moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Najlepsi kierowcy Sił Zbrojnych w Poznaniu

Od 24 do 27 czerwca w Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych odbyły się zmagania o miano najlepszego kierowcy Sił Zbrojnych w 2014 roku oraz konkurs Mistrz Kierownicy, w którym rywalizowali zwycięzcy z lat 2006– 2013.


Zawody zorganizowane przez Szefostwo Transportu i Ruchu Wojsk Centrum Koordynacji Ruchu Wojsk przy współudziale Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu i 14 Wojskowego Oddziału Gospodarczego w Poznaniu miały za zadanie wyłonić najlepszych kierowców Sił Zbrojnych. Plac apelowy CSWL zmienił się w plac manewrowy.

Uroczystego otwarcia zawodów dokonał komendant Centrum pułkownik Piotr Kriese. W okolicznościowym przemówieniu pułkownik Kriese powitał bardzo serdecznie uczestników na gościnnej ziemi wielkopolskiej i życzył wszystkim sukcesów w sportowej rywalizacji, w której nie można jednak zapominać o zasadach bezpieczeństwa i duchu fair play. Sukcesów i owocnych zawodów życzył również kierowcom szef Szefostwa Transportu i Ruchu Wojsk Centrum Koordynacji Ruchu Wojsk pułkownik Zbigniew Mirowski.

Do zawodów stanęły reprezentacje wojsk lądowych, sił powietrznych, marynarki wojennej, Inspektoratu Wsparcia i Garnizonu Warszawa. W sumie ponad trzydziestu najlepszych kierowców ze wszystkich rodzajów jednostek w Siłach Zbrojnych. Organizatorzy przygotowali dla zawodników nie tylko wymagające konkurencje, ale także ciekawe zajęcia dodatkowe. Kierowcy mogli sprawdzić swoje umiejętności w Ośrodku Doskonalenia Techniki Jazdy Bednary, gdzie mogli przekonać się, jak zachowuje się samochód na płycie poślizgowej w czasie między innymi: hamowania awaryjnego z systemem ABS, reagowania na poślizg podsterowny, hamowanie i omijanie przeszkody na macie poślizgowej. Kierowcy choć bardzo doświadczeni mieli trudności z utrzymaniem pojazdu na śliskiej nawierzchni. Taka lekcja pokory na pewno przyda się nawet naszym mistrzom. Uświadamia, że umiejętności i pewności siebie to ważne elementy wyszkolenia, ale za brawurę i brak myślenia na drodze każdy nawet najbardziej doświadczony kierowca może zapłacić wysoką cenę.

W czasie konkurencji rozgrywanych na zawodach żołnierze musieli wykazać się wiedzą teoretyczną  na temat: znajomości przepisów ruchu drogowego, znajomości budowy i zasad eksploatacji pojazdów mechanicznych, znajomości udzielania pomocy ofiarom wypadków, wiedzy ogólnej w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. W części praktycznej żołnierze udzielali pierwszej pomocy osobom wypadku. W tej konkurencji wiedza teoretyczna musiała być zaprezentowana w praktyce. Sędziowie oceniali wykonywanie czynności ratowniczych takich jak: ocena sytuacji i zabezpieczenie miejsca wypadku, uzupełnienie informacji potrzebnych do powiadomienia służb ratunkowych, powiadomieni służb ratunkowych, ewakuacja poszkodowanego z pojazdu, ułożenie w pozycji bezpiecznej, prowadzenie resuscytacji krążeniowo-oddechowej, która była oceniana według wyników komputerowych na fantomie szkoleniowym.

Następną próbą praktyczną była konkurencja „zwrotności”. Zawodnicy pokonywali odcinek drogi na czas z zamontowaną przed maską samochodu terenowego Honker podstawką, na której umieszczona była na lince piłka tenisowa. Gdy podczas przejazdu piłka spadła z talerza, kierowca musiał się zatrzymać odpiąć pasy bezpieczeństwa, zaciągnąć hamulec ręczny, położyć piłkę na talerz i po powrocie do kabiny kontynuować jazdę, a czas uciekał. Trzecią konkurencją był „slalom” samochodem ciężarowo-terenowym Star 266 po wyznaczonej trasie. Sędziowie zwracali uwagę na przekroczenia linii podczas parkowania, dotknięcia lub przewrócenie tyczek wyznaczających bramki przejazdu. Błędy kosztowały żołnierzy sekundy karne doliczane do czasu przejazdu.

Kolejną konkurencją była próba terenowa, która polegała na pokonaniu pojazdem Star 266, do którego z przodu przymocowano naczynie z wodą, odcinka terenowego. Kierowca musiał walczyć z czasem, ale uważać, aby jak najmniej wody wylało się z pojemnika. Na zakończenie zmagań odbyła się konkurencja drużynowa, która polegała na pokonaniu wyznaczonego odcinka trasy przez cały zespół. Na trasie zawodnicy musieli radzić sobie między innymi z wymianą koła, załadunkiem pojazdu, użyciem wyciągarki do wyciągnięcia pojazdu, cięciem kłody drzewa. Suma punktów ze wszystkich konkurencji praktycznych i teoretycznych wyłoniła zwycięzcę.

– Poziom zawodów i wyszkolenia kierowców jest bardzo dobry. Cieszę się, że tego typu zawody dają szansę do weryfikacji umiejętności przez żołnierzy – powiedział sędzia główny zawodów podpułkownik Ryszard Ociesa.

Po twardej i wyrównanej walce prowadzonej jednak w atmosferze fair play tytuł Najlepszego Kierowcy Sił Zbrojnych w 2014 roku wywalczył starszy szeregowy Sławomir Błaś z reprezentacji wojsk lądowych, drugie miejsce zajął kapral Kamil Figiński z reprezentacji Dowództwa Generalnego Warszawa, trzecie miejsce zdobył szeregowy Krzysztof Rosik z reprezentacji wojsk lądowych. W klasyfikacji zespołowej pierwsze miejsce przypadło dla reprezentacji wojsk lądowych, drugie miejsce wywalczyła reprezentacja sił powietrznych, a trzecie reprezentacja Dowództwa Garnizonu Warszawa.

W klasyfikacji indywidualnej o mino Mistrza Kierownicy pierwsze miejsce uzyskał starszy kapral Krzysztof Golmanowski z reprezentacji wojsk lądowych, drugie miejsce zajął sierżant Arkadiusz Nabzdyk z reprezentacji sił powietrznych, a trzecie miejsce wywalczył starszy marynarz Krystian Bielawa z reprezentacji marynarki wojennej.

Puchary i dyplomy dla zwycięzców wręczyli: zastępca szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych – szef logistyki generał brygady Dariusz Łukowski, komendant Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych pułkownik Piotr Kriese, szef Zarządu Planowania Logistyki P4 SG WP pułkownik Karol Andrzejewski, przedstawiciel Zarządu Planowania Logistycznego pułkownik Artur Gruszka, szef Szefostwa Transportu i Ruchu Wojsk Centrum Koordynacji Ruchu Wojsk pułkownik Zbigniew Mirowski, zastępca komendanta 14 Wojskowego Oddziału Gospodarczego podpułkownik Grzegorz Pytlak.

Tekst: por. Piotr Wójcik

red. PZ

autor zdjęć: CSWL

dodaj komentarz

komentarze


Rosomaki i Piranie
 
Awanse dla medalistów
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Więcej powołań do DZSW
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
Rehabilitacja poprzez sport
Świąteczne spotkanie pod znakiem „Feniksa”
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Podchorążowie lepsi od oficerów
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Świąteczne spotkanie w POLLOGHUB
Jeniecka pamięć – zapomniany palimpsest wojny
Fiasko misji tajnych służb
Wybiła godzina zemsty
Czworonożny żandarm w Paryżu
Posłowie o modernizacji armii
W hołdzie pamięci dla poległych na misjach
Kosmiczny zakup Agencji Uzbrojenia
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Łączy nas miłość do Wojska Polskiego
Wiązką w przeciwnika
Kluczowy partner
W drodze na szczyt
Ochrona artylerii rakietowej
Polskie Pioruny bronią Estonii
Wstępna gotowość operacyjna elementów Wisły
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Ciało może o wiele więcej, niż myśli głowa
„Niedźwiadek” na czele AK
Chirurg za konsolą
Poznaliśmy laureatów konkursu na najlepsze drony
Świadczenie motywacyjne także dla niezawodowców
Zrobić formę przed Kanadą
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Olimp w Paryżu
Miliardowy kontrakt na broń strzelecką
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Wigilia ‘44 – smutek i nadzieja w czasach mroku
Rekord w „Akcji Serce”
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Wkrótce korzystne zmiany dla małżonków-żołnierzy
Ryngrafy za „Feniksa”
Zimowe wyzwanie dla ratowników
Opłatek z żołnierzami PKW Rumunia
Estonia: centrum innowacji podwójnego zastosowania
Opłatek z premierem i ministrem obrony narodowej
21 grudnia upamiętniamy żołnierzy poległych na zagranicznych misjach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Kluczowa rola Polaków
Olympus in Paris
Zmiana warty w PKW Liban
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO