moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Druga ekologiczna Bryza z silnikami PZL-10S

W ubiegłym tygodniu zakończył się proces modernizacji zespołów napędowych na drugim samolocie monitoringu ekologicznego An-28E. Podobnie jak poprzednia maszyna w miejsce silników TWD-10B z trójłopatowym śmigłem AW-24AN otrzymał on silniki PZL-10S z pięciołopatowym śmigłem Hartzell.


25 września samolot An-28E 0405 został przebazowany z Mielca na macierzyste lotnisko 44 Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach. Poprzednia ekologiczna Bryza nr 0404 powróciła do jednostki po modernizacji pod koniec marca.

Samoloty 0404 i 0405 trafiły do lotnictwa morskiego w październiku 1988 roku, początkowo w wersji transportowej. W 2001 roku lotnictwo Marynarki Wojennej nawiązało z Urzędem Morskim w Gdyni współpracę w zakresie działań na rzecz ochrony morskiego środowiska naturalnego, a wyżej wymienione samoloty zostały przystosowane do prowadzenia monitoringu ekologicznego Polskiej Strefy Ekonomicznej Bałtyku. W ramach modernizacji doposażono je w radar obserwacji bocznej MSS-5000 oraz skaner do pomiaru zanieczyszczeń na powierzchni wody. Samolot z numerem 0404 otrzymał również dwa dodatkowe zbiorniki paliwa, dzięki czemu jego maksymalna długotrwałość lotu wzrosła z 4 do 6 godzin. Początkowo ekologiczne Bryzy trafiły do 1 Dywizjonu Lotniczego w Gdyni-Babich Dołach, a po jego przeformowaniu do 28 Puckiej Eskadry Lotniczej. Od listopada 2004 roku ich macierzystym lotniskiem są Siemirowice.

W 2008 (samolot 0405) i 2014 roku (samolot 0404) maszyny te zostały wyposażone w system automatycznej identyfikacji jednostek pływających AIS, który wspomaga prowadzenie nawigacji na akwenach o dużym natężeniu ruchu, a także umożliwia wzajemną wymianę danych identyfikacyjnych oraz parametrów ruchu. Załogom An-28E umożliwia identyfikację jednostek pływających bez potrzeby prowadzenia bezpośredniego rozpoznania wzrokowego.

Zadania na rzecz ochrony środowiska naturalnego Bałtyku lotnicy z Siemirowic wykonują od niemal 10 lat. Patrolując Polską Strefę Ekonomiczną na morzu, spędzili w powietrzu 650 godzin.

Tekst: kmdr ppor. Czesław Cichy

red. PZ

autor zdjęć: mjr pil. Robert Maciejuk/149RPW

dodaj komentarz

komentarze


Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
 
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Jak czynić dobro, czyli Buzdygan w akcji
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Misja PKW „Olimp” doceniona
Nowe cele obronne NATO
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Wyższe stawki dla niezawodowych
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Letni wypoczynek z MON-em
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Podróż w ciemność
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Trzy okręty, jeden zespół
Śmierć gorsza niż wszystkie
Wyzwanie, które integruje
Droga do zespołu bojowego GROM
Film o Feniksie i terytorialsach
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
DNA GROM-u
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Apache’e z szachownicą
Nasi czołgiści najlepsi
Ewakuacja Polaków z Izraela
Srebrni wioślarze, brązowa szablistka
Apache. Zabójczy dla czołgów
PGZ na nowo
Lekcje na poligonie
100 lat historii Szkoły Orląt
Na RBN o jedności w kwestiach bezpieczeństwa
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Abrams M1A2SEPv3 – wzorzec nowoczesnych czołgów
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Nowy rozdział w historii Mesko
Od chaosu do wiktorii
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Wschodnia flanka walczy w przeciwnikiem
„Baltops” – co potrafią bezzałogowce
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Zmagania sześcioosobowych armii
Umarł król, niech żyje król!
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
O ochronie infrastruktury i morskich szlaków
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Podejrzane manewry na Bałtyku
Gen. Sosabowski upamiętniony
Dzień, który zmienił bieg wojny
„Baltops” także na lądzie
Kolejny model Grota dla żołnierzy
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Ogniem i tarczą
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO