moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Tridon Mk2, czyli sposób na drona?

Specjaliści z koncernu BAE Systems przekonywali na targach Eurosatory, że zwalczanie dronów z zastosowaniem rakiet jest zbyt kosztowne, więc lepiej używać szybkostrzelnych zestawów artylerii przeciwlotniczej. Opracowany przez koncern system Tridon Mk2 to zainstalowana na ciężarówce 6x6 wieżyczka z działkiem Boforsa kalibru 40 mm sprzężonym z głowicą optoelektroniczną i radarem.

Szwedzka przeciwlotnicza armata Bofors kalibru 40 mm była jednym z najlepszych, jeśli nie najlepszym, systemem przeciwlotniczym aliantów podczas II wojny światowej. Choć opracowano ją w 1930 roku z myślą o okrętach, szybko została zaadaptowana na potrzeby wojsk lądowych.

Polska była jednym z pierwszych państw, które zdecydowały się nie tylko na zakup tej broni produkowanej przez koncern AB Bofors, lecz także licencji na jej produkcję. „Polska” wersja otrzymała oznaczenie – armata przeciwlotnicza 40 mm wz. 1936 Bofors. O tym, jak dobrym systemem uzbrojenia była „40” Boforsa, najlepiej świadczy fakt, że po zakończeniu wojny nadal ją produkowano i rozwijano, opracowując kolejne wersje oznaczone jako Mk (Mark) 2, 3 itd.

Obecnie 40-milimetrową armatę produkuje międzynarodowy koncern BAE Systems, konkretnie – jego szwedzki oddział BAE Systems Bofors w Karlskoga. Na paryskich targach zbrojeniowych Eurosatory Szwedzi zaprezentowali najnowszą odsłonę swojego systemu przeciwlotniczego.

Ewolucja

Tridon Mk2 to, mówiąc w skrócie, umieszczona na podwoziu ciężarówki Scania G460 6x6 wieżyczka uzbrojona w armatę Boforsa kalibru 40 mm, wyposażona w zaawansowany system optoelektryczny. Secjaliści z BAE Systems podkreślają, że omawiany system uzbrojenia o masie około 2300 kg (plus prawie 250 kg zapasu amunicji) może być zainstalowany na dowolnym pojeździe typu 6x6 (wymagana jest tylko odpowiednia długość przestrzeni ładunkowej), ponieważ jest stabilny oraz generuje niewielkie przeciążenia. Nie jest więc konieczne użycie podczas strzelania podpór stabilizacyjnych. To duże osiągnięcie, ponieważ armata wystrzeliwuje z prędkością 1012 m/s pociski, którymi można razić cele oddalone maksymalnie o 12 km.

Według konstruktorów drugą cechą wyróżniającą Tridona Mk2 na tle konkurencyjnych rozwiązań jest przeznaczona dla niego programowalna amunicja Bofors SP kalibru 40 mm. Zakres jej regulacji jest bardzo duży – od kilku trybów zbliżeniowych, przez tryb czasowy, aż po ustawienia zwiększające jej możliwości przebijania pancerzy (np. pojazdów lub okrętów). To właśnie amunicja ma sprawić, że Tridon będzie w stanie szybko i znacznie taniej niż systemy rakietowe zwalczać przede wszystkim drony i amunicję krążącą oraz statki powietrzne i pociski manewrujące.

Inżynierowie z BAE Systems podkreślają, że zainstalowaną w systemie armatę można, poza będącą w zestawie głowicą optoelektroniczną, zintegrować z radarami przeciwlotniczymi. Testy przeprowadzone z użyciem radaru 3D Saab Giraffe 1X wykazały dużą skuteczność takiego rozwiązania.

Zaprezentowany podczas paryskich targów Tridon Mk2 powstał zgodnie z wymaganiami taktyczno-technicznymi szwedzkiej armii, która jest zainteresowana zakupem tego rodzaju uzbrojenia. Specjaliści z BAE Systems podkreślają jednak, że wnioski z wojny w Ukrainie wpłynęły na sporą grupę państw poszukujących tańszej alternatywy dla rakietowych systemów przeciwlotniczych, które są szczególnie zainteresowane Tridonem.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Is It Already War?
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Marynarze podjęli wyzwanie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Ogień z Leopardów na Łotwie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Ułani szturmowali okopy
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Awanse w dniu narodowego święta
Sukces Polaka w biegu z marines
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Mundurowi z benefitami
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Dywersja na kolei. Są dowody
My, jedna armia
Standardy NATO w Siedlcach
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
„Zamek” pozostał bezpieczny
Plan na WAM
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Nowe zasady dla kobiet w armii
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Merops wdrażany natychmiast
Torpeda w celu
Im ciemniej, tym lepiej
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Gdy ucichnie artyleria
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Mity i manipulacje
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Czy to już wojna?
Pięściarska uczta w Suwałkach
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Wojskowy bus do szczęścia
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Kapral Bartnik mistrzem świata
Kosmiczna wystawa
Dzień wart stu lat
Kaman – domknięcie historii
„Road Runner” w Libanie
Dostawa Homarów-K
Polska, Litwa – wspólna sprawa
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Brytyjczycy na wschodniej straży
Polski „Wiking” dla Danii
Dodatkowe zapory

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO