moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Druga ekologiczna Bryza z silnikami PZL-10S

W ubiegłym tygodniu zakończył się proces modernizacji zespołów napędowych na drugim samolocie monitoringu ekologicznego An-28E. Podobnie jak poprzednia maszyna w miejsce silników TWD-10B z trójłopatowym śmigłem AW-24AN otrzymał on silniki PZL-10S z pięciołopatowym śmigłem Hartzell.


25 września samolot An-28E 0405 został przebazowany z Mielca na macierzyste lotnisko 44 Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach. Poprzednia ekologiczna Bryza nr 0404 powróciła do jednostki po modernizacji pod koniec marca.

Samoloty 0404 i 0405 trafiły do lotnictwa morskiego w październiku 1988 roku, początkowo w wersji transportowej. W 2001 roku lotnictwo Marynarki Wojennej nawiązało z Urzędem Morskim w Gdyni współpracę w zakresie działań na rzecz ochrony morskiego środowiska naturalnego, a wyżej wymienione samoloty zostały przystosowane do prowadzenia monitoringu ekologicznego Polskiej Strefy Ekonomicznej Bałtyku. W ramach modernizacji doposażono je w radar obserwacji bocznej MSS-5000 oraz skaner do pomiaru zanieczyszczeń na powierzchni wody. Samolot z numerem 0404 otrzymał również dwa dodatkowe zbiorniki paliwa, dzięki czemu jego maksymalna długotrwałość lotu wzrosła z 4 do 6 godzin. Początkowo ekologiczne Bryzy trafiły do 1 Dywizjonu Lotniczego w Gdyni-Babich Dołach, a po jego przeformowaniu do 28 Puckiej Eskadry Lotniczej. Od listopada 2004 roku ich macierzystym lotniskiem są Siemirowice.

W 2008 (samolot 0405) i 2014 roku (samolot 0404) maszyny te zostały wyposażone w system automatycznej identyfikacji jednostek pływających AIS, który wspomaga prowadzenie nawigacji na akwenach o dużym natężeniu ruchu, a także umożliwia wzajemną wymianę danych identyfikacyjnych oraz parametrów ruchu. Załogom An-28E umożliwia identyfikację jednostek pływających bez potrzeby prowadzenia bezpośredniego rozpoznania wzrokowego.

Zadania na rzecz ochrony środowiska naturalnego Bałtyku lotnicy z Siemirowic wykonują od niemal 10 lat. Patrolując Polską Strefę Ekonomiczną na morzu, spędzili w powietrzu 650 godzin.

Tekst: kmdr ppor. Czesław Cichy

red. PZ

autor zdjęć: mjr pil. Robert Maciejuk/149RPW

dodaj komentarz

komentarze


Biel i czerwień łączy pokolenia
 
Wojna w świętym mieście, epilog
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Pytania o europejską tarczę
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Gunner, nie runner
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Zmiany w dodatkach stażowych
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Pilecki ucieka z Auschwitz
Czarne oliwki dla sojuszników
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
25 lat w NATO – serwis specjalny
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Pierwsi na oceanie
Wytropić zagrożenie
NATO na północnym szlaku
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Pod skrzydłami Kormoranów
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Szybki marsz, trudny odwrót
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Posłowie dyskutowali o WOT
Wioślarze i triatlonistka na podium
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Husarz na straży nieba
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Barwy Ojczyzny
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
W Italii, za wolność waszą i naszą
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Święto stołecznego garnizonu
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Pływacy i maratończycy na medal
Dumni z munduru
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Daglezje poszukiwane
NATO on Northern Track
Ameryka daje wsparcie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Awanse na Trzeciego Maja
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Weterani pod wszechstronną opieką
Patriotyczny maraton
W obronie wschodniej flanki NATO
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Tragiczne zdarzenie na służbie
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO