moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Niebo należy do Herculesa

Jak przyznają polscy piloci, Aviation Detachment otworzyły zupełnie nowy rozdział we współpracy polsko-amerykańskiej. O tym, jak wygląda specyfika szkolenia załóg transportowych C-130 Hercules, w majowym numerze „Polski Zbrojnej” pisze Łukasz Zalesiński.

Załadunek zwykle stanowi zaledwie wstęp do zadań w powietrzu. Podczas precyzyjnego lądowania piloci muszą się zmieścić w boksie o długości 150 m. To standard. Jednak na organizowanych cyklicznie zawodach poprzeczka wędruje w górę. Wygrywa ten samolot, którego koła dotkną pasa możliwie blisko środka boksu. Sporym wyzwaniem jest także zrzut 700-kilogramowego kontenera CDS (Container Delivery System), który powinien upaść jak najbliżej wyznaczonego na ziemi punktu. O sukcesie decydują metry. A przecież wykonujący zadanie Hercules zwykle leci 150 m nad ziemią z prędkością wynoszącą 250 km/h. – Rywalizacja jest dla nas bardzo ważna, bo urozmaica codzienne szkolenie i daje dodatkową motywację – przyznają lotnicy z Powidza. Ale nawet bez niej kalendarz szkoleń w ramach Aviation Detachment jest zazwyczaj bardzo napięty. Nie inaczej było teraz.

W marcu do Powidza zjechało 130 amerykańskich żołnierzy, którzy mieli do dyspozycji cztery Herculesy. Większość wojskowych reprezentowała 169 Eskadrę ze składu 182 Skrzydła Lotnictwa Transportowego Gwardii Narodowej z Illinois. Przez trzy tygodnie C-130 wzbijały się w powietrze praktycznie codziennie. Załogi wykonywały loty w dzień i w nocy z użyciem gogli noktowizyjnych. Z pokładów maszyn nie tylko były desantowane kontenery służące do transportu wojskowego sprzętu, lecz także skakali z nich spadochroniarze. Hercules może wziąć na pokład 64 osoby. – Dla mnie jednak najważniejsze były loty w ugrupowaniach taktycznych, które składały się z trzech–czterech samolotów zarówno polskich, jak i amerykańskich. Zadania wykonywały mieszane załogi, Polak i Amerykanin siedzieli w tej samej maszynie na fotelach pilotów – podkreśla mjr Randy Fasing, pierwszy pilot Herculesa. Dla żołnierzy z Illinois była to druga wizyta w Powidzu. – Zdążyliśmy już poznać miasteczko i naprawdę piękną okolicę. Ale przyjeżdżamy tu chętnie przede wszystkim ze względu na polskich kolegów – przyznaje mjr Fasing. – Z waszymi siłami powietrznymi współpracujemy już od 20 lat. I przez ten czas przeszliśmy naprawdę długą drogę... – dodaje.

Więcej na temat szkolenia załóg Herculesów w majowym numerze „Polski Zbrojnej”.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Michał Wajnchold

dodaj komentarz

komentarze


Lotnicy pamiętają o powstaniu
 
Jak usprawnić działania służb na granicy
Posłowie wybrali patronów 2025 roku
Operacja „Wschodnia zorza”
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Olimp gotowy na igrzyska!
Kmdr Janusz Porzycz: Wojsko Polskie wspierało i wspiera sportowców!
Tridon Mk2, czyli sposób na drona?
Formoza. Za kulisami
Most III, czyli lot z V2
Włoski Centauro na paryskim salonie
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
International Test
Posłowie o efektach szczytu NATO
Zabezpieczenie techniczne 1 Pułku Czołgów w 1920
Terytorialsi w gotowości do pomocy
Prezydent Zełenski w Warszawie
Sejm podziękował za służbę na granicy
Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
„Armia mistrzów” – sporty walki
Za zdrowie utracone na służbie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Nie wierzę panu, mister Karski!
Na ratunek… komandos
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Ciężko? I słusznie! Tak przebiega selekcja do Formozy
Prezydent Warszawy: oddajmy hołd bohaterom!
Roczny dyżur spadochroniarzy
Letnia Bryza na Morzu Czarnym
Silniejsza obecność sojuszników z USA
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
„Armia mistrzów” – kolarstwo, łucznictwo, pięciobój nowoczesny, strzelectwo, triatlon i wspinaczka sportowa
Feniks – następca Mangusty?
Hala do budowy Mieczników na finiszu
W Sejmie o zniszczeniu Tupolewa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sojusznik, który okazał się katem
Optymistyczne prognozy znad Wisły
Jaki będzie czołg przyszłości?
„Armia mistrzów” – sporty wodne
Pioruny dla sojuszników
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Z parlamentu do wojska
Incydent przy granicy. MON chce specjalnego nadzoru nad śledztwem
„Armia mistrzów” – lekkoatletyka
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Londyn o „Tarczy Wschód”
„Operacja borelioza”
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Awaria systemów. Bezpieczeństwo Polski nie jest zagrożone
Bezpieczeństwo granicy jest również sprawą Sojuszu
The Suwałki Gap in the Game
Medycy na poligonie
Ankona, czyli polska operacja we Włoszech
Kaczmarek z nowym rekordem Polski!
Partyzanci z republiki
Spadochroniarze na warcie w UE

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO