moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rosja marzy o latającym wozie bojowym

Do 2030 roku spadochroniarze otrzymają pojazdy hybrydowe, które będą połączeniem opancerzonego wozu ze śmigłowcem – zapowiedział dowódca rosyjskich wojsk powietrznodesantowych. Nad podobnymi konstrukcjami pracują również Amerykanie.

– Myślimy o opracowaniu hybrydy lekkiego pojazdu opancerzonego ze śmigłowcem szturmowym, z 3–4-osobową załogą – stwierdził generał Władimir Szamanow, dowódca rosyjskich wojsk powietrznodesantowych. Dodał, że taka konstrukcja z przeznaczeniem dla tych wojsk powstanie do 2030 roku.

Na razie rosyjskie wojska powietrznodesantowe, którym podporządkowane zostaną trzy brygady desantowo-szturmowe, podlegające dotychczas okręgom wojskowym, mogą liczyć jedynie na nowe klasyczne pojazdy. Szamanow poinformował, że do jednostek trafią gąsienicowe bojowe wozy desantowe BMD-4M oraz transportery opancerzone BTR-MD Rakuszka. Spadochroniarze dostaną także kołowe transportery BTR-82 z 30-milimetrową armatą.

Rosja nie jest pierwszym krajem, w którym pojawiła się koncepcja stworzenia pojazdu hybrydowego, mogącego jeździć i latać. Na takimi rozwiązaniami pracuje kilka firm w USA. Przy czym w grę wchodzą zarówno konstrukcje na potrzeby wojskowe, jak i na rynek cywilny.

Konstruowaniem latających pojazdów zajęła się również Agencja Zaawansowanych Obronnych Projektów Badawczych Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych, czyli DARPA. W 2010 roku uruchomiła program „Transformer” (TX). Nowy pojazd lądowo-powietrzny miałby służyć do transportu żołnierzy, sprzętu i zaopatrzenia oraz ewakuacji medycznej i zwiadu. Amerykanie przyjęli wstępne założenia, że powinien zabierać cztery osoby i mieć zasięg 460 km. DARPA podpisała kontrakty na opracowanie projektu „latającego humvee” z dwoma firmami – AAI i Lockheed Martin.

Źródła: aviationweek, DARPA, RIA Novosti

wr

autor zdjęć: Darpa

dodaj komentarz

komentarze

~francuz
1375612740
radziecka myśl techniczna wciąż żywa... =)
7A-F4-A4-4B

Pilecki ucieka z Auschwitz
 
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Ameryka daje wsparcie
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
SOR w Legionowie
W Italii, za wolność waszą i naszą
Wojna w świętym mieście, epilog
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Święto stołecznego garnizonu
Metoda małych kroków
Pod skrzydłami Kormoranów
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wytropić zagrożenie
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tragiczne zdarzenie na służbie
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Rekordziści z WAT
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Wojna w świętym mieście, część druga
NATO on Northern Track
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Weterani w Polsce, weterani na świecie
Od maja znów można trenować z wojskiem!
25 lat w NATO – serwis specjalny
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
W obronie wschodniej flanki NATO
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Posłowie dyskutowali o WOT
Kadisz za bohaterów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Szybki marsz, trudny odwrót
Kolejne FlyEye dla wojska
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
NATO na północnym szlaku
Na straży wschodniej flanki NATO
Zachować właściwą kolejność działań
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Pytania o europejską tarczę
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Sandhurst: końcowe odliczanie
Gunner, nie runner
Zmiany w dodatkach stażowych
Sprawa katyńska à la española
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO