moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Mija 14 lat od katastrofy C-295M

23 stycznia 2008 roku samolot CASA C-295M miał wylądować na lotnisku w Mirosławcu. Niestety, kilka minut po godzinie 19, tuż przed podejściem do lądowania, transportowiec runął na ziemię. Zginęło wówczas 20 żołnierzy. W niedzielę przed pomnikiem upamiętniającym ofiary katastrofy zostaną złożone kwiaty. Uroczystość odbędzie się także w podkrakowskich Balicach.

W 14. rocznicę tych tragicznych wydarzeń żołnierze upamiętnią swoich tragicznie zmarłych kolegów. W Balicach na terenie 8 Bazy Lotnictwa Transportowego, skąd pochodziła załoga samolotu C-295, zostaną złożone kwiaty i zapłoną znicze. W intencji ofiar katastrofy biskup Józef Guzdek odprawi mszę świętą w krakowskim kościele garnizonowym.

Z kolei w Mirosławcu, pod pomnikiem, który stanął w miejscu tragedii, odbędą się uroczystości centralne. Pamięć ofiar uczczą m.in. przedstawiciele Dowództwa Generalnego RSZ, 1 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego, dowództwa 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego i 8 BLTr.

Katastrofa lotnicza wojskowej Casy była wielkim ciosem dla armii. 23 stycznia o godzinie 19.07 przed podejściem do lądowania samolot nagle obniżył lot. Maszyna zahaczyła o drzewa, a następnie około 800 m od lotniska runęła na ziemię. Zginęły wówczas wszystkie osoby na pokładzie: 16 wysokiej rangi oficerów sił powietrznych oraz czterech członków załogi C-295M. Lotnicy, elita polskich sił powietrznych, wracali właśnie z konferencji poświęconej bezpieczeństwu lotów. Podczas tego tragicznego lotu podróżowali jednym z najnowszych samolotów. Casa o numerze bocznym 019 została wyprodukowana rok przed katastrofą, a w powietrzu spędziła około 400 godzin.

Na obelisku, który stanął na leśnej polanie, w miejscu katastrofy, widnieją nazwiska żołnierzy oraz słowa: „Utraceni, lecz nie zapomniani, pokonani nie w walce, lecz przez los”. Pod Mirosławcem zginęli: gen. dyw. pil. Andrzej Andrzejewski (dowódca 1 Brygady Lotnictwa Taktycznego), gen. bryg. pil. Jerzy Piłat (12 Baza Lotnicza), gen. bryg. pil. Dariusz Maciąg (21 Baza Lotnicza), płk Zbigniew Książek (22 Baza Lotnicza), płk pil. Wojciech Maniewski (40 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), płk pil. Zdzisław Cieślik (1 Brygada Lotnictwa Taktycznego), ppłk Dariusz Pawlak (12 Baza Lotnicza), ppłk Piotr Firlinger (21 Baza Lotnicza), ppłk pil. Grzegorz Jułga (8 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), ppłk pil. Robert Maj (1 Brygada Lotnictwa Taktycznego), ppłk Krzysztof Smołucha (Dowództwo Sił Powietrznych), ppłk Mirosław Wilczyński (1 Brygada Lotnictwa Taktycznego), mjr Grzegorz Stepaniuk (40 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), mjr Karol Szmigiel (8 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), mjr pil. Paweł Zdunek (8 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), mjr pil. Leszek Ziemski (40 Eskadra Lotnictwa Taktycznego). Załogę tworzyli doświadczeni lotnicy z Balic: kpt. pil. Robert Kuźma, kpt. pil. Michał Smyczyński, chor. Janusz Adamczyk i ppłk Jarosław Haładus. Dowódcą załogi był kpt. Kuźma, który w powietrzu spędził niemal 2500 godzin.

Przyczyny katastrofy wyjaśniała Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego i Wojskowa Prokuratura Okręgowa w Poznaniu. Śledczy ustalili, że 23 stycznia 2008 roku samolot był sprawny technicznie, a do wypadku doprowadziły m.in. niekorzystne warunki atmosferyczne oraz błąd pilotów, którzy spowodowali nadmierne przechylenie samolotu w lewą stronę, co z kolei przyczyniło się do spadku siły nośnej, gwałtownego zniżania i ostatecznie zderzenia z ziemią.

Wnioski z tragedii pod Mirosławcem, a potem kolejnej – katastrofy prezydenckiego samolotu pod Smoleńskiem w 2010 roku – doprowadziły do zmiany w przepisach lotniczych. Zmodyfikowano m.in. zapisy dotyczące lotów o statusie HEAD, czyli takich, gdy na pokładzie wojskowego samolotu lub śmigłowca podróżuje prezydent, premier lub marszałkowie Sejmu i Senatu. Nakazano też, by piloci, którzy siadają za sterami maszyn z VIP-ami na pokładzie, mieli doświadczenie w lotach bojowych oraz minimum 1000 godzin spędzonych w powietrzu.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: 12 bbsp, Muzeum Sił Powietrznych

dodaj komentarz

komentarze


Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wyzwanie, które integruje
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
PGZ na nowo
Szukasz pomysłu na wakacje? Może szkolenie wojskowe?
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Droga pełna emocji
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Jesteś na Signalu? Nie daj się złowić cyberprzestępcy!
Wojskowe wsparcie dla TOPR-u
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Walczmy mądrze
Wojskowi dyplomaci wsparli weteranów II wojny
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Od chaosu do wiktorii
Nasi czołgiści najlepsi
ZMU dla marynarzy
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Dzień, który zmienił bieg wojny
Unijni ministrowie podpisali SAFE
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Zagadkowe znalezisko na Podkarpaciu
Sierżant Mateusz Sitek. Cześć jego pamięci!
Podejrzane manewry na Bałtyku
W Dęblinie tylko do przodu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Nowe cele obronne NATO
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dezamet rośnie w siłę
Letni wypoczynek z MON-em
Zmagania sześcioosobowych armii
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Siły szybkiego reagowania na Pustyni Błędowskiej
Badania z WAT-u na misji AX-4
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Wyzwanie, które integruje
W wakacje wstąp do WOT-u!
Piloci na straży bezpieczeństwa
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Trzy okręty, jeden zespół
Ogniem i tarczą
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Kierunek Karkonosze
Misja PKW „Olimp” doceniona
Siła zaplecza
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Żołnierz influencer?
WOT z pomocą tonącym

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO