moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Poszkodowany, ale samodzielny

Zapewnienie mobilności osobom niepełnosprawnym to klucz do ich samodzielności i aktywności zawodowej – oto wnioski z konferencji ,,Wsparcie mobilności niepełnosprawnych ruchowo żołnierzy i funkcjonariuszy”. Debata odbyła się w Akademii Sztuki Wojennej. Uczestniczyli w niej żołnierze i funkcjonariusze służb mundurowych, a także pracownicy instytucji wspierających osoby niepełnosprawne.

– To wydarzenie wyjątkowe, bo dotyczy żołnierzy i funkcjonariuszy, którzy utracili zdrowie podczas służby. To pierwszy krok w nadaniu problematyce wsparcia osób niepełnosprawnych właściwej rangi i początek dyskusji na ten temat – mówił płk dr hab. Tadeusz Zieliński, dziekan Wydziału Zarządzania i Dowodzenia Akademii Sztuki Wojennej, otwierając konferencję „Wsparcie mobilności niepełnosprawnych ruchowo żołnierzy i funkcjonariuszy”. – Pamiętajmy, że jej najistotniejszym elementem nie są rozważania naukowe, ale jedność służb mundurowych w obliczu codziennych problemów – podkreślił oficer.

O problemach osób niepełnosprawnych, a także o tym, jak im zapobiegać dyskutowali dziś przedstawiciele wojska, służb mundurowych, a także instytucji, które zajmują się wsparciem poszkodowanych. O kwestiach związanych z utratą zdrowia żołnierzy, co miało miejsce przede wszystkim podczas operacji wojskowych poza granicami kraju, mówili przedstawiciele Centrum Weterana Działań poza Granicami Państwa. To właśnie ta instytucja zapewnia wsparcie weteranom misji, a także zajmuje się rozpowszechnianiem wiedzy o ich służbie.

Najważniejsze jest wsparcie aktywności

– W Wojsku Polskim ten temat nie jest nowy, bo żołnierze służą poza granicami od 1953 roku, choć najwięcej z nich zostało poszkodowanych podczas misji w XXI wieku – mówił płk Leszek Stępień, dyrektor Centrum Weterana. Podkreślał, że Ministerstwo Obrony Narodowej otacza opieką wszystkich uczestników misji, nie tylko tych poszkodowanych. Zaznaczył także, że trwają prace nad kolejną nowelizacją ustawy o weteranach działań poza granicami państwa, regulującej kwestie związane z uprawnieniami przysługującymi żołnierzom, którzy służyli poza granicami kraju.

Jak mówił, aby skutecznie pomagać, kluczowe jest wprowadzanie rozwiązań systemowych. Jednym z nich, jest na przykład ustanowienie kategorii „zdolny do służby z ograniczeniami”, dzięki czemu poszkodowani żołnierze nie muszą rezygnować ze służby. Podkreślił, że sam służy na takim stanowisku – został ranny podczas misji w Afganistanie. – Na podstawie własnych doświadczeń, mogę powiedzieć, że postęp w kwestii udogodnień dla osób poszkodowanych następuje w każdej dziedzinie, także technologicznej. – mówił. – Jeszcze kilka lat temu za protezę płaciłem ponad 60 tys. złotych, dziś kosztuje ona mniej więcej 25 tys. Jeśli weźmiemy pod uwagę możliwość sfinansowania zakupu przez MON, najnowocześniejsze rozwiązania stają się dostępne niemal dla wszystkich żołnierzy, którzy ich potrzebują – dodał.

Zaznaczył także, że dzięki postępowi technologicznemu, ranni żołnierze stają się coraz bardziej mobilni. – Możliwość przemieszczania się jest dowodem samodzielności każdego poszkodowanego. Dlatego rozmowa na temat tego, w jaki sposób zapewnić ją osobom niepełnosprawnym, jest tak ważna – podkreślił.

O tym, jak istotne jest zapewnienie mobilności poszkodowanym, mówił także Krzysztof Kaca z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. W swoim referacie powołał się między innymi na wynik badania, które zostało przeprowadzone w zeszłym roku. Wówczas większość badanych wskazała, że ich największe potrzeby dotyczą przemieszczania się i kwestii mieszkaniowych. – Musimy pamiętać, że posiadanie pojazdu przystosowanego do prowadzenia przez osoby niepełnosprawne umożliwia im dotarcie na rehabilitacje czy aktywność zawodową – mówił. Dodał także, że PFRON prowadzi program pomocowy „Aktywny samorząd”, którego celem jest pomoc osobom niepełnosprawnym w uzyskaniu prawa jazdy kategorii B, zakupie i montażu specjalistycznych przyrządów w samochodach, a także w zaopatrzeniu niepełnosprawnych w specjalistyczne protezy. – W zeszłym roku przeznaczyliśmy na to 111 mln zł – zaznaczył.

Pomoc naukowców

Dr hab. inż. Iwona Garbarek z Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej omówiła z kolei rozwiązania transportowe dla osób niepełnosprawnych, nad którymi pracuje uczelnia. Jak podkreśliła, jest to bardzo istotne, ponieważ, „liczba osób niepełnosprawnych ciągle rośnie, poza tym społeczeństwo się starzeje, a to również wpływa na sprawność”. Spośród wszystkich prac wyodrębniła najistotniejsze – nowoczesną protezę stawu biodrowego; stabilizatory, które są wykorzystywane podczas procesu wzrostu kości czy dwa rodzaje wózków inwalidzkich. – Opracowaliśmy między innymi wózek elektryczny, który pokonuje przeszkody, takie jak schody, a także jest w stanie unieść użytkownika o 45 cm, tak aby mógł sięgnąć do znajdujących się wysoko przedmiotów – mówiła. – Skonstruowany zaś u nas wózek dźwigniowy wymaga od użytkownika zaangażowania dużej liczby mięśni, dzięki czemu jest też doskonałym narzędziem rehabilitacyjnym. Dodatkowo można się w nim poruszać bardzo szybko, więc świetnie sprawdza się podczas przemieszczania się na otwartej przestrzeni – dodała.

Ekspertka dodała, że naukowcy z politechniki opracowali także ekosamochód. Jest to pojazd, który miałby trafić do wypożyczalni samochodów, a jego konstrukcja umożliwiałaby prowadzenie go zarówno osobom zdrowym, jak i poszkodowanym. Pojazd miałby być wyposażony m.in. w przesuwany fotel, a także przesuwającą się podłogę, co pozwoliłoby na zamontowanie w nim wózka inwalidzkiego. Dodatkowo wykorzystany w aucie interfejs umożliwiałby zainstalowanie sterowania hamowaniem czy przyspieszeniem w kierownicy, dzięki czemu autem można byłoby kierować wyłącznie rękoma.

Na konferencji przedstawiciele Instytutu Transportu Samochodowego zaprezentowali nowoczesną flotę pojazdów, która została przystosowana dla osób z niepełnosprawnościami ruchowymi różnego stopnia. Były wśród nich samochody wyposażone w fotel, który można wysunąć poza pojazd, dzięki czemu osoba na wózku może swobodnie na nim usiąść, a także mające system, który umożliwia automatyczne spakowanie wózka do bagażnika.

Rehabilitacja przez sport

Uczestnicy konferencji pochylili się także nad kwestiami związanymi z aktywizacją osób poszkodowanych. Sierż. Janusz Raczy, ciężko ranny podczas misji w Iraku, mówił o projektach, które w ramach wsparcia weteranów są realizowane w Centrum Weterana. Jak zaznaczył, na podstawie własnego doświadczenia może z całą pewnością stwierdzić, że rozpalenie iskry zainteresowania u osoby, która w wyniku wypadku utraciła sprawność fizyczną, może zdziałać cuda. Dlatego instytucja stara się aktywizować poszkodowanych, organizując we współpracy z organizacjami pożytku publicznego różnego rodzaju projekty. – Wspólnie ze Stowarzyszeniem Rannych i Poszkodowanych w Misjach poza Granicami Kraju organizujemy na przykład spływy kajakowe, rajdy rowerowe, a nawet kursy nurkowania. W zeszłym roku takie szkolenie poprowadził na przykład mł. chor. Sebastian Marczewski, żołnierz, który sam został ranny w Afganistanie, a mimo tego dziś bije kolejne rekordy nurkowe – opowiada. – Dobrym przykładem tego typu działalności są także zainicjowane przez księcia Harry’ego zawody Invictus Games. Są one organizowane przez weterana – dla weteranów. W tym roku weźmie w nich udział także polska reprezentacja – podkreślił.

Tomasz Kloc, prezes Stowarzyszenia Rannych i Poszkodowanych, który dziś przysłuchiwał się prelegentom jest bardzo zadowolony z udziału w spotkaniu. – Nasze stowarzyszenie zajmuje się tą problematyka od lat. Cały czas uczulamy otoczenie – żołnierzy i dowódców jednostek, aby pamiętali o tych, którzy za swoją służbę zapłacili najwyższa cenę – utracili zdrowie – mówił. – Dlatego tak ważne jest, aby umożliwiać im normalne funkcjonowanie w życiu społecznym oraz zawodowym. Bardzo nas cieszy, że ta konferencja się odbyła. Mam nadzieję, że będzie ona początkiem dalszej owocnej współpracy z innymi instytucjami – podkreślił.

Konferencja naukowa „Wsparcie mobilności niepełnosprawnych ruchowo żołnierzy i funkcjonariuszy” odbyła się dziś w Akademii Sztuki Wojennej. Jej organizatorem był Wydział Zarządzania i Dowodzenia ASzWoj, a współorganizatorami: Instytut Transportu Samochodowego, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Wydział Policyjnych Nauk Stosowanych Wyższej Szkoły Policji, Szkoła Główna Służby Pożarniczej, Centrum Weterana Działań Poza Granicami Państwa oraz Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Jagoda Gawliczek / ASzWoj

dodaj komentarz

komentarze


F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Obywatele chcą być #wGotowości
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Gdy ucichnie artyleria
Akademia Górniczo-Hutnicza w szeregach Cyber Legionu
Krajowa produkcja amunicji
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Polski „Wiking” dla Danii
Pancerniacy jadą na misję
Niebo pod osłoną
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Pilica w linii
Ogień z Leopardów na Łotwie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Debiut #wGotowości, czyli szlaki przetarte
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Pociski rakietowe dla Husarzy
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Orka po szwedzku
Buzdygan dowódcy Żelaznej Dywizji wraca do gry
Udany start Peruna
Początek „Ratownika”
Wojsko na Horyzoncie
AW149 made in Poland
Bezzałogowy nurek
Cywile zaskoczyli żołnierzy
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Nowe zasady dla kobiet w armii
Okręt skrojony na Bałtyk
Dzień wart stu lat
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Pewna inwestycja w niepewnych czasach
Bojowe Rosomaki dla podhalańczyków
Marynarze podjęli wyzwanie
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Polska, Litwa – wspólna sprawa
The Darker, the Better
Kapral Bartnik mistrzem świata
Komplet medali wojskowych na ringu
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Militarne Schengen
Nowe Kraby w Sulechowie
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
„Horyzont” przeciw dywersji
Mundurowi z benefitami
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
W krainie Świętego Mikołaja
Razem na ratunek
Plan na WAM
Zwalczyć strach, rozwiać mity
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Wojskowy bus do szczęścia
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO