moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Życie za sterami

Tak doświadczonego pilota w wojsku można by ze świecą szukać. Kmdr ppor. pil. Sławomir Knap za sterami wojskowych samolotów spędził 4,5 tysiąca godzin. Od czwartku jest na emeryturze. Ale jak sam zapewnia, będzie to emerytura wyjątkowo aktywna.


– Doskonały pilot. Czasem miałem wrażenie, że w ogóle nie wychodzi z kabiny samolotu. Ostatnio nawet zapytałem jego żonę: „Jak ty sobie z nim dasz radę, kiedy będzie miał więcej czasu?”. Teraz już wiem, że więcej czasu miał nie będzie – komplementuje kolegę kmdr pil. Andrzej Szczotka, zastępca dowódcy Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

We wtorek kmdr ppor. pil. Sławomir Knap po raz ostatni zasiadł za sterami wojskowej Bryzy. Podczas uroczystej zbiórki na płycie lotniska w Gdyni – Babich Dołach odebrał prestiżową statuetkę „Ikara” nadaną przez dowódcę Sił Powietrznych oraz medal „Za zasługi dla Marynarki Wojennej”, którym wyróżnił go dowódca MW. W czwartek ostatecznie pożegnał się z mundurem. – Rzeczywiście, jestem emerytem. Ale w moim przypadku przejście było płynne. W cywilu pracuję jako instruktor i pilot – uśmiecha się Knap.

W armii służył przez ponad 20 lat. Za sterami wojskowych maszyn spędził 4,5 tysiąca godzin (w tym prawie 3400 godzin w kabinie transportowej Bryzy). A jeśli do tego dodać jeszcze dwa tysiące wylatane w cywilu, śmiało można powiedzieć – tak doświadczonych pilotów armia miała naprawdę niewielu.

Kmdr ppor. Knap ukończył Wyższą Szkołę Oficerską Wojsk Lotniczych w Dęblinie. Do lotnictwa Marynarki Wojennej trafił zaraz po studiach. – Za moich czasów na uczelnię przyjeżdżali „kupcy” z różnych rodzajów Sił Zbrojnych – wspomina. – Pamiętam, że usłyszałem wówczas cztery propozycje. Mogłem iść do Łasku, Mińska Mazowieckiego, Siemirowic lub Gdyni. Mogłem też zostać w Dęblinie jako instruktor. Ale powiem szczerze, że ciągnęło mnie do dużego miasta. Stąd właśnie Gdynia – opowiada.

Knap pilotował samoloty An-2, An-28, Bryzy. W ostatnim czasie był szefem sekcji rozpoznania w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego. Podczas długiej kariery pilota wojskowego latał po niemal całej Europie. Lądował m.in. na Krecie, Malcie, w Sewastopolu, hiszpańskiej Murcii czy norweskim Trondheim.

Brał udział w monitoringu obszarów morskich, który armia prowadziła we współpracy z Urzędem Morskim. – Sprawdzaliśmy na przykład, czy morze nie jest zanieczyszczone. Jeśli było, musieliśmy zebrać odpowiednią dokumentację. Fotografowaliśmy statek, który mógł być sprawcą tego zanieczyszczenia. A to wiązało się z lotami na bardzo małej wysokości – 30–50 metrów nad powierzchnią wody – wspomina Knap. – Zresztą w ogóle latanie nad morzem jest bardzo specyficzne. Pilot nie ma punktów orientacyjnych, takich jak rzeki czy góry. Musi zdać się na sprzęt do nawigacji – dodaje.

Koledzy kmdr. ppor. Knapa nie mają wątpliwości: to perfekcyjnie wyszkolony pilot, który nigdy nie tracił zimnej krwi. – Czy przydarzyły mi się kiedyś jakieś niebezpieczne sytuacje? Swego czasu podczas próbnego lotu w Bryzie przestał działać jeden z silników. Ale ostatecznie nic wielkiego się nie stało. Bryza ma dwa silniki, a my musieliśmy być przygotowani na wszystko. W końcu to był lot próbny – wspomina.

 


Kmdr ppor. pil. Sławomir Knap to jeden z najbardziej doświadczonych pilotów w Wojsku Polskim. Podobnie można powiedzieć o ppłk. Marku Miłoszu, z tym, że on lata na śmigłowcach. O Pilocie Roku 2012 1 Bazy Lotnictwa Transportowego przeczytacie na portalu polska-zbrojna.pl.

 


Najlepszy pilot, który latał z VIP-ami

Ppłk Marek Miłosz należy do grona najbardziej doświadczonych lotników – za sterami śmigłowców spędził aż 5 tys. godzin. Z papieżem Janem Pawłem II latał nad Tatrami, rządową delegację z premierem Leszkiem Millerem uratował przed lotniczą katastrofą. Właśnie zdobył tytuł Pilota Roku 2012 1 Bazy Lotnictwa Transportowego.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Archiwum BLMW

dodaj komentarz

komentarze

~scoobydoopoznan
1360059900
sorry , doczytałem - już ma.
00-B3-ED-57
~scoobydoopoznan
1359918960
Bryza bardzo fajny samolocik do patrolowania tej sadzawki jaką jest Bałtyk. Warto by wstawić jej mały radarek .
00-B3-ED-57

Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Zmodernizowany Leopard 2PL
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Zmiana warty na wschodniej granicy
7TP – czołg kompromisu
Orlik na Alfę
Cisza przed wojną
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Najbardziej żołnierski żołnierz
Na ratunek pancerniakom
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Pożegnaliśmy bohatera naszych czasów
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Czas na wspólne działania
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Nocny patrol myśliwców
Dzieci wojny
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Na rosyjskim pasku
W drodze po młodszego nurka
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Cześć bohaterom naszej wolności
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Pieta Michniowska
Cel: wyszkolić podoficera
Ten beton... żyje!
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Planowano zamach na Zełenskiego
Brytyjczycy żegnają Malbork
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Kolarskie święto w stolicy
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Tłumy na zawodach w Krakowie
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Inwestycje w mobilność wojska
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Terytorialsi zawitają do Płocka
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Czas próby
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
Rekompensaty na ostatniej prostej
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Ostatnia niedziela…
Każdy z nas był w sieci zaatakowany
Pucharowe zmagania Polaków
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
BWR-1 – weteran po liftingu
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Nie żyje żołnierz PKW Irak

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO