moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Spadochronowe szkolenie lotników

Na lotnisku w Powidzu ruszyło dwutygodniowe szkolenie pilotów i personelu technicznego 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego. Sześćdziesięciu żołnierzy będzie skakać ze spadochronem z samolotów Hercules, CASA, Bryza i śmigłowca W-3 Sokół w dzień i nocą nawet z wysokości 4 kilometrów. Jutro czekają ich skoki do wody.


Wojskowy personel pokładowy, czyli piloci, technicy pokładowi, specjaliści od zabezpieczenia wysokościowo-ratowniczego i technicy załadunku obowiązkowo przechodzą szkolenia spadochronowe. Zgodnie z nowymi przepisami muszą podczas służby wojskowej przynajmniej trzy razy skoczyć ze spadochronem. Bez tej umiejętności nie mogliby latać.

– Żołnierze muszą wiedzieć, jak zachować się, gdy będą musieli w trybie awaryjnym opuścić samolot – wyjaśnia mjr Jarosław Witaszek, dowódca zgrupowania w Powidzu.

Żołnierze z 3 Skrzydła będą skakać na spadochronach: L-2 Kadet, AD-2000 i Falcon 300. Skoki wykonają z samolotów C-130 Hercules, C-295M CASA, M-28 Bryza oraz śmigłowca W-3 Sokół, z różnych wysokości – od 800 do 4000 m.

– Zgrupowanie spadochronowe organizujemy co roku. Chcemy, aby lotnicy podtrzymywali nawyki skoczka i doskonalili swoje umiejętności – wyjaśnia kpt. Włodzimierz Baran, rzecznik prasowy 3 SLTr.

– Niektórzy lotnicy właśnie teraz wykonają swoje pierwsze skoki w życiu. Tych trzeba będzie nauczyć wszystkiego od podstaw. Lepiej wyszkoleni, czyli np. instruktorzy, szybować będą na dużych wysokościach na spadochronach sterowanych – opowiada kpt. Baran.

Ale to wcale nie wysokość, z jakiej wykonuje się skok, jest dla żołnierzy najtrudniejsza. Mjr Witaszek wyjaśnia, że najbardziej wymagające są skoki nocne i do wody. – Trudność sprawia zwłaszcza ograniczona widoczność, która może prowadzić do kontuzji podczas lądowania – twierdzi. Jeśli pogoda pozwoli, to już jurto zaczną się skoki do Jeziora Powidzkiego ze śmigłowca W-3 Sokół.

Do końca szkolenia lotnicy wykonają ponad 300 skoków.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: kpt. Włodzimierz Baran

dodaj komentarz

komentarze


Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
 
Następne „Czarne Pantery” dla Wojska Polskiego
Szlachetny gest generała
Sierżant Mateusz Sitek. Cześć jego pamięci!
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Siły szybkiego reagowania na Pustyni Błędowskiej
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
PGZ na nowo
AW149 to przygoda życia
Dzień, który zmienił bieg wojny
Letni wypoczynek z MON-em
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Fire from Coast
Pamiętają o powstańcach
Recepta na sukces: zadowolony pracownik i dumny żołnierz
Bałtycka tarcza
Amunicja dla czołgów
Powstanie raport o bezpieczeństwie dostaw do zbrojeniówki
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Misja PKW „Olimp” doceniona
Wyzwanie, które integruje
Kosiniak-Kamysz: Polska najbliższym partnerem Stanów Zjednoczonych w Europie
Nasi czołgiści najlepsi
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Lotnicza „sztafeta pokoleń”
50 kabli na 50-lecie Jednostki Wojskowej Formoza
Dostawa K9 i chrzest ogniowy
Siła zaplecza
Szef MON-u oddał hołd gen. Marianowi Kukielowi
Zagadkowe znalezisko na Podkarpaciu
Nowe cele obronne NATO
Zawiszacy zwiększają zasoby K2
K2 ze słowacką tarczą
Drony Wizjer rozpoznają cel
Dziękujemy wam, weterani!
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Medycyna pola walki dla cywilnych lekarzy?
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
ZMU dla marynarzy
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Nowe możliwości spółki Mesko
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Wyzwanie, które integruje
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zmagania sześcioosobowych armii
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
„Baltops ’25” – NATO ćwiczy na Bałtyku
Nowa mapa garnizonów
Od chaosu do wiktorii
Rozpoznanie i możliwości rażenia bez ryzyka dla żołnierzy
Jesteś na Signalu? Nie daj się złowić cyberprzestępcy!
WOT z pomocą tonącym
Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
Podejrzane manewry na Bałtyku
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Trzy okręty, jeden zespół
Żołnierz influencer?
Trudny los zwycięzców

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO