moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Piloci ćwiczyli razem z Niemcami

Na Bałtyku, 30 mil od Jastarni, piloci śmigłowców Marynarki Wojennej uczyli się startować i lądować z pokładu fregaty. Za lądowisko posłużył im niemiecki okręt FGS „Mecklenburg-Vorpommern”. Żołnierze ćwiczyli także tankowanie śmigłowca z pokładu okrętu. Tego typu szkolenie siły morskie Polski i Niemiec przeprowadziły wspólnie już po raz drugi.


Śmigłowiec SH-2G, przeznaczony do śledzenia okrętów podwodnych, spotkał się z niemiecką fregatą na międzynarodowych wodach Bałtyku. W ćwiczeniach wzięło udział trzech polskich pilotów i dwóch nawigatorów. W ciągu kilku godzin wykonali ponad 30 startów i lądowań. – Trenowaliśmy w dzień i w nocy. To było ważne doświadczenie, bo sposób lądowania na niemieckiej fregacie różni się od tego, co wykonujemy na co dzień – mówi kpt. mar. pil. Sebastian Bąbel.

Śmigłowce SH-2G są przystosowane do współdziałania z fregatami klasy Oliver Hazard Perry. Polska ma dwa takie okręty – ORP „Gen. T. Kościuszko” i ORP „Gen. K. Pułaski”. – Do lądowania na ich pokładach śmigłowce podchodzą w linii prostej. Jednak na fregatach takich, jak „Mecklenburg-Vorpommern”, lądowisko jest większe, a maszyny zbliżają się do niego od strony burty, przystają w zawisie, a potem wolno przesuwają się w bok – opowiada kpt. mar. pil. Bąbel.

Podczas ćwiczeń załogi trenowały również tak zwane tankowanie na gorąco. – W czasie takiej operacji śmigłowiec siada na lądowisku, ale jego załoga na czas uzupełniania zapasów paliwa wyłącza tylko jeden silnik – wyjaśnia kpt. mar. pil. Bąbel. Tankowanie na gorąco pozwala oszczędzić czas, co jest szczególnie ważne podczas operacji bojowych. – Średnio trwa ono kwadrans, podczas gdy tradycyjne tankowanie na pokładzie okrętu zajmuje około pół godziny – mówi jeden z pilotów SH-2G. Operacja to jednak spore wyzwanie, szczególnie dla załogi fregaty. – Marynarze muszą podejść z wężem do pracującego śmigłowca. Na lądowisku panuje ogromny hałas, a do tego sam okręt kołysze się na falach. Towarzyszy temu na pewno ogromny stres – podkreśla kpt. mar. pil. Bąbel.


Ćwiczenia śmigłowca SH-2G z niemiecką fregatą FGS „Schleswig-Holstein”. Film: aviateam.pl.

Piloci Marynarki Wojennej trenowali z niemiecką fregatą już po raz drugi. Kilka miesięcy temu na Bałtyku załoga SH-2G współpracowała z okrętem FGS „Schleswig-Holstein”. – To efekt porozumienia między ministrami obrony narodowej obu państw, które zostało zawarte w maju tego roku, a także rozmów sztabowych – mówi kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

Niemcy byli zainteresowani tego typu współpracą, ponieważ sami mają mało śmigłowców morskich. Pojawił się nawet projekt czasowego stacjonowania polskich śmigłowców z załogami na pokładach fregat „Brandenburg”. Miałyby one brać udział w międzynarodowych manewrach i wspólnie uczestniczyć w misjach. Na razie jednak, jak zastrzega kmdr ppor. Cichy, żadne szczegółowe ustalenia w tej sprawie nie zapadły. Natomiast kolejne wspólne ćwiczenia polskich pilotów z niemiecką fregatą mogą się odbyć już w styczniu.

Fregaty rakietowe klasy „Brandenburg” weszły do służby w połowie lat 90. Pod niemiecką banderą pływają cztery tego typu okręty. Brały udział m.in. w operacji antyterrorystycznej u wybrzeży Somalii czy kontyngencie patrolującym Morze Śródziemne w okolicach Libanu. W 2003 roku jedna z fregat wspomagała też siły międzynarodowe podczas wojny w Iraku.


SH-2G to śmigłowce przeznaczone między innymi do poszukiwania, śledzenia i zwalczania okrętów podwodnych. W polskiej Marynarce Wojennej służą od dziesięciu lat. Przez ten czas wykonywały zadania na Bałtyku, Morzu Północnym, Czarnym, Śródziemnym, Oceanie Atlantyckim. Złożony z nich komponent lotniczy dwukrotnie wchodził w skład Stałego Zespołu Sił Odpowiedzi NATO i brał udział w operacji „Active Endeavour”. Cztery SH-2G na co dzień stacjonują w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marynarka Wojenna

dodaj komentarz

komentarze

~mik
1386778440
haha: Niemiecki okręt wynurzył się zza fali, a w odwecie Polacy za sterami śmigłowca. Buu, tratatata, ta.
10-D4-B9-3B

W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
 
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Świąteczne spotkanie pod znakiem „Feniksa”
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
Wiązką w przeciwnika
„Niedźwiadek” na czele AK
Czworonożny żandarm w Paryżu
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
W hołdzie pamięci dla poległych na misjach
Kosmiczny zakup Agencji Uzbrojenia
Poznaliśmy laureatów konkursu na najlepsze drony
Kluczowa rola Polaków
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
Chirurg za konsolą
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
Wybiła godzina zemsty
Zrobić formę przed Kanadą
Estonia: centrum innowacji podwójnego zastosowania
Kluczowy partner
Opłatek z premierem i ministrem obrony narodowej
Opłatek z żołnierzami PKW Rumunia
Olimp w Paryżu
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Posłowie o modernizacji armii
Wkrótce korzystne zmiany dla małżonków-żołnierzy
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki
Łączy nas miłość do Wojska Polskiego
Fiasko misji tajnych służb
Miliardowy kontrakt na broń strzelecką
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Awanse dla medalistów
Jeniecka pamięć – zapomniany palimpsest wojny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rekord w „Akcji Serce”
21 grudnia upamiętniamy żołnierzy poległych na zagranicznych misjach
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Ochrona artylerii rakietowej
Rehabilitacja poprzez sport
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
Świąteczne spotkanie w POLLOGHUB
Wigilia ‘44 – smutek i nadzieja w czasach mroku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
Zmiana warty w PKW Liban
Zimowe wyzwanie dla ratowników
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Rosomaki i Piranie
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Świadczenie motywacyjne także dla niezawodowców
W drodze na szczyt
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Olympus in Paris
Podchorążowie lepsi od oficerów
Ryngrafy za „Feniksa”
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Więcej powołań do DZSW
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Polskie Pioruny bronią Estonii
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wstępna gotowość operacyjna elementów Wisły
Ciało może o wiele więcej, niż myśli głowa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO