moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

USS „Midway”: pływające muzeum

Jest jednym z najczęściej odwiedzanych muzeów marynarki wojennej na świecie. Przez 10 lat zwiedziło je ponad 5 milionów osób. Lotniskowiec USS „Midway” zacumowany w San Diego w Kalifornii brał udział w wojnie z Wietnamem i w operacji „Pustynna burza”.


Lotniskowiec USS „Midway” był pierwszym okrętem marynarki USA, który wszedł do służby po zakończeniu II wojny – 10 września 1945 roku. Nazwano go na pamiątkę zwycięskiej bitwy o Midway. W czerwcu 1942 roku Amerykanie pokonali Japończyków na Oceanie Spokojnym.

Pływający kolos

Dziś okręt jest jednym z największych pływających muzeów na świecie. Zresztą do 1955 roku USS „Midway” był największym okrętem na świecie. Tak wielkim, że nie mieścił się w Kanale Panamskim. Pokład lotniskowca ma niemal 300 metrów długości, waży ponad 70 tys. ton i ma wysokość 20-piętrowego budynku. Na „Midway” służyło blisko 4,5 tysiąca żołnierzy, a przez cały okres służby okrętu przez jego pokład przewinęło się ich aż 200 tysięcy.

Dla zwiedzających udostępniono ponad 60 pomieszczeń, rozmieszczonych na 18 pokładach. Można oglądać m.in. kajuty załogi, maszynownie, pomieszczenia kontroli lotu, centrum nawigacji, mostek i stanowisko dowodzenia, ale także pralnie, areszt czy kuchnię.


Najwięcej zainteresowania zwiedzających budzą jednak prezentowane na lotniskowcu samoloty i śmigłowce. Niegdyś stacjonowało tu nawet 137 maszyn. Dziś można podziwiać 29 starannie odrestaurowanych samolotów i śmigłowców. Wśród nich są m.in. North American T-6 Texan z II wojny światowej czy torpedowo-bombowy Grumman TBF Avenger – pierwszy samolot pokładowy, w którym zastosowano składane skrzydła. Natomiast z czasów wojny koreańskiej pochodzą: myśliwiec F4U Corsair i transportowy dwuwirnikowy śmigłowiec HUP „Retriever”.

Podczas konfliktu w Wietnamie na „Midway” służyły: myśliwiec F-8 Crusader, śmigłowiec Boeing CH-46 Sea Knight oraz naddźwiękowy myśliwsko-bombowy McDonnell Douglas F-4 Phantom II, który stał się jedną z najbardziej rozpoznawalnych maszyn zimnej wojny. Na lotniskowcu prezentowane są również bardziej współczesne maszyny, np. myśliwsko-szturmowy F/A-18 Hornet oraz F-14 Tomcat, które uczestniczyły w operacji „Pustynna burza” w Iraku.


Ucieczka z Wietnamu

Historię okrętu i umieszczonych na nim eksponatów można poznawać z audioprzewodnikiem, ale ciekawiej jest poprosić o oprowadzenie jednego z pracujących tu wolontariuszy. Wśród nich jest wielu byłych marynarzy i pilotów służących na lotniskowcu. Wśród opowiadanych przez nich anegdotek jest historia, która wydarzyła się podczas wojny z Wietnamem. 30 kwietnia 1975 roku nad pokładem lotniskowca pojawiła się dwumiejscowa turystyczna Cessna. Za sterami siedział południowowietnamski mjr lotnictwa Buang-Ly. Uciekając, zabrał ze sobą żonę i pięcioro dzieci. Pilot, któremu kończyło się paliwo, poprosił o umożliwienie mu wylądowania na zatłoczonym pokładzie lotniskowca. Kpt. Larry Chambers, dowódca okrętu, zarządził, aby maszyny, których nie da się szybko przenieść, zepchnąć do morza. Do oceanu trafiło kilka śmigłowców UH-1 Huey, dzięki czemu mjr Buang-Ly bezpiecznie wylądował na okręcie.

Okręt wycofano ze służby 11 kwietnia 1992 roku. Był najdłużej służącym lotniskowcem XX wieku.

Anna Dąbrowska

autor zdjęć: Anna Dąbrowska

dodaj komentarz

komentarze


Letni wypoczynek z MON-em
 
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Robotyka to przyszłość medycyny
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Misja PKW „Olimp” doceniona
Trzy okręty, jeden zespół
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Piloci na straży bezpieczeństwa
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Ogniem i tarczą
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Od chaosu do wiktorii
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Uczelnia wysokich lotów
ASzWoj na warcie od pokoleń
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Droga pełna emocji
Podróż w ciemność
Wyzwanie, które integruje
Tak uczyły się latać orlęta
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
W Dęblinie tylko do przodu
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
W wakacje wstąp do WOT-u!
Dzień, który zmienił bieg wojny
Nasi czołgiści najlepsi
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Szukasz pomysłu na wakacje? Może szkolenie wojskowe?
Walczmy mądrze
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Film o Feniksie i terytorialsach
PGZ na nowo
Zmagania sześcioosobowych armii
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Nowe cele obronne NATO
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Wojskowi dyplomaci wsparli weteranów II wojny
Badania z WAT-u na misji AX-4
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Kierunek Karkonosze
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
100 lat historii Szkoły Orląt
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Są wszędzie tam, gdzie stawką jest bezpieczeństwo
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Dezamet rośnie w siłę
Nowy rozdział w historii Mesko
DNA GROM-u
Podejrzane manewry na Bałtyku
ZMU dla marynarzy
Droga do zespołu bojowego GROM
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO