moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wojna informacyjna w XXI wieku

Ukazywanie cierpienia ludności cywilnej, głównie dzieci, podczas konfliktu zbrojnego, stało się podstawowym orężem stosowanym w wojnie informacyjnej. Zdarza się, że prezentowany materiał pochodzi z innego miejsca, czasu i sytuacji, ale odbiorca nie jest w stanie dostrzec manipulacji. Taką strategię często stosuje propaganda rosyjska. Niestety, nowoczesne techniki multimedialne są chętnie wykorzystywane w celach propagandowych, bo dają możliwość łatwej manipulacji obrazem czy dźwiękiem i upubliczniania informacji nieprawdziwej – pisze dr hab. Anna Antczak-Barzan, wykładowca Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Warszawie, ekspert w dziedzinie bezpieczeństwa międzynarodowego.

Obszar „informacyjny” jest integralną częścią wszelkich działań podejmowanych podczas współczesnych konfliktów. Komunikacja społeczna (czyli public relations lub, zgodnie z nomenklaturą NATO, public affairs), INFOOPS (operacje informacyjne) i PSYOPS (operacje psychologiczne) nie są nowością, jednak z powodu zmieniających się realiów i wzrastającej roli mediów oraz portali społecznościowych w życiu społecznym, ich zadania podlegają ciągłej ewolucji i adaptacji do nowych uwarunkowań.

Jak i kogo się manipuluje

Public affairs odnosi się do informacji, która jest publikowana przede wszystkim w celu informowania społeczeństwa o podejmowanych działaniach, dzięki czemu pozyskuje się zrozumienie i poparcie społeczne dla swej aktywności. INFOOPS to działania podejmowane w celu wpływania na decydentów oraz uzyskania ich wsparcia dla celów politycznych i wojskowych przez oddziaływanie na cudze informacje, procesy oparte na informacji, systemy dowodzenia (C2) oraz komunikacji i informacji (CIS) podczas wykorzystywania i ochrony własnych informacji i/lub systemów informacyjnych. PSYOPS zaś to planowane działania psychologiczne podczas pokoju, kryzysu i wojny skierowane zarówno do przeciwnika, jak i sprzymierzeńców czy też aktorów neutralnych w celu wpływania na postawy i zachowania oddziałujące na osiągnięcie celów politycznych i wojskowych.

Powodzenie w wojnie informacyjnej zależy od bardzo wielu czynników, począwszy od kampanii informacyjnej prowadzonej przed podjęciem działań operacyjnych, doboru wiadomości przekazywanych w trakcie ich trwania, relacji z przedstawicielami mediów lokalnych, krajowych i międzynarodowych, ale przede wszystkim od dobrej strategii na wszystkich szczeblach i poziomach oraz koordynacji polityki informacyjnej, która pozwoli na zdobycie przewagi nad przeciwnikiem, a przeciwnicy w „wojnie medialnej” są różni, nie tylko pojmowani w ujęciu klasycznym (czyli przedstawiciele drugiej strony konfliktu).
    
I ty możesz zostać „korespondentem wojennym”

Obecnie technologia pozwala na błyskawiczne rozprzestrzenianie materiałów zawierających nie tylko słowa, lecz także obraz i dźwięk. Co więcej, nie są potrzebne media tradycyjne (dziennikarze), żeby takie informacje upubliczniać. Ogromna popularność mediów społecznościowych spowodowała, że każdy może być „korespondentem wojennym” i zamieszczać niemalże dowolne treści w Internecie. Co więcej, INFOOPS i PSYOPS mają dostęp do tych samych narzędzi, co powoduje, że działania propagandowe są łatwiejsze do prowadzenia (ze względu na dostępność), lecz także stanowi większe wyzwanie (przeciwnik ma do dyspozycji to samo narzędzie).

Nowoczesne techniki to też możliwość łatwej manipulacji obrazem czy dźwiękiem i upubliczniania informacji nieprawdziwej, przetworzonej, zmanipulowanej dla osiągnięcia określonego celu propagandowego. Często się zdarza, że prezentowany materiał pochodzi z innego miejsca, czasu, sytuacji, natomiast przeciętny odbiorca nie jest w stanie dostrzec manipulacji. Taką strategię wielokrotnie stosuje propaganda rosyjska, zwłaszcza podczas tworzenia wiadomości z przeznaczeniem dla mediów zachodnich. Popularnym chwytem jest wykorzystywanie motywów brutalności postępowania strony przeciwnej (szczególnie „pożądane” są obrazy ukazujące przemoc stosowaną wobec dzieci i kobiet). Ukazywanie cierpienia ludności cywilnej, głównie dzieci, podczas konfliktu zbrojnego, stało się podstawowym orężem stosowanym w wojnie informacyjnej. Tego typu działania można zaobserwować, analizując przekaz płynący z kryzysu na Ukrainie oraz konfliktu w Strefie Gazy.

Prawda poza przekazem medialnym?

Operacje informacyjne i psychologiczne są skierowane przynajmniej dwutorowo – do społeczności międzynarodowej (w tym przypadku najczęściej jest wykorzystywany właśnie motyw cierpienia ludności cywilnej) i do ludności lokalnej (w tym przypadku propaganda może przybierać różną postać, w zależności od rezultatu, jaki się chce osiągnąć – zdobycie przychylności, przekonanie o słuszności podejmowanych działań, o nieomylności władzy, zdobycie poparcia dla władzy, ślepego posłuszeństwa, ukazanie sukcesów podejmowanych działań itp. – często wówczas przygotowuje się spreparowane, jednostronnie zmanipulowane komunikaty z wykorzystaniem np. nieprawdziwych lub niepełnych danych czy faktów). Jedno jest więc bezdyskusyjne: prawdy z przekazu medialnego na temat konfliktu zbrojnego na pewno się nie dowiemy.

dr hab. Anna Antczak-Barzan
profesor Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Warszawie, ekspert w dziedzinie bezpieczeństwa międzynarodowego

dodaj komentarz

komentarze


Plan na WAM
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Artylerzyści mają moc!
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Kapral Bartnik mistrzem świata
Nowe zasady dla kobiet w armii
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Don’t Get Hacked
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Militarne Schengen
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Polski „Wiking” dla Danii
Nadchodzi era Borsuka
Uczelnie łączą siły
Razem na ratunek
Wojskowa łączność w Kosmosie
Komplet medali wojskowych na ringu
Borsuki jadą do wojska!
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Pancerniacy jadą na misję
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Czas na polskie Borsuki
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Najdłuższa noc
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Zwrot na Bałtyk
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Niebo pod osłoną
Mundurowi z benefitami
Gdy ucichnie artyleria
Medyczna odsłona szkoleń wGotowości
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Po co wojsku satelity?
Holenderska misja na polskim niebie
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Wojsko przetestuje nowe technologie
Przygotowani znaczy bezpieczni
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Szwedzi w pętli
Nowe zdolności sił zbrojnych
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Czwarta dostawa Abramsów
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Wojsko ma swojego satelitę!
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Z Su-22 dronów nie będzie
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Dzień wart stu lat
W krainie Świętego Mikołaja
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO