moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

W hangarach SIL-u

Wywodzą się z rożnych jednostek wojskowych, ale tu, w Afganistanie, działają jak jeden zgrany zespół. W dzień i w nocy można ich spotkać w hangarach Samodzielnej Grupy Powietrzno-Szturmowej (SGPSz), a także na lądowisku bazy Polskich Sił Zadaniowych w Ghazni. Służba Inżynieryjno-Lotnicza (SIL) to ponad 60-osobowy zespół fachowców, różnych specjalności, którzy utrzymują sprawność śmigłowców Mi-24 i Mi-17.


– W tej sytuacji i w tych warunkach jest to wyjątkowo odpowiedzialna praca. Na barkach moich specjalistów spoczywa bezpieczeństwo całego personelu latającego i pasażerów. Każdy pilot wsiadający do śmigłowca zdaje sobie sprawę, że powierza swoje bezpieczeństwo i życie ludziom przygotowującym sprzęt do latania – mówi szef pionu inżynieryjno-lotniczego (PIL) kpt. Andrzej Michałowski.

Do głównych zadań inżynierów i techników lotniczych należą: utrzymanie śmigłowców w stałej gotowości bojowej, zapewnienie ich wysokiej sprawności oraz szkolenie specjalistyczne personelu latającego i naziemnego. – Przy bojowym zastosowaniu śmigłowców w Afganistanie liczy się nie tylko jakość wykonywanych obsług, ale też terminowość i czas, w jakim odtwarzana jest ich gotowość – dodaje kpt. Michałowski.

Najwięcej pracy przysparzają planowe obsługi techniczne śmigłowców. Każdy ze statków powietrznych musi przejść ustalone czynności techniczne w ściśle określonym terminie. Obsługi wykonywane są co 50, 100, 200 i 300 godzin, wykonuje się także czynności bieżące, czyli obsługi wstępne, przedlotowe oraz obsługi startowe i polotowe.

Dowódca SGPSz ppłk pil. Zbigniew Mitura chwali swoich podwładnych. – Jestem pod ogromnym wrażeniem ich ciężkiej pracy, która nie jest tak spektakularna jak żołnierzy innych pododdziałów. Bardzo często pracują w temperaturach rzędu 50-60 stopni Celsjusza, przygotowując śmigłowiec do kolejnego lotu. Podkreślę, że podczas naszej zmiany jeszcze żaden śmigłowiec nie zawiódł.

Pracy jest bardzo dużo i każdy dzień w Afganistanie przynosi nowe wyzwania, ale specjaliści Służby Inżynieryjno-Lotniczej stają na wysokości zadania, w wyniku czego polscy piloci wykonują zadania na rzecz Polskich Sił Zadaniowych „White Eagle”.

Źródło: mjr Dariusz Osowski/ rzecznik prasowy PKW Afganistan

PZ

autor zdjęć: mjr Dariusz Osowski

dodaj komentarz

komentarze


Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Kolarskie święto w stolicy
Najbardziej żołnierski żołnierz
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Ostatnia niedziela…
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Nocny patrol myśliwców
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Na rosyjskim pasku
W drodze po młodszego nurka
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Na ratunek pancerniakom
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Dzieci wojny
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Cześć bohaterom naszej wolności
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
BWR-1 – weteran po liftingu
Czas na wspólne działania
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Tłumy na zawodach w Krakowie
Cel: wyszkolić podoficera
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Cisza przed wojną
Czas próby
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Zmiana warty na wschodniej granicy
Pożegnaliśmy bohatera naszych czasów
Terytorialsi zawitają do Płocka
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
7TP – czołg kompromisu
Pucharowe zmagania Polaków
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Inwestycje w mobilność wojska
Każdy z nas był w sieci zaatakowany
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Ten beton... żyje!
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Pieta Michniowska
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Orlik na Alfę
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
Planowano zamach na Zełenskiego
Rekompensaty na ostatniej prostej
Brytyjczycy żegnają Malbork
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Zmodernizowany Leopard 2PL

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO