moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Drony dla portów

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. ma zamiar wspólnie z firmą Pelixar S.A. opracować drona dedykowanego do działań w portach. – Chcemy mieć niezawodną platformę, która będzie przystosowana do pracy w bardzo trudnych warunkach portowych, czyli silnego wiatru, dużego zasolenia powietrza i podczas zakłóceń w komunikacji dron-operator – mówi Michał Świeczkowski z ZMPG.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A., gospodarujący trzecim co do wielkości portem morskim w naszym kraju, chce wspólnie z trójmiejską firmą Pelixar opracować latającego drona dedykowanego do działań w portach. System ma służyć nie tylko do monitorowania terenu zarządzanego przez ZMPG, w tym np. wycieczkowców wpływających do Gdyni, czy nie zatruwają środowiska (co ocenią czujniki badające dym z ich kominów). Bezzałogowy statek powietrzny ma również pomagać w akcjach kryzysowych, takich jak np. pożar. – Obraz z drona przekazywany mógłby być na żywo do osoby koordynującej akcję – wyjaśnia Michał Świeczkowski, kierownik działu bezpieczeństwa i monitoringu ZMPG S.A.

Jak dodaje, ZMPG zdecydowało się uruchomić pracę badawczo-rozwojową nad dronem, ponieważ stwierdziło, iż na rynku jest brak odpowiednich dla jego potrzeb rozwiązań. – Nie ma obecnie na rynku konstrukcji, która spełniałaby nasze oczekiwania – wyjaśnia. Wymogi stawiane dronowi są bardzo konkretne. – Chcemy mieć niezawodną platformę, która będzie przystosowana do pracy w bardzo trudnych warunkach portowych, czyli silnego wiatru, dużego zasolenia powietrza oraz zakłóceń w komunikacji dron-operator – deklaruje.

Świeczkowski wyjaśnia, że przewagą drona, który powstanie w ramach pracy badawczo-rozwojowej nad konstrukcją kupioną, kolokwialnie ujmując, z półki, jest możliwość przetestowania kluczowych komponentów systemu i wyboru tych najlepszych. – Będziemy mogli przetestować kanały komunikacji, które w warunkach portowych narażone są na duże zakłócenia, będziemy mogli przebadać różnego typu sensory, w tym kamery termowizyjne i ocenić, które się sprawdzają a które nie – komentuje.

Dlaczego ZMPG S.A. wybrał na partnera akurat gdyńską firmę Pelixar? Jak wyjaśniają przedstawiciele portu, spółka ta bardzo prężnie rozwija się na polskim rynku bezzałogowych statków powietrznych i technologii bezzałogowych oraz ma duże doświadczenie w badaniu smogu przy użyciu dronów. – Pelixar jest autorem platformy wyposażonej w mechanizm zrzutowy, co jest ważnym elementem naszego projektu, który zakłada próbę dostarczenia dronem małej przesyłki na statek stojący na redzie portu – mówi Świeczkowski.

Bardzo ważne, w ocenie ZMPG S.A., jest również fakt, że Pelixar jest start-upową spółką lokalną. – Bardzo chcielibyśmy stworzyć w Porcie Gdynia komplementarne środowisko dla technologii dronowych. Dodatkowo współpraca ze start-upem idealnie wpisuje się w filozofię firmy, w myśl której ZMPG S.A. nie tylko sięga po innowacyjne rozwiązania mające zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa, ale również uczestniczymy w kształtowaniu środowiska dla ich powstawania i rozwoju – wyjaśnia Świeczkowski.

Wstępny harmonogram projektu zakłada opracowanie prototypowego drona do końca roku. Przedstawiciele ZMPG S.A. podkreślają jednak, że jest to jednak tylko wstępne założenie, gdyż wszystkie projekty badawczo-rozwojowe charakteryzuje duża dynamika i niektóre testy będą wymagały więcej czasu.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Pixabay

dodaj komentarz

komentarze


Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
 
Siły zbrojne 2039: nowa armia na nowe czasy
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Wiedza na trudne czasy
Medycyna na morzu
Więcej amunicji do Rosomaków
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Więcej polskiego trotylu dla USA
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Polskie F-16 w służbie NATO
Nowa siła uderzeniowa
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Pegaz nad Europą
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Składy wysokiego ryzyka
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Pracowity dyżur Typhoonów
Rodzina na wagę złota
Ustawa bliżej żołnierzy
Pierwsza misja Gripenów
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Walka pod napięciem
Wspólna wola obrony
Ukwiał z Gdańska
Henry Szymanski na tropie prawdy
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Szabla hubalczyków
Ogień z nabrzeża
Sport kształtuje mentalność
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Początek „Burzy”
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Apache’e na horyzoncie
Na pomoc po katastrofie
Więcej na mieszkanie za granicą
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Poznać rakietowego Homara
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Gdy sekundy decydują o życiu
Gra o kapitulację
Filary bezpieczeństwa
Podniebne wsparcie sojuszników
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
DriX – towarzysz okrętu
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Podniebny Pegaz
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Koniec wojny, którego nie znamy
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO