24 nowe maszyny bojowe trafią do irackich sił powietrznych. Producentem jest czeska firma zbrojeniowa. Negocjacje kontraktu wartego miliard dolarów trwały dwa lata. Wyprodukowane według zamówienia Irakijczyków samoloty L-159BQ mają dotrzeć nad Zatokę Perską do końca 2014 roku.
Kontrakt z iracką armią to ogromny sukces eksportowy czeskich zakładów Aero Vodochody. Szczegóły zostały uzgodnione podczas niedawnej wizyty w Czechach irackiego premiera Nuriego al-Malikiego. Strony ustaliły, że Irak kupi 24 nowe maszyny, a 4 kolejne, tym razem używane, dostanie bezpłatnie w ciągu najbliższych siedmiu miesięcy. Na razie nie wiadomo, kiedy dokument zostanie ostatecznie podpisany.
Wszystkie nowe samoloty będą maszynami dwuosobowymi. Mają być dostarczone do grudnia 2014 roku. L-159 nie będą pierwszymi samolotami czeskiej produkcji w siłach powietrznych Iraku. W przeszłości ten bliskowschodni kraj kupił w zakładach Aero Vodochody szkolno-bojowe L-29 Delfin i L-39 Albatros.
Firma Aero Vodochody dla czeskich sił powietrznych wyprodukowała 72 sztuki L-159A ALCA zgodnie z umową podpisaną w 1995 roku. Jednak resort obrony postanowił później zachować w służbie tylko 24. W lipcu 2004 roku ogłoszono, że 47 L-159A (jeden rozbił się w 2003 roku) zostanie wystawionych na sprzedaż, ale dotąd nie udało znaleźć się na nie nabywcy. Wśród państw, którym je oferowano była Polska.
Część z nadwyżkowych L-159A przebudowano na dwumiejscowe lub rozebrano na części. W magazynie zostało 36, a ich przechowywanie kosztuje kilkadziesiąt mln dolarów rocznie. W sierpniu tego roku pojawiła się informacja, że czeskie ministerstwo obrony jest gotowe sprzedać 32 L-159 w cenie 1,5-3 mln dolarów za sztukę.
Lekki samolot bojowy L-159 A opracowano w latach 90., wykorzystując kadłub szkolno-bojowej maszyny L-59. Prototyp z zachodnią awioniką i silnikiem pierwszy raz wzbił się w powietrze w 1997 r. Maksymalna masa startowa czeskiej maszyny to 8 ton. Jeśli wynosi ona 5,5 tony (pusty waży 4,36 t) maszynie wystarcza 440 m pasa startowego, by wznieść się w powietrze. Jednosilnikowy L-159A jest samolotem podźwiękowym mogącym latać z maksymalną prędkością 936 km/h. Maksymalna wysokość lotu to 13200 m. Dwa tysiące litrów w zbiornikach w kadłubie i skrzydłach wystarcza na przelot 1570 km. Z dodatkowym zapasem paliwa może L-159 pokonać 2530 km.
L-159 może przenosić różnorodne uzbrojenie – rakiety powietrze-powietrze AIM-9 Sidewinder, kierowane i niekierowane bomby, zasobniki z rakietami niekierowanymi i 20-milimetrowym działkiem. Na siedmiu podwieszeniach pod skrzydłami i kadłubem może znajdować się uzbrojenie o masie do 2340 kg.
Źródło: ceskenoviny.cz, defenseindustry daily.com, idnes.cz, army.cz
autor zdjęć: Czech Air Force
komentarze