Polski okręt dowodzenia Stałym Zespołem Sił Obrony Przeciwminowej NATO – ORP „Kontradmirał Xawery Czernicki”, niszczyciel min ORP „Flaming” oraz grupa nurków-minerów z 13 Dywizjonu Trałowców zakończyły udział w międzynarodowej operacji niszczenia powojennego arsenału spoczywającego na dnie Bałtyku. Działania pod kryptonimem „Open Spirit 2013” prowadzone były u wybrzeży Litwy od 19 do 28 sierpnia.
W operacji „Open Spirit 2013” uczestniczyły okręty i grupy nurków-minerów z 8 państw podzielone na 4 grupy zadaniowe: Belgii, Danii, Estonii, Holandii, Litwy, Łotwy, Polski i USA. Działania prowadzone były na akwenach morza terytorialnego Litwy i litewskiej wyłącznej strefy ekonomicznej. Łącznie podczas operacji, dowodzona przez polski sztab z pokładu „Czernickiego” grupa zadaniowa przeszukała 24 mile kwadratowe powierzchni dna morskiego (24 wyznaczone kwadraty, każdy o boku 1 mili morskiej) i zniszczyła dwie miny morskie o łącznej masie ładunku wybuchowego 1150 kilogramów.
W poniedziałek, 19 sierpnia, międzynarodowy zespół okrętów obrony przeciwminowej rozpoczął działania bojowe. Okręty zajęły pozycje w wyznaczonych sektorach i rozpoczęły operację przeciwminową. Zasadniczymi etapami działań było poszukiwanie, wykrywanie, rozpoznanie i neutralizacja podwodnych obiektów, które mogły stanowić zagrożenie dla bezpiecznej żeglugi. Chodziło przede wszystkim o obiekty militarne (miny, torpedy, bomby, itp.) pochodzące z okresu II i I wojny światowej. Do działań przeciwminowych wykorzystywane były stacje hydroakustyczne, zdalnie sterowane pojazdy podwodne oraz cztery grupy nurków minerów.
Dno Bałtyku nadal kryje wiele obiektów, zwłaszcza niebezpiecznych niewypałów i niewybuchów pozostałych po obu wojnach światowych. Dlatego rejon operacji „Open Spirit 2013” obejmuje obszary, na których w czasie obu wojen prowadzano działania minowe i szeroko zakrojone działania wojenne. Do dzisiaj na dnie Bałtyku zalega uzbrojenie (miny morskie, które nigdy nie wybuchły, torpedy bojowe i bomby lotnicze, które nie trafiły w cel), stanowiąc potencjalne zagrożenie dla żeglugi. Dlatego też, głównym celem operacji „Open Spirit 2013” było wykrycie i zniszczenie kolejnych takich obiektów, aby zwiększyć bezpieczeństwo morskich szlaków komunikacyjnych, red i podejść do portów.
Źródło: MW
autor zdjęć: P. Wojtas
komentarze