moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Dwa światy edukacji obronnej

Uczniowie klas mundurowych są bardziej zaangażowani społecznie, lepiej pracują w zespołach oraz są sprawniejsi fizycznie – to jeden z wniosków badań Akademii Obrony Narodowej, zaprezentowanych 4 kwietnia podczas konferencji „Wychowanie obronne młodzieży w kontekście kształtowania bezpieczeństwa narodowego Polski”. Warto tego nie zmarnować.


Konferencję otworzył rektor-komendant gen. dyw. dr hab. Bogusław Pacek:  Witam dyrektorów i nauczycieli szkół średnich z całej Rzeczypospolitej, którzy w swoich murach mają uczniów w mundurach. Rektor przypomniał zorganizowany z inicjatywy AON ubiegłoroczny zlot klas mundurowych, wsparty przez ministrów edukacji i obrony:  Już wtedy zastanawialiśmy się, czy to jest para w gwizdek, czy jednak będzie z tego coś większego. Jak jest dzisiaj? Jest różnie. Obok armii i rzeszy pasjonatów w mundurach mamy ogromny kryzys postaw obronnych. Są szkoły, gdzie się poświęca jedną godzinę na edukację obronną, są takie, gdzie się biega w mundurach i posiada własną strzelnicę. Dzisiaj może pora tę dowolność jakoś sformalizować. 

Rektor zaapelował do zabierających głos o konkrety, tak, aby dyrektorzy i nauczyciele mogli wrócić do swoich miejscowości z czymś realnym. W kontekście tematu konferencji wskazał też na wydarzenia, jakie zachodzą u naszych wschodnich sąsiadów:  One mają walor otwierania wyobraźni. To jest dobry czas, żeby powiedzieć, co mamy u nas w Polsce w zakresie edukacji obronnej i bezpieczeństwa – zaapelował gen. Pacek.

Punktem wyjścia do konkretów były wyniki wspomnianych badań „Funkcjonowanie klas mundurowych. Wstępna diagnoza innowacji pedagogicznej”, przeprowadzonych przez Instytut Bezpieczeństwa Państwa AON. Badaniami objęto nauczycieli prowadzących zajęcia specjalistyczne w klasach mundurowych. Dobrą opinię wśród badanych ma resort obrony narodowej i uczelnie wojskowe. Zwłaszcza AON – m.in. dzięki wprowadzeniu nowoczesnej platformy edukacyjnej ADL i czy w ogóle włączeniu do debaty publicznej tematu edukacji obronnej – zyskał uznanie środowiska nauczycielskiego.

Po przedstawieniu badań głos zabrały środowiska mundurowe podległe resortowi spraw wewnętrznych. Reprezentujący komendanta głównego policji insp. Tomasz Szankin mówił o klasach o profilu policyjnym. Przypomniał, że policja jest jednym z największych pracodawców w kraju, dlatego jest żywo zainteresowana tego typu współpracą.  Po zniesieniu zasadniczej służby wojskowej jest nam trudniej z właściwym skompletowaniem kadr specjalistycznych – podkreślił insp. Szankin. 

O współpracy ze 103 placówkami edukacyjnymi mówiła reprezentująca komendanta głównego Straży Granicznej ppłk Aldona Grzegorczyk. Z kolei reprezentujący komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej dyrektor Biura Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej starszy brygadier Krzysztof Zieliński przyznał, że bolączką PSP jest brak klas o profilu pożarniczym. Zaproponował wzbogacenie programów klas wojskowych i policyjnych o elementy wiedzy pożarniczej.  – Obecnie potrzeba jest wypracowania modelu, nad którym można byłoby później pracować – zaznaczył.

Na sali jednak najbardziej czekano na głosy obu resortów. Reprezentujący ministra obrony narodowej Tomasza Siemoniaka podsekretarz stanu w MON Maciej Jankowski docenił pracę nauczycieli i podziękował za współpracę z wojskiem. Przypomniał, że MON jako jeden z nielicznych również finansowo wspiera za pośrednictwem organizacji pozarządowych i stowarzyszeń rozliczne formy edukacji obronnej. Wiceminister przypomniał też o zmianach w podstawie programowej  – zamiast przysposobienia obronnego mamy obecnie edukację dla bezpieczeństwa.

Z kolei reprezentujący minister edukacji sekretarz stanu w MEN Tadeusz Sławecki podkreślił fenomen popularności munduru mimo braku obowiązkowej służby wojskowej. – Dobrze, że w szkole to jest pod kontrolą. To jest wtedy bezpieczne dla młodzieży. Odpierał też znane w środowisku zarzuty. Przypomniał, że programy nauczania tworzą szkoły, a MEN daje tylko podstawę. Na propozycje wsparcia przez resort propozycji wzmocnienia pozycji absolwentów klas mundurowych w procesie rekrutacji na studia, odpowiadał:  Uczelnie są autonomiczne i żaden minister nie może im niczego kazać. Ale może warto, aby uczelnie  poza wojskowymi, które to już robią  dawały pewne preferencje dla takich kandydatów. Jako resort możemy takie rozwiązania tylko proponować.

Konkretna i szczera dyskusja zaczęła się w momencie, kiedy do głosu doszli nauczyciele. Pytano o programy, podstawy programowe, siatki godzin i finanse.  Mówi się, że gminy mogą wesprzeć szkoły. Praktyka jest jednak taka, że z roku na rok mamy mniejsze środki, a dyrektorzy szkół muszą improwizować – apelował jeden z dyrektorów. Minister jednak przypomniał, że klasy mundurowe są programem eksperymentalnym i o tort, z którego chcą ukroić jak największy kawałek, walczą różne środowiska: od ekonomistów po filozofów. Wszyscy mają rację, a jednocześnie nie da się wszystkich zaspokoić.

Konferencję moderowali wsparci przez rektora Packa, który ze szczególną pasją włączył się w dyskusję; prorektor ds. studenckich dr Aneta Nowakowska-Krystman oraz dyrektor Zakładu Edukacji dla Bezpieczeństwa dr Leszek Kanarski.

Konferencji przysłuchiwali się  oprócz wspomnianych wyżej prelegentów m.in. dyrektor Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wojskowego MON dr Stanisław Walicki, zastępca dyrektora Departamentu Kadr MON Michał Korczak, dyrektor Wojskowego Centrum Edukacji Obywatelskiej dr hab. Aleksandra Skrabacz, ponadto przedstawiciele wojska, służb mundurowych i Akademii Obrony Narodowej, a przede wszystkim dyrektorzy i nauczyciele z ponad 150 szkół w całej Polsce.

Po części konferencyjnej, która zakończy się późnym popołudniem, goście wezmą udział w prezentacji oferty edukacyjnej AON. Na koniec czekać ich będzie uczta artystyczna – udział w przedstawieniu teatralnym w Klubie AON. Konferencja potrwa do 5 kwietnia. W kolejnym dniu nauczyciele specjalizujący się w edukacji obronnej i bezpieczeństwa m.in. wezmą udział w warsztatach z kształcenia na odległość oraz będą poznawać historię wojskowości za pomocą plenerowej ekspozycji Parku Militarnego Rembertów.

Tekst: AON

red. PZ

autor zdjęć: AON

dodaj komentarz

komentarze


W drodze po młodszego nurka
Zmiana warty na wschodniej granicy
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Pucharowe zmagania Polaków
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Tłumy na zawodach w Krakowie
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Pożegnaliśmy bohatera naszych czasów
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
Kolarskie święto w stolicy
Pilot F-16 doceniony przez widzów
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Ostatnia niedziela…
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
7TP – czołg kompromisu
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Cześć bohaterom naszej wolności
Rekompensaty na ostatniej prostej
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Ten beton... żyje!
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Pieta Michniowska
Brytyjczycy żegnają Malbork
Terytorialsi zawitają do Płocka
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Orlik na Alfę
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Na rosyjskim pasku
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nie żyje żołnierz PKW Irak
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
BWR-1 – weteran po liftingu
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Na ratunek pancerniakom
Cisza przed wojną
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Zmodernizowany Leopard 2PL
Dzieci wojny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Inwestycje w mobilność wojska
Czas na wspólne działania
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Planowano zamach na Zełenskiego
Nocny patrol myśliwców
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Każdy z nas był w sieci zaatakowany
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Cel: wyszkolić podoficera
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Najbardziej żołnierski żołnierz
Czas próby
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO