moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Fonet wkrótce na morzu

Z cyfrowej platformy komunikacji opracowanej przez Grupę WB będzie teraz mogła korzystać także marynarka wojenna. Jak podczas spotkania z dziennikarzami poinformowali przedstawiciele firmy, to efekt współpracy z kontrahentem z zagranicy. Rozwiązanie ma być właśnie wprowadzane na pierwszym okręcie, a podczas kieleckich targów zbrojeniowych po raz pierwszy zostanie zaprezentowane publicznie.

Bezzałogowy system latający FlyEye. Fot. DWOT

Cyfrowa platforma komunikacji Fonet (obok systemu kierowania ogniem Topaz flagowy produkt WB Electronics, jednej ze spółek grupy) to rozwiązanie, które może być stosowane w wielu rodzajach pojazdów wojskowych. Umożliwia ono załogom komunikację, a także nawiązywanie łączności z innymi wozami i stanowiskami dowodzenia. System ten jest dobrze znany Wojsku Polskiemu, bo od lat są w niego wyposażane m.in. transportery Rosomak, moździerze Rak, armatohaubice Krab, a także sprzęt dopiero wprowadzany do polskiej armii, jak czołgi K2 czy haubice K9 południowokoreańskiej produkcji. Fonet sprawdził się także na misjach w Iraku, Afganistanie, jest używany również przez siły zbrojne Ukrainy oraz Stanów Zjednoczonych.

Teraz producent tego rozwiązania, Grupa WB, poszedł o krok dalej i opracował jego nową wersję, tym razem przeznaczoną specjalnie dla marynarki wojennej. Jak podczas spotkania z dziennikarzami wyjaśnił Piotr Wojciechowski, prezes Grupy WB, to odpowiedź na konieczność zintegrowania wielu różnych systemów łączności, które są używane na okrętach.

Bazą dla Fonet Navy była wersja systemu przeznaczona dla wojsk lądowych, która została dostosowana do specyfiki służby na morzu. Uwzględniono m.in. fakt, iż marynarze spędzają na okręcie wiele tygodni, poruszają się po jego terenie, nie mogą więc przez cały czas mieć na sobie słuchawek. Korzystanie z nich jest oczywiście możliwe, z takiej opcji można skorzystać np., w miejscach o dużym natężeniu hałasu, jednak w innych przypadkach komunikacja może odbywać się za pośrednictwem głośnika i mikrofonu. Sam pulpit operatora, który nie jest narażony na zniszczenie w takim stopniu jak w przypadku lądowej wersji, został tak skonstruowany, aby można go było zaimplementować np. na pulpicie nawigacyjnym. Z uwagi na gabaryty okrętów, zwiększona została także ilość okablowania, lecz do minimum ograniczono liczbę złączy. Same kable są prowadzone w traktach, tak jak ma to miejsce np. w budynkach biurowych.

Fonet Navy może się także łączyć z lokalną siecią, co jest istotne, gdyż okręty stacjonują w różnych portach. Do systemu można też podłączyć urządzenia zewnętrzne, służące do wymiany danych czy np. transmisji muzyki. Dzięki temu, że wiele elementów systemu Fonet Navy zostało zaczerpniętych z jego lądowej wersji, proces serwisowania ma być łatwy, a dostępność niezbędnych do tego komponentów większa.

Fonet Navy powstał przy współpracy Grupy WB z klientem zagranicznym i ma być właśnie wprowadzany na pierwszym okręcie. Szczegóły kontraktu nie są znane, wiadomo jednak, że elementy systemu po raz pierwszy zostaną zaprezentowane podczas odbywającego się we wrześniu Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.
Na spotkaniu z dziennikarzami Piotr Wojciechowski zapowiedział także zwiększenie produkcji flagowych produktów firmy. Chodzi przede wszystkim o bezzałogowy system latający FlyEye i amunicję krążącą Warmate. W przypadku tego pierwszego sprzętu, na 2023 rok zaplanowano produkcję 80 zestawów (jeden system to cztery platformy latające i system sterowania), w przyszłym ma być ich już 200. Natomiast produkcja Warmate wzrośnie dwukrotnie i zwiększy się z poziomu dwóch tysięcy egzemplarzy w bieżącym roku do czterech tysięcy w przyszłym.

Zwiększenie produkcji platform bezzałogowych ma być możliwe m.in. dzięki produkcji własnych kompozytów. Za tę kwestie ma odpowiadać nowa spółka znajdująca się w szeregach Grupy WB. WB Composites, bo na razie działa pod taką nazwą, wchodzi w skład grupy od 1 sierpnia. Wcześniej funkcjonowała jako Śląskie Centrum Naukowo - Technologiczne Przemysłu Lotniczego i świadczyła usługi na rzecz m.in. lotnictwa czy sektora kosmicznego. – Grupa WB posiadając w swoich zasobach WBC ma w tej chwili kompletny zakres zdolności wytwarzania bezzałogowców na wszystkich poziomach – zapewnił Piotr Wojciechowski. Nie wykluczył jednak, iż spółka będzie świadczyła usługi także na rzecz innych podmiotów.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: DWOT, Magdalena Miernicka

dodaj komentarz

komentarze


Czas próby
Pucharowe zmagania Polaków
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Warszawo, do broni!
Rekompensaty na ostatniej prostej
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Czołgi saperskie dla Wojska Polskiego
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Pilot F-16 doceniony przez widzów
Terytorialsi zawitają do Płocka
Brytyjczycy żegnają Malbork
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Cześć bohaterom naszej wolności
Cisza przed wojną
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
K2 będą produkowane w Polsce
Las Pamięci uczci poległych
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Czołg K2 made in Poland
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Ostatnia niedziela…
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Zmiana warty na wschodniej granicy
Inwestycje w mobilność wojska
Kolarskie święto w stolicy
Rocznica powstania warszawskiego w MPW
Pamięć o poległych na misjach wciąż żywa
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Warszawa uczciła rocznię Powstania
Stańcie do apelu!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zmodernizowany Leopard 2PL
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
Na ratunek pancerniakom
Terytorialsi z 4 Warmińsko-Mazurskiej BOT w akcji
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Orlik na Alfę
7TP – czołg kompromisu
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Aira – pierwszy pies wojskowy w 6 Mazowieckiej Brygadzie OT
Tłumy na zawodach w Krakowie
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
W drodze po młodszego nurka
Na rosyjskim pasku
Nie żyje „Sławka”, prezes Związku Powstańców Warszawskich
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Coraz więcej żołnierzy pomaga usuwać skutki nawałnic
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Pieta Michniowska
Rząd o bezpieczeństwie Polski
BWR-1 – weteran po liftingu
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO