moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Druga ekologiczna Bryza z silnikami PZL-10S

W ubiegłym tygodniu zakończył się proces modernizacji zespołów napędowych na drugim samolocie monitoringu ekologicznego An-28E. Podobnie jak poprzednia maszyna w miejsce silników TWD-10B z trójłopatowym śmigłem AW-24AN otrzymał on silniki PZL-10S z pięciołopatowym śmigłem Hartzell.


25 września samolot An-28E 0405 został przebazowany z Mielca na macierzyste lotnisko 44 Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach. Poprzednia ekologiczna Bryza nr 0404 powróciła do jednostki po modernizacji pod koniec marca.

Samoloty 0404 i 0405 trafiły do lotnictwa morskiego w październiku 1988 roku, początkowo w wersji transportowej. W 2001 roku lotnictwo Marynarki Wojennej nawiązało z Urzędem Morskim w Gdyni współpracę w zakresie działań na rzecz ochrony morskiego środowiska naturalnego, a wyżej wymienione samoloty zostały przystosowane do prowadzenia monitoringu ekologicznego Polskiej Strefy Ekonomicznej Bałtyku. W ramach modernizacji doposażono je w radar obserwacji bocznej MSS-5000 oraz skaner do pomiaru zanieczyszczeń na powierzchni wody. Samolot z numerem 0404 otrzymał również dwa dodatkowe zbiorniki paliwa, dzięki czemu jego maksymalna długotrwałość lotu wzrosła z 4 do 6 godzin. Początkowo ekologiczne Bryzy trafiły do 1 Dywizjonu Lotniczego w Gdyni-Babich Dołach, a po jego przeformowaniu do 28 Puckiej Eskadry Lotniczej. Od listopada 2004 roku ich macierzystym lotniskiem są Siemirowice.

W 2008 (samolot 0405) i 2014 roku (samolot 0404) maszyny te zostały wyposażone w system automatycznej identyfikacji jednostek pływających AIS, który wspomaga prowadzenie nawigacji na akwenach o dużym natężeniu ruchu, a także umożliwia wzajemną wymianę danych identyfikacyjnych oraz parametrów ruchu. Załogom An-28E umożliwia identyfikację jednostek pływających bez potrzeby prowadzenia bezpośredniego rozpoznania wzrokowego.

Zadania na rzecz ochrony środowiska naturalnego Bałtyku lotnicy z Siemirowic wykonują od niemal 10 lat. Patrolując Polską Strefę Ekonomiczną na morzu, spędzili w powietrzu 650 godzin.

Tekst: kmdr ppor. Czesław Cichy

red. PZ

autor zdjęć: mjr pil. Robert Maciejuk/149RPW

dodaj komentarz

komentarze


Drony na ratunek
 
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
Nowe możliwości spółki Mesko
Wyzwanie, które integruje
Drony Wizjer rozpoznają cel
Szybujące bomby dla sił powietrznych
Nowa mapa garnizonów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ukraińcy i Rosjanie spotkali się pierwszy raz od 2022 roku
Polska delegacja wyruszyła do Waszyngtonu
Pancerna nauka jazdy
Szkice strzelca spod Monte Cassino
Wyjście z cienia
Fire from Coast
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Kosiniak-Kamysz: Polska najbliższym partnerem Stanów Zjednoczonych w Europie
Wyzwanie, które integruje
Tu zaczniesz drogę do cyberwojsk
Dziękujemy wam, weterani!
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Powstanie raport o bezpieczeństwie dostaw do zbrojeniówki
Tajemne uderzenie
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Amunicja dla czołgów
Ustawa bliżej żołnierzy
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Alians HSW ze światowym gigantem
Silna Polska w Europie to Polska związana sojuszem z USA
Nasi czołgiści najlepsi
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Kolejna rozmowa Trumpa i Putina. Czy coś z niej wyniknie?
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Trudny los zwycięzców
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polscy spadochroniarze w Finlandii
Kilometry pamięci
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Kolejne K9 dla zawiszaków
Polska dołącza do satelitarnej elity
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Od chaosu do wiktorii
Jak kąsają polskie kły
Pomoc na pewno przyjdzie na czas
Biało-czerwona na Monte Cassino
AW149 to przygoda życia
Żołnierz influencer?
Podejrzane manewry na Bałtyku
Misja PKW „Olimp” doceniona
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Szlachetny gest generała
Atom utracony
Pamiętają o powstańcach
Stress test dla systemu ratownictwa
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Bałtycka tarcza
50 kabli na 50-lecie Jednostki Wojskowej Formoza
Szef MON-u oddał hołd gen. Marianowi Kukielowi
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO