moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Niemcy też mają apetyt na Miecznika

ThyssenKrupp Marine Systems to jeden z trzech koncernów, które chcą zdobyć zlecenie na zaprojektowanie polskiej fregaty Miecznik. Propozycję hiszpańskiej Navantii i brytyjskiego Babcocka już opisaliśmy. Czas na trzecią ofertę – niemieckiego TKMS, który chce sprzedać Polsce projekt MEKO A-300PL, wywodzący się z opracowanych w latach 80. fregat MEKO A-200.

Zgodnie z kontraktem podpisanym pod koniec lipca konsorcjum PGZ-Miecznik ma do końca 2034 roku dostarczyć Marynarce Wojennej RP trzy fregaty wielozadaniowe Miecznik. Ministerstwo Obrony Narodowej chce, aby pierwszy, prototypowy okręt został zwodowany już za cztery lata. Żeby jednak polskie stocznie mogły rozpocząć jego budowę, najpierw musi zostać wybrany zagraniczny partner, który dostarczy projekt fregaty wraz z niezbędnym do jej budowy know-how.

Na początku sierpnia trzy czołowe zagraniczne stocznie – hiszpańska Navantia, niemiecki ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) oraz brytyjski Babcock, poinformowały, że chcą zaproponować Polsce swoje projekty fregat wielozadaniowych.
Oferta TKMS to MEKO A-300PL. Niestety, niewiele wiadomo na temat niemieckiego projektu, gdyż żadne siły zbrojne nie zamówiły jak dotąd jednostki tego typu. Mimo to przedstawiciele niemieckiego koncernu podkreślają, że projekt opiera się na fregatach MEKO A-200, sprawdzonych i użytkowanych przez siedem marynarek wojennych na świecie: algierską, australijską, turecką, grecką, południowoafrykańską, portugalską i nowozelandzką (a wkrótce także egipską).
TKMS zaznacza, że każdy z użytkowników fregat MEKO A-200 w znaczącym stopniu dostosowywał je do swoich potrzeb. Dotyczyło to nie tylko uzbrojenia i wyposażenia, lecz także wymiarów i wyporności. Tureckie MEKO A-200TN mają np. długość 110 m i 2919 t wyporności, gdy parametry południowoafrykańskiej MEKO A-200SAN wynoszą: długość 121 m, a wyporność 3700 t.

Podstawowym uzbrojeniem fregat MEKO A-200 są różnego typu pociski przeciwlotnicze (RIM-7, RIM-162, Umkhonto) oraz armaty: 127 lub 76 mm, dwie – 30 lub 40 mm, a także dwa karabiny – 12,7 mm lub 20 mm. Do zwalczania nieprzyjacielskich okrętów załogi MEKO A-200 mogą również używać torped 324 mm oraz pocisków przeciwokrętowych (RBS-15, Harpoon lub Exocet).

Projekt A-300 niemiecki koncern proponował już greckim siłom zbrojnym, stąd z nieoficjalnych informacji wynika, że zasadniczą różnicą w stosunku do A-200 miałaby być dodatkowa sekcja rakietowa. Jak duża i na ile zwiększy ona wymiary okrętu oraz jego wyporność, nie wiadomo.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: ThyssenKrupp Marine Systems

dodaj komentarz

komentarze

~Ślązak
1628858700
Niemcy nie są tymi których projekty fregat zdobywają uznanie w czołowych państwach NATO i Europy, nawet u siebie przegrywają z konkurencją zza miedzy (MKS-180 z Damena), nie są w stanie nawet zmodernizować fregat typu Brandeburg(klasse 123) bo zrobi to Saab, to są fakty, A-300 to okręt to seria okrętów która istnieje tylko na papierze, nie zbudowano jeszcze ani jednej jednostki z tej serii i to nie jest atutem tej propozycji.
59-6B-1B-99

Oczy na Kijów
 
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Walka – tak, ale tylko polityczna
Ostatnia niedziela…
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Spędź wakacje z wojskiem!
Polsko-litewskie konsultacje
Pancerny sznyt
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Czujemy się tu jak w rodzinie
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Strzelnice dla specjalsów
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Roczny dyżur spadochroniarzy
Wsparcie MON-u dla studentów
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Jak usprawnić działania służb na granicy
Lato pod wodą
Szkolenie do walk w mieście
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
RBN przed szczytem NATO
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Śmierć przyszła po wojnie
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Biało-czerwona nad Wilnem
Prezydent Zełenski w Warszawie
Spadochroniarze na warcie w UE
Olimp gotowy na igrzyska!
Mark Rutte pokieruje NATO
Za zdrowie utracone na służbie
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Serwis bliżej domu
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Pancerniacy trenują cywilów
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Szkolenie na miarę czasów
Szpital u „Troski”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO