moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Podróż historyczna w PKW

Służba na misji to nie tylko obowiązki. Czasem trzeba znaleźć czas na poznanie kraju, w którym się służy. Z inicjatywy dowódcy V zmiany PKW EUFOR/MTT, na zaproszenie władz wojskowych część żołnierzy kontyngentu uczestniczyła w podróży historycznej do jednego z niewielu na świecie podziemnego lotniska.


Podróż zorganizował dowódca LOT Doboj, mjr Włodzimierz Erdmann. Oprócz 15 żołnierzy kontyngentu, uczestniczyło w niej również kilku policjantów z posterunku w Doboju, z którymi LOT utrzymuje bardzo dobre relacje.

Lotnisko Željava znajduje się w północno-zachodniej części Bośni i Hercegowiny. Właściwie leży na terenie dwóch państw: Chorwacji i Bośni i Hercegowiny w Górach Pljesevica, w pobliżu miasta Bihać. W czasach kiedy funkcjonowało, było to największe podziemne lotnisko i wojskowa baza lotnicza w byłej Jugosławii, i jedna z największych w Europie.

Budowa lotniska Željava o kryptonimie „Obiekt 505”, rozpoczęła się w 1948 r. i została zakończona w 1968 r. W ciągu tych dwóch dekad, Jugosławia przeznaczyła na jego budowę około 6 miliardów dolarów. Był to jeden z największych i najdroższych budowlanych projektów wojskowych w Europie.

Kompleks został zaprojektowany i zbudowany tak, aby utrzymać bezpośrednie trafienie 20-kilotonowej bomby atomowej, co odpowiada sile bomby zrzuconej na Nagasaki. Podziemne tunele mają łączną długość ok. 3,5 km, a bunkier miał cztery wejścia chronione 100-tonowymi ciśnieniowymi drzwiami.

Kompleks przez pewien czas mógł być samowystarczalny. Miał podziemne źródła wody, agregaty prądotwórcze, pomieszczenia mieszkalne dla załogi. Ponadto były tam  kantyny, które mogły wyżywić 1000 ludzi jednocześnie. Ilość żywności, paliwa i broni wystarczała do 30 dni bez zaopatrzenia z zewnątrz. Paliwo było dostarczane 20 km rurociągiem biegnącym z magazynu z jednostki wojskowej w pobliżu Bihaća.

Baza lotnicza była intensywnie używana w 1991 r. podczas wojny w Jugosławii. W czasie jej trwania, w wyniku dynamicznej sytuacji i przejmowania obiektów wojskowych przez różne strony konfliktu, Jugosłowiańska Armia Ludowa zniszczyła pas startowy aby uniknąć ewentualnego dalszego korzystania z kompleksu przez przeciwstawne siły.

W 1992 r., w celu wyłączenia lotniska z eksploatacji i uniemożliwienia odbudowy infrastruktury, dokonano dodatkowych zniszczeń używając 56 ton materiałów wybuchowych. Wybuch był tak potężny, że odczuwano go w pobliskim Bihaću. Mieszkańcy okolicznych wsi twierdzili, że dym z tuneli unosił się jeszcze przez sześć miesięcy po wybuchu.

Aktualnie cała baza lotnicza, tunele i pasy startowe niszczeją. Teren wokół lotniska określa się jako niebezpieczny ze względu na miny. Pomimo, że pojawiają się plany, aby istniejące jeszcze pasy startowe wykorzystać jako lokalne lotnisko gminy Bihać,  to jednak brak funduszy nie pozwala na ich odbudowe lub choćby zapobieganie rozkradaniu przez złomiarzy.

Wyjazd stanowił ciekawą lekcję historii i możliwość poznania jednego z największych i najciekawszych militarnych obiektów inżynieryjnych w Europie.

Wypada żałować, że tylko kilkunastu żołnierzy mogło uczestniczyć w wyprawie. Pozostali musieli realizować zadania mandatowe.

Źródło: mjr Mirosław Zyber

PZ

autor zdjęć: ppłk Sławomir Cieślewicz

dodaj komentarz

komentarze


Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
 
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Czarne oliwki dla sojuszników
Nowe boiska i hala dla podchorążych AWL-u
Daglezje poszukiwane
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Idą wakacje, WOT czeka na kandydatów
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Pływacy i maratończycy na medal
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
NATO na północnym szlaku
Pytania o europejską tarczę
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
Awanse na Trzeciego Maja
Tragiczne zdarzenie na służbie
Konkurs MON-u na pracę o cyberbezpieczeństwie
Pilecki ucieka z Auschwitz
Wytropić zagrożenie
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pierwszy polski technik AH-64
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Patriotyczny maraton
25 lat w NATO – serwis specjalny
Pierwsi na oceanie
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Wioślarze i triatlonistka na podium
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Posłowie dyskutowali o WOT
NATO on Northern Track
Wojna w świętym mieście, epilog
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Ameryka daje wsparcie
Po pierwsze: bezpieczeństwo!
Skrzydła IT dla cyberwojsk
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Zmiany w dodatkach stażowych
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Polki pobiegły po srebro!
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
W obronie wschodniej flanki NATO
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
Odliczanie do misji na Łotwie
Wiedza na czas kryzysu
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Husarz na straży nieba
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO