i czy w ogóle włączeniu do debaty publicznej tematu edukacji obronnej – zyskał uznanie środowiska nauczycielskiego.

Po przedstawieniu badań głos zabrały środowiska mundurowe podległe resortowi spraw wewnętrznych. Reprezentujący komendanta głównego policji insp. Tomasz Szankin mówił o klasach o profilu policyjnym. Przypomniał, że policja jest jednym z największych pracodawców w kraju, dlatego jest żywo zainteresowana tego typu współpracą.  Po zniesieniu zasadniczej służby wojskowej jest nam trudniej z właściwym skompletowaniem kadr specjalistycznych – podkreślił insp. Szankin. 

O współpracy ze 103 placówkami edukacyjnymi mówiła reprezentująca komendanta głównego Straży Granicznej ppłk Aldona Grzegorczyk. Z kolei reprezentujący komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej dyrektor Biura Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej starszy brygadier Krzysztof Zieliński przyznał, że bolączką PSP jest brak klas o profilu pożarniczym. Zaproponował wzbogacenie programów klas wojskowych i policyjnych o elementy wiedzy pożarniczej.  – Obecnie potrzeba jest wypracowania modelu, nad którym można byłoby później pracować – zaznaczył.

Na sali jednak najbardziej czekano na głosy obu resortów. Reprezentujący ministra obrony narodowej Tomasza Siemoniaka podsekretarz stanu w MON Maciej Jankowski docenił pracę nauczycieli i podziękował za współpracę z wojskiem. Przypomniał, że MON jako jeden z nielicznych również finansowo wspiera za pośrednictwem organizacji pozarządowych i stowarzyszeń rozliczne formy edukacji obronnej. Wiceminister przypomniał też o zmianach w podstawie programowej  – zamiast przysposobienia obronnego mamy obecnie edukację dla bezpieczeństwa.

Z kolei reprezentujący minister edukacji sekretarz stanu w MEN Tadeusz Sławecki podkreślił fenomen popularności munduru mimo braku obowiązkowej służby wojskowej. – Dobrze, że w szkole to jest pod kontrolą. To jest wtedy bezpieczne dla młodzieży. Odpierał też znane w środowisku zarzuty. Przypomniał, że programy nauczania tworzą szkoły, a MEN daje tylko podstawę. Na propozycje wsparcia przez resort propozycji wzmocnienia pozycji absolwentów klas mundurowych w procesie rekrutacji na studia, odpowiadał:  Uczelnie są autonomiczne i żaden minister nie może im niczego kazać. Ale może warto, aby uczelnie  poza wojskowymi, które to już robią  dawały pewne preferencje dla takich kandydatów. Jako resort możemy takie rozwiązania tylko proponować.

Konkretna i szczera dyskusja zaczęła się w momencie, kiedy do głosu doszli nauczyciele. Pytano o programy, podstawy programowe, siatki godzin i finanse.  Mówi się, że gminy mogą wesprzeć szkoły. Praktyka jest jednak taka, że z roku na rok mamy mniejsze środki, a dyrektorzy szkół muszą improwizować – apelował jeden z dyrektorów. Minister jednak przypomniał, że klasy mundurowe są programem eksperymentalnym i o tort, z którego chcą ukroić jak największy kawałek, walczą różne środowiska: od ekonomistów po filozofów. Wszyscy mają rację, a jednocześnie nie da się wszystkich zaspokoić.

Konferencję moderowali wsparci przez rektora Packa, który ze szczególną pasją włączył się w dyskusję; prorektor ds. studenckich dr Aneta Nowakowska-Krystman oraz dyrektor Zakładu Edukacji dla Bezpieczeństwa dr Leszek Kanarski.

Konferencji przysłuchiwali się  oprócz wspomnianych wyżej prelegentów m.in. dyrektor Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wojskowego MON dr Stanisław Walicki, zastępca dyrektora Departamentu Kadr MON Michał Korczak, dyrektor Wojskowego Centrum Edukacji Obywatelskiej dr hab. Aleksandra Skrabacz, ponadto przedstawiciele wojska, służb mundurowych i Akademii Obrony Narodowej, a przede wszystkim dyrektorzy i nauczyciele z ponad 150 szkół w całej Polsce.

Po części konferencyjnej, która zakończy się późnym popołudniem, goście wezmą udział w prezentacji oferty edukacyjnej AON. Na koniec czekać ich będzie uczta artystyczna – udział w przedstawieniu teatralnym w Klubie AON. Konferencja potrwa do 5 kwietnia. W kolejnym dniu nauczyciele specjalizujący się w edukacji obronnej i bezpieczeństwa m.in. wezmą udział w warsztatach z kształcenia na odległość oraz będą poznawać historię wojskowości za pomocą plenerowej ekspozycji Parku Militarnego Rembertów.

Tekst: AON

red. PZ

autor zdjęć: AON

dodaj komentarz

komentarze


Podchorążowie lepsi od oficerów
 
Łączy nas miłość do Wojska Polskiego
21 grudnia upamiętniamy żołnierzy poległych na zagranicznych misjach
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Świąteczne spotkanie pod znakiem „Feniksa”
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Kosmiczny zakup Agencji Uzbrojenia
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Wstępna gotowość operacyjna elementów Wisły
Miliardowy kontrakt na broń strzelecką
Czworonożny żandarm w Paryżu
Wiązką w przeciwnika
Rekord w „Akcji Serce”
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
Rehabilitacja poprzez sport
Świadczenie motywacyjne także dla niezawodowców
Chirurg za konsolą
Olympus in Paris
Kluczowy partner
Ochrona artylerii rakietowej
Zmiana warty w PKW Liban
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Wkrótce korzystne zmiany dla małżonków-żołnierzy
Więcej powołań do DZSW
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Świąteczne spotkanie w POLLOGHUB
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Opłatek z żołnierzami PKW Rumunia
Rosomaki i Piranie
Polskie Pioruny bronią Estonii
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
„Niedźwiadek” na czele AK
Zimowe wyzwanie dla ratowników
Wybiła godzina zemsty
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Jeniecka pamięć – zapomniany palimpsest wojny
Awanse dla medalistów
Estonia: centrum innowacji podwójnego zastosowania
Zrobić formę przed Kanadą
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Poznaliśmy laureatów konkursu na najlepsze drony
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Fiasko misji tajnych służb
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Wigilia ‘44 – smutek i nadzieja w czasach mroku
Kluczowa rola Polaków
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
Ryngrafy za „Feniksa”
Posłowie o modernizacji armii
Opłatek z premierem i ministrem obrony narodowej
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
Olimp w Paryżu
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
W drodze na szczyt
W hołdzie pamięci dla poległych na misjach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO