moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wzmacnianie wschodniej flanki NATO

#ObliczaArmii – Kwestia wzmocnienia bezpieczeństwa tzw. flanki wschodniej Sojuszu nabrała zasadniczego znaczenia w związku z rosyjskimi działaniami na Ukrainie. Podważyły one kluczowe elementy pozimnowojennego systemu bezpieczeństwa w Europie, jak też nienaruszalność granic i poszanowanie suwerenności innych państw. Wzmocnienie sojuszniczej obecności wojskowej w naszym regionie to obecnie kluczowy element debaty o rozwoju odstraszania i obrony kolektywnej NATO.

Choć od pierwszego rozszerzenia NATO na Wschód minęło kilkanaście lat, Sojusz nie wypracował optymalnych środków gwarantujących w pełni skuteczną możliwość realizacji swej funkcji obronnej na flance wschodniej. Co więcej, jeszcze w drugiej połowie ostatniej dekady poprzedniego stulecia wprowadził istotne samoograniczenia dla swej polityki wojskowej na terytoriach nowych członków Sojuszu. Towarzyszący temu argument zaniku strategicznych zagrożeń w Europie brutalnie został jednak zweryfikowany dwie dekady później.

Kryzys ukraiński jednoznacznie unaocznił bowiem deficyt bezpieczeństwa w tym zakresie. Wcześniejsze postrzeganie przez NATO środowiska bezpieczeństwa w Europie Środkowej jako stabilnego i pozbawionego doraźnych zagrożeń z kierunku wschodniego sprawiło, że brakowało woli zapewnienia stałej obecności sił i odpowiedniej wspólnej infrastruktury na Wschodzie. Ewentualne wsparcie dla sojuszników z naszego regionu miało opierać się raczej na wysłaniu przez Sojusz w sytuacji kryzysu odpowiednich sił wzmocnienia (reinforcement). Doświadczenia z kryzysu ukraińskiego, zwłaszcza ocena zdolności mobilizacyjnych i mobilności sił rosyjskich, wyraźnie wskazują, iż ta koncepcja jest dziś niewystarczająca. Problemem pozostają nie tylko deficyt sił i sojuszniczej infrastruktury obronnej w regionie, ale w szerszym ujęciu także poziom gotowości i dostępności sił NATO – „spinane” odpowiednio precyzyjnym planowaniem dostępnych sił i środków.

Dlatego w odpowiedzi na aneksję Krymu NATO podjęło pilne kroki mające na celu wzmocnienie bezpieczeństwa (reassurance) wschodnich sojuszników. Wzmocniono misję Air Policing nad państwami bałtyckimi, zainicjowano rotacyjną obecność żołnierzy państw sojuszniczych w regionie (głównie z USA, Kanady, Wielkiej Brytanii, Francji, także z Niemiec), zwiększono liczbę wspólnych ćwiczeń, poprawiono rozpoznanie sytuacyjne wzdłuż wschodnich granic (AWACS), zwiększono obecność sił morskich na Morzu Bałtyckim. Działania te prowadzą do zwiększenia bezpieczeństwa wschodnich sojuszników.

Decyzje szczytu w Walii (wrzesień 2014) umocniły ten kierunek w polityce sojuszniczej. Uzgodniono rotacyjną obecność sił sojuszniczych na wschodzie NATO, intensyfikację polityki ćwiczeń w regionie, ustanowienie w Polsce i innych państwach regionu elementów koordynacyjno-dowódczych szczebla taktycznego (tzw. NFIU) oraz wzmocnienie dowództwa Korpusu Północno-Wschodniego w Szczecinie. Działania te uzupełnione zostały szerszym zaangażowaniem USA, które zwiększyły obecność swoich sił w regionie, a następnie podjęły decyzję o rozlokowaniu tu składów sprzętu wojskowego i uzbrojenia.

Liczymy, że szczyt w Warszawie będzie kolejnym etapem wyrównywania poziomu bezpieczeństwa w Sojuszu. W tym celu potrzebne są rozwiązania zakładające równowagę pomiędzy tradycyjnym wzmocnieniem (reinforcement) a stałą, wysuniętą obecnością sił i zdolności Sojuszu w naszym regionie (forward presence). Jest to szczególnie istotne w obliczu rozwoju rosyjskich możliwości szybkiego przemieszczania sił na znaczne odległości oraz zdolności typu Anti Access / Area Denial. Mogą one ograniczać swobodę działania NATO także na terytorium sojuszniczym.

Dalsze wzmocnienie widoczności NATO na wschodniej flance stanowi dla Polski jeden z najważniejszych postulatów w dyskusji przed przyszłorocznym szczytem w Warszawie. Naszym założeniem jest utrwalenie i usystematyzowanie dotychczasowej rotacyjnej obecności wojsk sojuszniczych w regionie oraz realizacja dalszych inwestycji NATO w infrastrukturę obronną (m.in. składy sprzętu). Tak zarysowany rozwój wzmocnienia powinien prowadzić do wzrostu potencjału odstraszania Sojuszu i podniesienia poziomu bezpieczeństwa państw jego wschodniej flanki.

dr hab. Robert Kupiecki , wiceminister obrony narodowej

dodaj komentarz

komentarze

~Katol - pediatra
1446466140
Wystarczy , że przyślą to samo co my wysłaliśmy Ukraińcom. p.s. z wyjątkiem liczby kocy.
FF-6C-B3-6A

Zabezpieczenie techniczne 1 Pułku Czołgów w 1920
 
Ciężko? I słusznie! Tak przebiega selekcja do Formozy
Sejm podziękował za służbę na granicy
Hala do budowy Mieczników na finiszu
Jaki będzie czołg przyszłości?
Jak usprawnić działania służb na granicy
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Z parlamentu do wojska
W Sejmie o zniszczeniu Tupolewa
Włoski Centauro na paryskim salonie
Silniejsza obecność sojuszników z USA
Terytorialsi w gotowości do pomocy
Kmdr Janusz Porzycz: Wojsko Polskie wspierało i wspiera sportowców!
Tridon Mk2, czyli sposób na drona?
„Operacja borelioza”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Most III, czyli lot z V2
Spadochroniarze na warcie w UE
Nie wierzę panu, mister Karski!
Prezydent Zełenski w Warszawie
„Armia mistrzów” – sporty wodne
Awaria systemów. Bezpieczeństwo Polski nie jest zagrożone
Letnia Bryza na Morzu Czarnym
Pioruny dla sojuszników
Ankona, czyli polska operacja we Włoszech
Kaczmarek z nowym rekordem Polski!
Operacja „Wschodnia zorza”
Feniks – następca Mangusty?
Bezpieczeństwo granicy jest również sprawą Sojuszu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Incydent przy granicy. MON chce specjalnego nadzoru nad śledztwem
Lotnicy pamiętają o powstaniu
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Optymistyczne prognozy znad Wisły
The Suwałki Gap in the Game
Partyzanci z republiki
„Armia mistrzów” – kolarstwo, łucznictwo, pięciobój nowoczesny, strzelectwo, triatlon i wspinaczka sportowa
Posłowie wybrali patronów 2025 roku
„Armia mistrzów” – lekkoatletyka
Roczny dyżur spadochroniarzy
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Formoza. Za kulisami
Za zdrowie utracone na służbie
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Olimp gotowy na igrzyska!
Posłowie o efektach szczytu NATO
Londyn o „Tarczy Wschód”
International Test
Na ratunek… komandos
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
„Armia mistrzów” – sporty walki
Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Prezydent Warszawy: oddajmy hołd bohaterom!
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Medycy na poligonie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO