moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Coraz więcej powietrznych alarmów bojowych

Polskie F-16 przechwyciły rosyjski samolot transportowy eskortowany przez dwa myśliwce. Maszyny niebezpiecznie zbliżały się do przestrzeni powietrznej państw bałtyckich, a ich piloci nie reagowali na próby nawiązania kontaktu przez kontrolerów lotu. Dyżurujące na Litwie polskie myśliwce wystartowały kilka minut po alarmie bojowym.


Ostatnie dni były bardzo pracowite dla lotników dyżurujących w ramach natowskiej misji Air Policing. Polacy, Belgowie i Włosi kilkanaście razy usłyszeli „Alpha Scramble” – alarm bojowy ogłaszany m.in., gdy do przestrzeni powietrznej państw bałtyckich zbliża się samolot bez włączonego urządzenia identyfikującego, zgłoszonego planu lotu albo którego załoga nie nawiązuje kontaktu z kontrolerami ruchu powietrznego. Wówczas dyżurujące samoloty mają kilka minut, by poderwać myśliwce. Następnie podlatują do samolotu i identyfikują go. Dalsze działania zależą od rozwoju sytuacji, zwykle rosyjskie maszyny same odlatują, choć bywa, że piloci muszą je eskortować do przestrzeni powietrznej Kaliningradu.

Biuro prasowe Sojuszniczego Dowództwa Operacji Powietrznych informuje, że 18 lutego polskie F-16 dyżurujące na Litwie w ramach Baltic Air Policing przechwyciły i zidentyfikowały rosyjski transportowiec TU-134 CRUSTY. Eskortowały go dwa MiG-i-31 Foxhound i dwa Su-27 Flanker. Rosyjski samolot nie zgłosił planu lotu ani nie komunikował się z kontrolą ruchu lotniczego. Jeszcze tego samego dnia belgijskie F-16, które z kolei stacjonują w bazie Ämari w Estonii, przechwyciły dwa rosyjskie myśliwce SU-27 i Ił-22 COOT.

Oficer prasowy PKW Orlik kpt. Robert Filipczuk przyznaje, że wzmożony ruch samolotów bez włączonego transpondera (urządzenie pozwalające zidentyfikować maszynę) rozpoczął się 30 stycznia. Wówczas rosyjskie Ministerstwo Obrony Narodowej zaprezentowało na lotnisku w Kaliningradzie nowe myśliwce Suchoj SU-30SM2. Samoloty zostały dostarczone pilotom do bazy lotniczej w Czerniachowsku. SU-30SM2 są pod wieloma względami dużo nowocześniejsze od poprzedniego modelu SU-30. Mają m.in lepsze silniki oraz system radarów. Mogą także dysponować szerszym arsenałem broni powietrze–powietrze oraz ziemia–powietrze. – Od momentu przebazowania tych maszyn występuje wzmożony ruch w międzynarodowym korytarzu powietrznym znajdującym się blisko państw bałtyckich – informuje kpt. Filipczuk. – Gdy znajdują się w pobliżu naszego rejonu odpowiedzialności, a nie ma z nimi komunikacji, mają wyłączony transponder, brak planu lotu oraz lotniska docelowego, podrywane są dyżurujące myśliwce NATO – dodaje oficer.

Wzmożone loty takich statków powietrznych obserwowane są również w przestrzeni powietrznej Morza Czarnego. NATO podaje, że dyżurujące w Bułgarii w ramach NATO Air Policing włoskie Eurofightery były wielokrotnie podrywane, aby chronić przestrzeń powietrzną wzdłuż czarnomorskiego wybrzeża. Włoskie Tajfuny przyleciały do Bułgarii 11 lutego. W bazie Graf Ignatievo są cztery myśliwce i według zapowiedzi NATO pozostaną tam do końca marca 2022 roku.
Polski kontyngent na Litwie tworzy około 150 osób, to żołnierze i technicy wojskowi z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego oraz cztery samoloty F-16. Polacy stacjonują w bazie w Szawlach.

KE

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1646569200
Od alarmu jeszcze nikt nie zginął ...
C0-8E-8A-A5
~Luke
1645533720
Polska musi dokupic F16 lub F15 plus musimy kupic jakis tankowiec KC135 lub KC46/MRTT lub Airbus.
89-B5-6E-3D

Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Sukces Polaka w biegu z marines
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Niespokojny poranek pilotów
Starcie pancerniaków
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Kircholm 1605
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Nowe zasady dla kobiet w armii
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Mity i manipulacje
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
„Road Runner” w Libanie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Rusza program „wGotowości”
Nie daj się zhakować
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Wellington „Zosia” znad Bremy
Abolicja dla ochotników
Inwestycja w bezpieczeństwo
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Marynarze podjęli wyzwanie
Kolejny kontrakt Dezametu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polski „Wiking” dla Danii
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Brytyjczycy na wschodniej straży
Męska sprawa: profilaktyka
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Odznaczenia za wzorową służbę
Zasiać strach w szeregach wroga
Arteterapia dla weteranów
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Pięściarska uczta w Suwałkach
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Marynarze mają nowe motorówki
Koniec dzieciństwa
Sportowcy na poligonie
Mundurowi z benefitami
Szansa na nowe życie
Kaman – domknięcie historii
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Pomnik nieznanych bohaterów
Standardy NATO w Siedlcach
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO