moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Druga ekologiczna Bryza z silnikami PZL-10S

W ubiegłym tygodniu zakończył się proces modernizacji zespołów napędowych na drugim samolocie monitoringu ekologicznego An-28E. Podobnie jak poprzednia maszyna w miejsce silników TWD-10B z trójłopatowym śmigłem AW-24AN otrzymał on silniki PZL-10S z pięciołopatowym śmigłem Hartzell.


25 września samolot An-28E 0405 został przebazowany z Mielca na macierzyste lotnisko 44 Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach. Poprzednia ekologiczna Bryza nr 0404 powróciła do jednostki po modernizacji pod koniec marca.

Samoloty 0404 i 0405 trafiły do lotnictwa morskiego w październiku 1988 roku, początkowo w wersji transportowej. W 2001 roku lotnictwo Marynarki Wojennej nawiązało z Urzędem Morskim w Gdyni współpracę w zakresie działań na rzecz ochrony morskiego środowiska naturalnego, a wyżej wymienione samoloty zostały przystosowane do prowadzenia monitoringu ekologicznego Polskiej Strefy Ekonomicznej Bałtyku. W ramach modernizacji doposażono je w radar obserwacji bocznej MSS-5000 oraz skaner do pomiaru zanieczyszczeń na powierzchni wody. Samolot z numerem 0404 otrzymał również dwa dodatkowe zbiorniki paliwa, dzięki czemu jego maksymalna długotrwałość lotu wzrosła z 4 do 6 godzin. Początkowo ekologiczne Bryzy trafiły do 1 Dywizjonu Lotniczego w Gdyni-Babich Dołach, a po jego przeformowaniu do 28 Puckiej Eskadry Lotniczej. Od listopada 2004 roku ich macierzystym lotniskiem są Siemirowice.

W 2008 (samolot 0405) i 2014 roku (samolot 0404) maszyny te zostały wyposażone w system automatycznej identyfikacji jednostek pływających AIS, który wspomaga prowadzenie nawigacji na akwenach o dużym natężeniu ruchu, a także umożliwia wzajemną wymianę danych identyfikacyjnych oraz parametrów ruchu. Załogom An-28E umożliwia identyfikację jednostek pływających bez potrzeby prowadzenia bezpośredniego rozpoznania wzrokowego.

Zadania na rzecz ochrony środowiska naturalnego Bałtyku lotnicy z Siemirowic wykonują od niemal 10 lat. Patrolując Polską Strefę Ekonomiczną na morzu, spędzili w powietrzu 650 godzin.

Tekst: kmdr ppor. Czesław Cichy

red. PZ

autor zdjęć: mjr pil. Robert Maciejuk/149RPW

dodaj komentarz

komentarze


W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
 
Kosmiczny zakup Agencji Uzbrojenia
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki
Opłatek z premierem i ministrem obrony narodowej
Olimp w Paryżu
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
W hołdzie pamięci dla poległych na misjach
Fiasko misji tajnych służb
Rehabilitacja poprzez sport
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Wkrótce korzystne zmiany dla małżonków-żołnierzy
Olympus in Paris
Posłowie o modernizacji armii
Zrobić formę przed Kanadą
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Czworonożny żandarm w Paryżu
Opłatek z żołnierzami PKW Rumunia
Zimowe wyzwanie dla ratowników
Rekord w „Akcji Serce”
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Awanse dla medalistów
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Ryngrafy za „Feniksa”
Ochrona artylerii rakietowej
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Jeniecka pamięć – zapomniany palimpsest wojny
Podchorążowie lepsi od oficerów
„Niedźwiadek” na czele AK
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Wstępna gotowość operacyjna elementów Wisły
Zmiana warty w PKW Liban
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Chirurg za konsolą
Więcej powołań do DZSW
Rosomaki i Piranie
Poznaliśmy laureatów konkursu na najlepsze drony
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
Ciało może o wiele więcej, niż myśli głowa
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Świąteczne spotkanie pod znakiem „Feniksa”
Wigilia ‘44 – smutek i nadzieja w czasach mroku
21 grudnia upamiętniamy żołnierzy poległych na zagranicznych misjach
Kluczowy partner
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Łączy nas miłość do Wojska Polskiego
Kluczowa rola Polaków
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
Wiązką w przeciwnika
W drodze na szczyt
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Estonia: centrum innowacji podwójnego zastosowania
Miliardowy kontrakt na broń strzelecką
Polskie Pioruny bronią Estonii
Świadczenie motywacyjne także dla niezawodowców
Świąteczne spotkanie w POLLOGHUB
Wybiła godzina zemsty

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO