moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Irak kupi czeskie samoloty L-159

24 nowe maszyny bojowe trafią do irackich sił powietrznych. Producentem jest czeska firma zbrojeniowa. Negocjacje kontraktu wartego miliard dolarów trwały dwa lata. Wyprodukowane według zamówienia Irakijczyków samoloty L-159BQ mają dotrzeć nad Zatokę Perską do końca 2014 roku.


Kontrakt z iracką armią to ogromny sukces eksportowy czeskich zakładów Aero Vodochody. Szczegóły zostały uzgodnione podczas niedawnej wizyty w Czechach irackiego premiera Nuriego al-Malikiego. Strony ustaliły, że Irak kupi 24 nowe maszyny, a 4 kolejne, tym razem używane, dostanie bezpłatnie w ciągu najbliższych siedmiu miesięcy. Na razie nie wiadomo, kiedy dokument zostanie ostatecznie podpisany.

Wszystkie nowe samoloty będą maszynami dwuosobowymi. Mają być dostarczone do grudnia 2014 roku. L-159 nie będą pierwszymi samolotami czeskiej produkcji w siłach powietrznych Iraku. W przeszłości ten bliskowschodni kraj kupił w zakładach Aero Vodochody szkolno-bojowe L-29 Delfin i L-39 Albatros.

Firma Aero Vodochody dla czeskich sił powietrznych wyprodukowała 72 sztuki L-159A ALCA zgodnie z umową podpisaną w 1995 roku. Jednak resort obrony postanowił później zachować w służbie tylko 24. W lipcu 2004 roku ogłoszono, że 47 L-159A (jeden rozbił się w 2003 roku) zostanie wystawionych na sprzedaż, ale dotąd nie udało znaleźć się na nie nabywcy. Wśród państw, którym je oferowano była Polska.

Część z nadwyżkowych L-159A przebudowano na dwumiejscowe lub rozebrano na części. W magazynie zostało 36, a ich przechowywanie kosztuje kilkadziesiąt mln dolarów rocznie. W sierpniu tego roku pojawiła się informacja, że czeskie ministerstwo obrony jest gotowe sprzedać 32 L-159 w cenie 1,5-3 mln dolarów za sztukę.

Lekki samolot bojowy L-159 A opracowano w latach 90., wykorzystując kadłub szkolno-bojowej maszyny L-59. Prototyp z zachodnią awioniką i silnikiem pierwszy raz wzbił się w powietrze w 1997 r. Maksymalna masa startowa czeskiej maszyny to 8 ton. Jeśli wynosi ona 5,5 tony (pusty waży 4,36 t) maszynie wystarcza 440 m pasa startowego, by wznieść się w powietrze. Jednosilnikowy L-159A jest samolotem podźwiękowym mogącym latać z maksymalną prędkością 936 km/h. Maksymalna wysokość lotu to 13200 m. Dwa tysiące litrów w zbiornikach w kadłubie i skrzydłach wystarcza na przelot 1570 km. Z dodatkowym zapasem paliwa może L-159 pokonać 2530 km.

L-159 może przenosić różnorodne uzbrojenie – rakiety powietrze-powietrze AIM-9 Sidewinder, kierowane i niekierowane bomby, zasobniki z rakietami niekierowanymi i 20-milimetrowym działkiem. Na siedmiu podwieszeniach pod skrzydłami i kadłubem może znajdować się uzbrojenie o masie do 2340 kg.

Źródło: ceskenoviny.cz, defenseindustry daily.com, idnes.cz, army.cz

wr

autor zdjęć: Czech Air Force

dodaj komentarz

komentarze

~GJ
19.10.2012, godz. 09:46
W sierpniu tego roku pojawiła się informacja, że czeskie ministerstwo obrony jest gotowe sprzedać 32 L-159 w cenie 1,5-3 mln dolarów za sztukę.Jeżeli to prawda i nasi ministrowie i generałowie nie skorzystali z okazji to tylko pogratulować głupoty a za chwilę będą kupować po 40 mil $ za sztukę tak się oszczędza kasę z podatków brawo brawo
D1-27-7C-90
~mis
19.10.2012, godz. 07:45
ana - my mamy in vitro i aborcje. Już za jakiś czas czuje ze będziemy znów mieli religie w szkołach.
3E-BE-2A-F8
~ana
18.10.2012, godz. 16:17
oni potrafią a my z Iraku co mamy?????
10-31-FE-42
~GJ
18.10.2012, godz. 16:06
Stek bzdur i propagandy.Samoloty zostały wyprodukowane na początku lat 90-tych wspólnie z Boeingiem.Amerykanie mieli mieć nabywców,kontrakty itd a po wyprodukowaniu i wpuszczeniu Czechów w kanał wycofali się z interesu a maszyny 20 lat stały a nie że specjalnie zostały wyprodukowane dla Iraku.Prócz samolotów Czesi sprzedadzą jeszcze czołgi a my co? 10 lat wojny i poszło tam kilka Honkerów a jankesi i ruskie trzepią tam kasę
5D-90-72-DD

Nowe cele obronne NATO
 
Dzień, który zmienił bieg wojny
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Misja PKW „Olimp” doceniona
Badania z WAT-u na misji AX-4
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Kierunek Karkonosze
100 lat historii Szkoły Orląt
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Trzy okręty, jeden zespół
Są wszędzie tam, gdzie stawką jest bezpieczeństwo
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Droga do zespołu bojowego GROM
Zmagania sześcioosobowych armii
W wakacje wstąp do WOT-u!
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Wyzwanie, które integruje
Szukasz pomysłu na wakacje? Może szkolenie wojskowe?
ASzWoj na warcie od pokoleń
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Piloci na straży bezpieczeństwa
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Droga pełna emocji
Walczmy mądrze
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Film o Feniksie i terytorialsach
Podróż w ciemność
Żołnierz influencer?
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Robotyka to przyszłość medycyny
Nasi czołgiści najlepsi
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Letni wypoczynek z MON-em
Nowy rozdział w historii Mesko
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Ogniem i tarczą
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
PGZ na nowo
DNA GROM-u
Uczelnia wysokich lotów
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Tak uczyły się latać orlęta
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Od chaosu do wiktorii
Wojskowi dyplomaci wsparli weteranów II wojny
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
W Dęblinie tylko do przodu
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
ZMU dla marynarzy
Podejrzane manewry na Bałtyku
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Dezamet rośnie w siłę
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO