moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Niebo należy do Herculesa

Jak przyznają polscy piloci, Aviation Detachment otworzyły zupełnie nowy rozdział we współpracy polsko-amerykańskiej. O tym, jak wygląda specyfika szkolenia załóg transportowych C-130 Hercules, w majowym numerze „Polski Zbrojnej” pisze Łukasz Zalesiński.

Załadunek zwykle stanowi zaledwie wstęp do zadań w powietrzu. Podczas precyzyjnego lądowania piloci muszą się zmieścić w boksie o długości 150 m. To standard. Jednak na organizowanych cyklicznie zawodach poprzeczka wędruje w górę. Wygrywa ten samolot, którego koła dotkną pasa możliwie blisko środka boksu. Sporym wyzwaniem jest także zrzut 700-kilogramowego kontenera CDS (Container Delivery System), który powinien upaść jak najbliżej wyznaczonego na ziemi punktu. O sukcesie decydują metry. A przecież wykonujący zadanie Hercules zwykle leci 150 m nad ziemią z prędkością wynoszącą 250 km/h. – Rywalizacja jest dla nas bardzo ważna, bo urozmaica codzienne szkolenie i daje dodatkową motywację – przyznają lotnicy z Powidza. Ale nawet bez niej kalendarz szkoleń w ramach Aviation Detachment jest zazwyczaj bardzo napięty. Nie inaczej było teraz.

W marcu do Powidza zjechało 130 amerykańskich żołnierzy, którzy mieli do dyspozycji cztery Herculesy. Większość wojskowych reprezentowała 169 Eskadrę ze składu 182 Skrzydła Lotnictwa Transportowego Gwardii Narodowej z Illinois. Przez trzy tygodnie C-130 wzbijały się w powietrze praktycznie codziennie. Załogi wykonywały loty w dzień i w nocy z użyciem gogli noktowizyjnych. Z pokładów maszyn nie tylko były desantowane kontenery służące do transportu wojskowego sprzętu, lecz także skakali z nich spadochroniarze. Hercules może wziąć na pokład 64 osoby. – Dla mnie jednak najważniejsze były loty w ugrupowaniach taktycznych, które składały się z trzech–czterech samolotów zarówno polskich, jak i amerykańskich. Zadania wykonywały mieszane załogi, Polak i Amerykanin siedzieli w tej samej maszynie na fotelach pilotów – podkreśla mjr Randy Fasing, pierwszy pilot Herculesa. Dla żołnierzy z Illinois była to druga wizyta w Powidzu. – Zdążyliśmy już poznać miasteczko i naprawdę piękną okolicę. Ale przyjeżdżamy tu chętnie przede wszystkim ze względu na polskich kolegów – przyznaje mjr Fasing. – Z waszymi siłami powietrznymi współpracujemy już od 20 lat. I przez ten czas przeszliśmy naprawdę długą drogę... – dodaje.

Więcej na temat szkolenia załóg Herculesów w majowym numerze „Polski Zbrojnej”.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Michał Wajnchold

dodaj komentarz

komentarze


Na rosyjskim pasku
Cel: wyszkolić podoficera
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Dzieci wojny
Ten beton... żyje!
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Brytyjczycy żegnają Malbork
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Rekompensaty na ostatniej prostej
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
BWR-1 – weteran po liftingu
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Każdy z nas był w sieci zaatakowany
Cisza przed wojną
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Kolarskie święto w stolicy
W drodze po młodszego nurka
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Terytorialsi zawitają do Płocka
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Tak szkolą sterników wojsk specjalnych
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Na ratunek pancerniakom
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Pieta Michniowska
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Planowano zamach na Zełenskiego
Zmiana warty na wschodniej granicy
7TP – czołg kompromisu
Pożegnaliśmy bohatera naszych czasów
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
W paradnym szyku
Inwestycje w mobilność wojska
Najbardziej żołnierski żołnierz
Pucharowe zmagania Polaków
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Orlik na Alfę
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Ostatnia niedziela…
Tłumy na zawodach w Krakowie
Zmodernizowany Leopard 2PL
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Nocny patrol myśliwców
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Czas na wspólne działania

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO