moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Następcy Herculesów

Firmy, które chciałyby dostarczyć wojsku nowe średnie samoloty transportowe, mogą zgłaszać się do MON do końca czerwca. Na razie Inspektorat Uzbrojenia rozpocznie z przedstawicielami biznesu rozmowy o technicznych warunkach nowych maszyn, którym nadano kryptonim „Drop”. Kiedy może zostać ogłoszony przetarg – jeszcze nie wiadomo.

Rozmowy z przedstawicielami przemysłu, które rozpoczną się w sierpniu i potrwają aż do kwietnia 2020 roku, będą dotyczyć zarówno parametrów technicznych oferowanych samolotów, jak i kwestii finansowych. Eksperci z Inspektoratu Uzbrojenia będą szczególnie zainteresowani zasięgiem, prędkością przelotową, systemami nawigacji, łączności, identyfikacji oraz ochrony biernej. Wojsku zależy także, aby nowe średnie samoloty transportowe o kryptonimie „Drop” miały odpowiednie możliwości przewozu i zrzut personelu oraz ładunków, były przystosowane do tankowania w powietrzu oraz działania w różnych warunkach pogodowych.

Podczas tej fazy postępowania przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia MON będą chcieli ustalić nie tylko cenę, ale także koszty eksploatacji maszyn i wycofania ich ze służby, serwisowania oraz szkolenia załóg i personelu naziemnego.

Na razie nie wiadomo, kiedy zostanie ogłoszony przetarg na zakup „Dropów”. – To informacja ujęta w Planie Modernizacji Technicznej, więc niestety niejawna – komentuje kpt. Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Polska armia ma obecnie dwa typy średnich samolotów transportowych: 16 hiszpańskich C-295M (pierwsze nowe Casy trafiły do Polski w 2003 roku) oraz pięć amerykańskich C-130. Herkulesy otrzymaliśmy ze Stanów Zjednoczonych 10 lat temu w ramach programu bezzwrotnej pomocy wojskowej FMF (Foreign Military Financing). Choć MON nie ujawnia, które z tych dwóch typów średnich samolotów transportowych zastąpią „Dropy”, można przypuszczać iż z racji wieku (ponad 40 lat) i zaawansowania zużycia technicznego, chodzi o C-130 Hercules.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1559844360
Dobry pomysł. Dla Nas Herkulesy są po prostu za duże. Mamy już odpowiedni model, trzeba tylko dokupić .
E7-FB-39-3A
~Ślązak
1559734020
C-130J naturalny następca ewentualnie KC390 tym bardziej interesujący że Czechy też mają go zamiar kupić więc może jakaś współpraca V4
0D-03-21-4E

Pod siatką o medale mistrzostw WP
 
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Historyczna umowa z Francją
Na początek: musztra i obsługa broni
Bohater odtrącony
Koniec wojny, którego nie znamy
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Pierwsza misja Gripenów
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Więcej na mieszkanie za granicą
Gdy zgasną światła
Wspólna wola obrony
Gdy sekundy decydują o życiu
Sport kształtuje mentalność
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Na początek: musztra i obsługa broni
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Polskie Pioruny dla Belgii
Obierki z błotem
Ogień z nabrzeża
Czołgi końca wojny
Nurkowie bojowi WS wyróżnieni
Piorun – polska wizytówka
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Wiedza na trudne czasy
Nowy prezes PGZ-etu
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
DriX – towarzysz okrętu
Jak daleko do końca wojny?
Walka pod napięciem
Nowa siła uderzeniowa
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Ukwiał z Gdańska
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Zawody West Point. Kadeci AWL-u z ósmą lokatą
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Składy wysokiego ryzyka
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Na pomoc po katastrofie
Misja PKW „Olimp” doceniona
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Każdego dnia trzeba podtrzymywać pamięć o naszej historii
Ustawa bliżej żołnierzy
Henry Szymanski na tropie prawdy
Mamy pierwszych pilotów F-35
Podniebny Pegaz
Gra o kapitulację
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Pegaz nad Europą
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Nasi czołgiści najlepsi
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Pracowity dyżur Typhoonów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO