moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Niemiecki bombowiec odkryty na bagnach

Wiosną 1944 roku samolot Heinkel He 111 rozbił się koło Grunwaldu. Prawdopodobnie leciał do kwatery Hitlera na Mazurach. Fragmenty maszyny wydobyli niedawno z bagien pasjonaci ze Stowarzyszenia „Denar". Do dziś na świecie zachowały się tylko trzy tego typu samoloty.


W bagnie pod Gierzwałdem miłośnicy militariów znaleźli dwa koła z oponami, na których widnieje nazwa firmy Continental, kilka fragmentów poszycia samolotu i konstrukcji skrzydeł oraz działko pokładowe MG FF. – To elementy niemieckiego bombowca Heinkel He 111 – mówi Grzegorz Nowaczyk, prezes Stowarzyszenia Historyczno-Poszukiwawczego „Denar”, którego członkowie odnaleźli bombowiec.

Według relacji mieszkańców Gierzwałdu, samolot Luftwaffe rozbił się tu 20 kwietnia 1944 roku, czyli w dniu urodzin Hitlera. Pierwsze próby wydobycia maszyny prowadzono już w latach 50. Jednak bez sukcesu. – My o samolocie usłyszeliśmy od tutejszych mieszkańców. Właściciel pola, a potem konserwator zabytków zgodzili się na wydobycie wraku – opowiada Nowaczyk.

W akcji pomagała lokalna straż pożarna. Mimo że wykorzystano koparkę, nie udało się wydostać z ziemi dwóch silników bombowca. – Teren jest tu tak podmokły, że ciężki sprzęt się w nim topił – wyjaśnia Grzegorz Nowaczyk. Aby dokończyć operację podnoszenia bombowca, pasjonaci potrzebują sprzętu o większej mocy oraz większej pompy odsysającej wodę. – Wtedy spróbujemy jeszcze raz wydobyć silniki – zapewnia prezes. Jednak wiadomo już, że nie uda się znaleźć wszystkich elementów niemieckiego samolotu. Przez lata okoliczni mieszkańcy zbierali bowiem jego części i sprzedawali na złom.

Członkowie stowarzyszenia próbują także wyjaśnić okoliczności lotu Heinkela. – Nie była to misja bojowa, bo nie ma o niej mowy w niemieckich lotniczych archiwach – mówi prezes „Denara”. Niewykluczone, że samolot leciał do kwatery Hitlera w mazurskiej Gierłoży. W bagnie poszukiwacze znaleźli portfel z dokumentami niemieckiego żołnierza i mają nadzieję, że uda się ustalić jego personalia, jednostkę, w której służył, i historię lotu. Na razie dokumenty trafiły do konserwacji i odczytania w laboratorium Muzeum Archeologiczno-Historycznego w Elblągu.

Z czasem „Denar” przekaże znalezisko do Muzeum Lotnictwa i Techniki Militarnej w Rogowie. – Dla nas to prawdziwy rarytas, każda część z tego bombowca jest cenna – mówi Mirosław Huryn, prezes Fundacji Fort-Rogowo, która prowadzi muzeum. W czasie wojny wyprodukowano kilkanaście tysięcy He 111, ale do dziś zachowały się tylko trzy takie bombowce. W polskich zbiorach nie ma żadnego.

Heinkel He 111 był podstawowym średnim bombowcem Luftwaffe. Wykorzystywano go na początku II wojny światowej. Był też główną niemiecką maszyną bombową podczas bitwy o Anglię. Samolot został opracowany na początku lat 30. przez niemieckiego konstruktora Ernsta Heinkla. Kilkaset maszyn tego typu wysłano przeciw Polsce pierwszego września 1939 roku. Samoloty Heinkla brały udział w walkach niemal na wszystkich frontach II wojny, głównie jako maszyny bombowe, torpedowe i transportowce. Najsłynniejszą operacją He 111 było dostarczanie zaopatrzenia zablokowanym pod Stalingradem wojskom Wehrmachtu. Heinkel He 111 z biegiem czasu zaczął ustępować nowocześniejszym konstrukcjom. W wyposażeniu Luftwaffe bombowiec pozostał jednak do końca II wojny.

Anna Dąbrowska

autor zdjęć: Stowarzyszenie Historyczno-Poszukiwawcze „Denar"

dodaj komentarz

komentarze


„Baltops ’25” – NATO ćwiczy na Bałtyku
 
Dostawa K9 i chrzest ogniowy
Trzy okręty, jeden zespół
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Zagadkowe znalezisko na Podkarpaciu
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Trudny los zwycięzców
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Medycyna pola walki dla cywilnych lekarzy?
K2 ze słowacką tarczą
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Jesteś na Signalu? Nie daj się złowić cyberprzestępcy!
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Powstanie raport o bezpieczeństwie dostaw do zbrojeniówki
Wyzwanie, które integruje
Sierżant Mateusz Sitek. Cześć jego pamięci!
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Szef MON-u oddał hołd gen. Marianowi Kukielowi
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
Siła zaplecza
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
ZMU dla marynarzy
Następne „Czarne Pantery” dla Wojska Polskiego
Recepta na sukces: zadowolony pracownik i dumny żołnierz
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pamiętają o powstańcach
Nowa mapa garnizonów
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
50 kabli na 50-lecie Jednostki Wojskowej Formoza
Wyzwanie, które integruje
Od chaosu do wiktorii
Drony Wizjer rozpoznają cel
Dziękujemy wam, weterani!
PGZ na nowo
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Siły szybkiego reagowania na Pustyni Błędowskiej
Fire from Coast
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Rozpoznanie i możliwości rażenia bez ryzyka dla żołnierzy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Nasi czołgiści najlepsi
Dzień, który zmienił bieg wojny
Lotnicza „sztafeta pokoleń”
Zmagania sześcioosobowych armii
Żołnierz influencer?
AW149 to przygoda życia
WOT z pomocą tonącym
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Letni wypoczynek z MON-em
Szlachetny gest generała
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Amunicja dla czołgów
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Podejrzane manewry na Bałtyku
Misja PKW „Olimp” doceniona
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Kosiniak-Kamysz: Polska najbliższym partnerem Stanów Zjednoczonych w Europie
Bałtycka tarcza
Zawiszacy zwiększają zasoby K2
Nowe możliwości spółki Mesko
Nowe cele obronne NATO
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO