moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Podróż historyczna w PKW

Służba na misji to nie tylko obowiązki. Czasem trzeba znaleźć czas na poznanie kraju, w którym się służy. Z inicjatywy dowódcy V zmiany PKW EUFOR/MTT, na zaproszenie władz wojskowych część żołnierzy kontyngentu uczestniczyła w podróży historycznej do jednego z niewielu na świecie podziemnego lotniska.


Podróż zorganizował dowódca LOT Doboj, mjr Włodzimierz Erdmann. Oprócz 15 żołnierzy kontyngentu, uczestniczyło w niej również kilku policjantów z posterunku w Doboju, z którymi LOT utrzymuje bardzo dobre relacje.

Lotnisko Željava znajduje się w północno-zachodniej części Bośni i Hercegowiny. Właściwie leży na terenie dwóch państw: Chorwacji i Bośni i Hercegowiny w Górach Pljesevica, w pobliżu miasta Bihać. W czasach kiedy funkcjonowało, było to największe podziemne lotnisko i wojskowa baza lotnicza w byłej Jugosławii, i jedna z największych w Europie.

Budowa lotniska Željava o kryptonimie „Obiekt 505”, rozpoczęła się w 1948 r. i została zakończona w 1968 r. W ciągu tych dwóch dekad, Jugosławia przeznaczyła na jego budowę około 6 miliardów dolarów. Był to jeden z największych i najdroższych budowlanych projektów wojskowych w Europie.

Kompleks został zaprojektowany i zbudowany tak, aby utrzymać bezpośrednie trafienie 20-kilotonowej bomby atomowej, co odpowiada sile bomby zrzuconej na Nagasaki. Podziemne tunele mają łączną długość ok. 3,5 km, a bunkier miał cztery wejścia chronione 100-tonowymi ciśnieniowymi drzwiami.

Kompleks przez pewien czas mógł być samowystarczalny. Miał podziemne źródła wody, agregaty prądotwórcze, pomieszczenia mieszkalne dla załogi. Ponadto były tam  kantyny, które mogły wyżywić 1000 ludzi jednocześnie. Ilość żywności, paliwa i broni wystarczała do 30 dni bez zaopatrzenia z zewnątrz. Paliwo było dostarczane 20 km rurociągiem biegnącym z magazynu z jednostki wojskowej w pobliżu Bihaća.

Baza lotnicza była intensywnie używana w 1991 r. podczas wojny w Jugosławii. W czasie jej trwania, w wyniku dynamicznej sytuacji i przejmowania obiektów wojskowych przez różne strony konfliktu, Jugosłowiańska Armia Ludowa zniszczyła pas startowy aby uniknąć ewentualnego dalszego korzystania z kompleksu przez przeciwstawne siły.

W 1992 r., w celu wyłączenia lotniska z eksploatacji i uniemożliwienia odbudowy infrastruktury, dokonano dodatkowych zniszczeń używając 56 ton materiałów wybuchowych. Wybuch był tak potężny, że odczuwano go w pobliskim Bihaću. Mieszkańcy okolicznych wsi twierdzili, że dym z tuneli unosił się jeszcze przez sześć miesięcy po wybuchu.

Aktualnie cała baza lotnicza, tunele i pasy startowe niszczeją. Teren wokół lotniska określa się jako niebezpieczny ze względu na miny. Pomimo, że pojawiają się plany, aby istniejące jeszcze pasy startowe wykorzystać jako lokalne lotnisko gminy Bihać,  to jednak brak funduszy nie pozwala na ich odbudowe lub choćby zapobieganie rozkradaniu przez złomiarzy.

Wyjazd stanowił ciekawą lekcję historii i możliwość poznania jednego z największych i najciekawszych militarnych obiektów inżynieryjnych w Europie.

Wypada żałować, że tylko kilkunastu żołnierzy mogło uczestniczyć w wyprawie. Pozostali musieli realizować zadania mandatowe.

Źródło: mjr Mirosław Zyber

PZ

autor zdjęć: ppłk Sławomir Cieślewicz

dodaj komentarz

komentarze


Nie żyje żołnierz PKW Irak
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Rekompensaty na ostatniej prostej
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Kolarskie święto w stolicy
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Tłumy na zawodach w Krakowie
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Ostatnia niedziela…
Na rosyjskim pasku
Ten beton... żyje!
Na ratunek pancerniakom
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Nocny patrol myśliwców
Orlik na Alfę
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Czas próby
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Inwestycje w mobilność wojska
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Dzieci wojny
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Czas na wspólne działania
Terytorialsi zawitają do Płocka
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
Planowano zamach na Zełenskiego
BWR-1 – weteran po liftingu
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
Zmodernizowany Leopard 2PL
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
Zmiana warty na wschodniej granicy
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Cześć bohaterom naszej wolności
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Brytyjczycy żegnają Malbork
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Pieta Michniowska
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Każdy z nas był w sieci zaatakowany
Najbardziej żołnierski żołnierz
Cel: wyszkolić podoficera
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
7TP – czołg kompromisu
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Cisza przed wojną
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Pożegnaliśmy bohatera naszych czasów
W drodze po młodszego nurka
Pucharowe zmagania Polaków
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO