moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Drony dla portów

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. ma zamiar wspólnie z firmą Pelixar S.A. opracować drona dedykowanego do działań w portach. – Chcemy mieć niezawodną platformę, która będzie przystosowana do pracy w bardzo trudnych warunkach portowych, czyli silnego wiatru, dużego zasolenia powietrza i podczas zakłóceń w komunikacji dron-operator – mówi Michał Świeczkowski z ZMPG.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A., gospodarujący trzecim co do wielkości portem morskim w naszym kraju, chce wspólnie z trójmiejską firmą Pelixar opracować latającego drona dedykowanego do działań w portach. System ma służyć nie tylko do monitorowania terenu zarządzanego przez ZMPG, w tym np. wycieczkowców wpływających do Gdyni, czy nie zatruwają środowiska (co ocenią czujniki badające dym z ich kominów). Bezzałogowy statek powietrzny ma również pomagać w akcjach kryzysowych, takich jak np. pożar. – Obraz z drona przekazywany mógłby być na żywo do osoby koordynującej akcję – wyjaśnia Michał Świeczkowski, kierownik działu bezpieczeństwa i monitoringu ZMPG S.A.

Jak dodaje, ZMPG zdecydowało się uruchomić pracę badawczo-rozwojową nad dronem, ponieważ stwierdziło, iż na rynku jest brak odpowiednich dla jego potrzeb rozwiązań. – Nie ma obecnie na rynku konstrukcji, która spełniałaby nasze oczekiwania – wyjaśnia. Wymogi stawiane dronowi są bardzo konkretne. – Chcemy mieć niezawodną platformę, która będzie przystosowana do pracy w bardzo trudnych warunkach portowych, czyli silnego wiatru, dużego zasolenia powietrza oraz zakłóceń w komunikacji dron-operator – deklaruje.

Świeczkowski wyjaśnia, że przewagą drona, który powstanie w ramach pracy badawczo-rozwojowej nad konstrukcją kupioną, kolokwialnie ujmując, z półki, jest możliwość przetestowania kluczowych komponentów systemu i wyboru tych najlepszych. – Będziemy mogli przetestować kanały komunikacji, które w warunkach portowych narażone są na duże zakłócenia, będziemy mogli przebadać różnego typu sensory, w tym kamery termowizyjne i ocenić, które się sprawdzają a które nie – komentuje.

Dlaczego ZMPG S.A. wybrał na partnera akurat gdyńską firmę Pelixar? Jak wyjaśniają przedstawiciele portu, spółka ta bardzo prężnie rozwija się na polskim rynku bezzałogowych statków powietrznych i technologii bezzałogowych oraz ma duże doświadczenie w badaniu smogu przy użyciu dronów. – Pelixar jest autorem platformy wyposażonej w mechanizm zrzutowy, co jest ważnym elementem naszego projektu, który zakłada próbę dostarczenia dronem małej przesyłki na statek stojący na redzie portu – mówi Świeczkowski.

Bardzo ważne, w ocenie ZMPG S.A., jest również fakt, że Pelixar jest start-upową spółką lokalną. – Bardzo chcielibyśmy stworzyć w Porcie Gdynia komplementarne środowisko dla technologii dronowych. Dodatkowo współpraca ze start-upem idealnie wpisuje się w filozofię firmy, w myśl której ZMPG S.A. nie tylko sięga po innowacyjne rozwiązania mające zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa, ale również uczestniczymy w kształtowaniu środowiska dla ich powstawania i rozwoju – wyjaśnia Świeczkowski.

Wstępny harmonogram projektu zakłada opracowanie prototypowego drona do końca roku. Przedstawiciele ZMPG S.A. podkreślają jednak, że jest to jednak tylko wstępne założenie, gdyż wszystkie projekty badawczo-rozwojowe charakteryzuje duża dynamika i niektóre testy będą wymagały więcej czasu.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Pixabay

dodaj komentarz

komentarze


Nie żyje żołnierz PKW Irak
Cisza przed wojną
Czas na wspólne działania
Zmiana warty na wschodniej granicy
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
W drodze po młodszego nurka
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Pucharowe zmagania Polaków
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Dzieci wojny
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Planowano zamach na Zełenskiego
Ten beton... żyje!
Nocny patrol myśliwców
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Terytorialsi zawitają do Płocka
Na ratunek pancerniakom
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Na rosyjskim pasku
BWR-1 – weteran po liftingu
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Inwestycje w mobilność wojska
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Pożegnaliśmy bohatera naszych czasów
W paradnym szyku
Brytyjczycy żegnają Malbork
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Każdy z nas był w sieci zaatakowany
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zmodernizowany Leopard 2PL
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Pieta Michniowska
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Rekompensaty na ostatniej prostej
Kolarskie święto w stolicy
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Najbardziej żołnierski żołnierz
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Tak szkolą sterników wojsk specjalnych
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
7TP – czołg kompromisu
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Tłumy na zawodach w Krakowie
Orlik na Alfę
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
Ostatnia niedziela…
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Cel: wyszkolić podoficera
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO