moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Instruktorzy lądowali na jednym silniku

Najpierw musieli się wznieść na wysokość kilkuset metrów, potem wyłączyć jeden z silników, w końcu bezpiecznie posadzić maszynę na płycie lotniska. Awaryjne lądowanie ćwiczyli piloci śmigłowców z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej, którzy pilotażu uczą młodszych kolegów.


Szkolenie instruktorów odbyło się w Siemirowicach na Pomorzu. Tego rodzaju ćwiczenia są prowadzone w brygadzie lotnictwa i podległych jej jednostkach raz w roku. – Wszystko po to, by ujednolicić metody szkolenia na poszczególnych samolotach czy śmigłowcach, lub przećwiczyć nowe elementy wprowadzane do programu – wyjaśnia kmdr ppor. pil. Sebastian Rak z Pionu Szkolenia Dowództwa Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej w Gdyni.

Szkolenia metodyczne prowadzi grupa najbardziej doświadczonych instruktorów. Sprawdzają oni umiejętności młodszych kolegów, którzy z kolei przekazują wiedzę pozostałym lotnikom.

Tym razem w Siemirowicach ćwiczyli wspólnie piloci śmigłowców pokładowych SH-2G, ratowniczych W-3RM oraz śmigłowców Mi-2. Musieli oni wystartować z miejscowej bazy i w powietrzu wyłączyć jeden z dwóch silników. Potem trzeba było wykonać tak zwane przejście na drugi krąg i bezpiecznie wylądować. – Podczas tego rodzaju ćwiczeń silnik jest wyłączany na wysokości od 200–300 do przeszło tysiąca metrów. Wszystko zależy od rodzaju maszyny i szczegółowych instrukcji, które zostały jej przypisane. Ale pewne schematy zachowania są tutaj wspólne – tłumaczy kmdr ppor. pil. Rak.


Piloci ćwiczą lądowanie z jednym wyłączonym silnikiem, by wiedzieć, w jaki sposób zachować się podczas ewentualnej awarii maszyny. – Wówczas pilot pod żadnym pozorem nie może wpaść w panikę. Musi sobie uświadomić, że lądowanie w takich warunkach to także element naszej pracy – podkreśla kmdr ppor. pil. Rak.

Ale podczas szkoleń metodycznych sprawdzane są wszystkie trudniejsze elementy pilotażu. – Na przykład piloci z 44 Bazy Lotnictwa Morskiego ćwiczyli tak zwany lot do strefy parą samolotów, piloci śmigłowców pokładowych SH-2G zaś loty koszące na niskich wysokościach – tłumaczy kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Loty metodyczne były organizowane również w związku wyposażeniem tego typu śmigłowca w karabin maszynowy PK. – Wówczas instruktorzy ćwiczyli niszczenie zarówno celów naziemnych, jak i nawodnych – wspomina kmdr ppor. Cichy.

W szkoleniu, które odbyło się w Siemirowicach, loty mieli ćwiczyć także piloci-instruktorzy samolotów Bryza i śmigłowców Mi-14PŁ, które są przystosowane do zwalczania okrętów podwodnych. Jednak z powodu złej pogody ich udział w zajęciach trzeba było odwołać.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: BLMW

dodaj komentarz

komentarze


Brytyjczycy żegnają Malbork
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Terytorialsi zawitają do Płocka
Cel: wyszkolić podoficera
Nocny patrol myśliwców
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Zmodernizowany Leopard 2PL
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Tłumy na zawodach w Krakowie
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Na ratunek pancerniakom
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Cześć bohaterom naszej wolności
Pożegnaliśmy bohatera naszych czasów
Czas próby
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
Dzieci wojny
Zmiana warty na wschodniej granicy
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Ten beton... żyje!
Każdy z nas był w sieci zaatakowany
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Planowano zamach na Zełenskiego
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Pieta Michniowska
Rekompensaty na ostatniej prostej
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Najbardziej żołnierski żołnierz
Na rosyjskim pasku
Kolarskie święto w stolicy
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
Orlik na Alfę
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Czas na wspólne działania
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
7TP – czołg kompromisu
Cisza przed wojną
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Inwestycje w mobilność wojska
Pucharowe zmagania Polaków
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
BWR-1 – weteran po liftingu
Ostatnia niedziela…
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
W drodze po młodszego nurka
Nie żyje żołnierz PKW Irak
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
PGZ buduje suwerenność amunicyjną

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO