moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Zbrojeniówka na wolnym rynku

Po raz pierwszy w historii stosowany w Polsce system zamówień sprzętu wojskowego zostanie podporządkowany zasadom wolnej konkurencji. Stawia to polskie przedsiębiorstwa obronne, wyraźnie słabsze od europejskich liderów tej branży, przed perspektywą utraty rynku – uważa Marcin Terlikowski, analityk Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych.

20 lutego weszła w życie nowela ustawy Prawo zamówień publicznych, reformująca system zamówień publicznych w dziedzinie bezpieczeństwa i obronności, tj. obejmujących sprzęt wojskowy, jego części, komponenty i podzespoły, a także roboty budowlane, dostawy i usługi bezpośrednio związane z tym sprzętem oraz służące szczególnym celom wojskowym. Zgodnie z nowymi przepisami, wszystkie procesy przyznawania zamówień w tej dziedzinie będą podporządkowane z góry zdefiniowanym procedurom, mającym gwarantować niedyskryminowanie oferentów, przejrzystość procesu wyboru zwycięskiej oferty, skuteczne mechanizmy odwoławcze oraz jasne zasady podwykonawstwa.

Z pięciu wprowadzanych nowelą rodzajów procedur tylko dwa pozwalają na przyznanie zamówienia konkretnej, wcześniej wybranej firmie i wyłącznie wówczas, gdy spełnione są pewne szczególne warunki (np. sytuacja kryzysowa). Pozostałe trzy wymagają wcześniejszej publikacji ogłoszenia o woli zawarcia umowy. Ponadto uniemożliwiają one wykluczenie z udziału w postępowaniu przetargowym oferentów na bazie przesłanek innych niż związane z wiarygodnością, rzetelnością i przestrzeganiem prawa. W ten sposób polski rynek sprzętu wojskowego po raz pierwszy otwiera się na wolną konkurencję ze strony przedsiębiorstw z całej UE.

Stawia to polskie przedsiębiorstwa obronne, wyraźnie słabsze od europejskich liderów tej branży, przed perspektywą utraty rynku. Polska może jednak sformułować politykę ekonomiczną wobec sektora obronnego, która wykorzysta niektóre nowe przepisy do zapewnienia jego dalszego rozwoju oraz bezpieczeństwa dostaw dla polskich sił zbrojnych.

Celem nowelizacji jest rozszerzenie podstawowych zasad rynku wewnętrznego UE na sferę zamówień na sprzęt wojskowy. Co do zasady, prawo UE może nie być stosowane w dziedzinach związanych z bezpieczeństwem i obronnością, nawet w przypadku produkcji uzbrojenia i obrotu nim. Klauzulę derogacyjną zawiera art. 346 Traktatu o funkcjonowaniu UE, który pozwala każdemu krajowi członkowskiemu „podejmować środki, jakie uważa za konieczne w celu ochrony podstawowych interesów jego bezpieczeństwa” bez względu na inne postanowienia traktatu, pod warunkiem że nie będą one „negatywnie wpływać na warunki konkurencji na rynku wewnętrznym w odniesieniu do produktów, które nie są przeznaczone wyłącznie do celów wojskowych” (…)

Państwa UE powinny traktować klauzulę derogacyjną jako wyjątek, a nie uniwersalną zasadę, i korzystać z niej tylko w szczególnych przypadkach. Zastosowanie art. 346 jest zatem zgodne z prawem, gdy państwo może skutecznie uzasadnić przed Komisją lub Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości (jeżeli KE zdecydowałaby się wnieść sprawę), że wiąże się to z jego podstawowymi interesami bezpieczeństwa. Również sama dyrektywa zawiera klauzule wyłączające – jej zapisów nie stosuje się np. do międzyrządowych programów badawczo-rozwojowych oraz inwestycyjnych w dziedzinie uzbrojenia. Dzięki m.in. tym przepisom kraje UE zachowują narzędzia polityki ekonomicznej, pozwalające na kształtowanie ich sektora obronnego zgodnie z narodowymi priorytetami. Mieszanka selektywnej liberalizacji i aktywnej promocji najważniejszych przedsiębiorstw, które mogą przynosić gospodarce korzyści w skali makroekonomicznej, stanie się zapewne głównym elementem polityki ekonomicznej wobec sektora obronnego największych producentów uzbrojenia w UE.

Perspektywy rozwoju przemysłu obronnego w Polsce

Nowe prawo zamówień publicznych ograniczy swobodę wykorzystywania narzędzi protekcjonistycznych, często stosowanych przez Polskę w celu utrzymania zatrudnienia i bazy przemysłowej w sektorze, a także zapewnienia bezpieczeństwa dostaw dla polskich sił zbrojnych.

Przedkładanie zakupów sprzętu wytwarzanego w kraju nad ofertę z rynku światowego oraz stosowanie offsetów były głównymi elementami polityki ekonomicznej Polski wobec sektora obronnego. W warunkach wolnej konkurencji są one nie do utrzymania, co wywołuje obawy o wymazanie z przemysłowej mapy Polski wielu przedsiębiorstw z gałęzi obronnej.

Możliwości prowadzenia polityki ekonomicznej wobec sektora obronnego wciąż istnieją. Polska powinna jednak sformułować nową strategię rozwoju tego sektora, promującą wielonarodowe programy inwestycyjne w dziedzinie uzbrojenia, a także projekty B+R, jako główne środki pozyskiwania i rozwijania sprzętu wojskowego. Wyłączone spod nowego reżimu zamówień publicznych, tego rodzaju programy mogą – pod parasolem państwa – wesprzeć istniejące w Polsce centra technologiczne, oferujące konkurencyjne produkty, jednak często zbyt słabe, by zaistnieć na rynku światowym. W ten sposób mogą wesprzeć restrukturyzację sektora, przy czym jego dalsza konsolidacja powinna kierować się efektywnością ekonomiczną i grupować tylko te firmy, których połączenie pozwoli wygenerować zyski.

Ostrożnie wykorzystując art. 346 TFUE w odniesieniu do najważniejszych przetargów, Polska może również rozwijać całe branże, które ocenia za strategicznie ważne ze względu na bezpieczeństwo dostaw.

Pełny tekst artykułu dostępny jest na stronie Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych.



Na portalu polska-zbrojna zastanawiamy się, czy otwarcie rynku to szansa dla polskiego przemysłu obronnego, czy może ogromne zagrożenie dla jego istnienia. Zapraszamy do dyskusji.

 

  Test dla polskiej zbrojeniówki

Czy wejście w życie unijnej dyrektywy o handlu bronią okaże się gwoździem do trumny polskiej zbrojeniówki, czy może szansą na zaistnienie naszych firm na europejskich rynkach – zastanawia się europoseł Janusz Zemke (SLD), były wiceminister obrony narodowej.
Marcin Terlikowski
analityk Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych w programie bezpieczeństwo międzynarodowe. Obszary badań: wspólna polityka bezpieczeństwa i obrony Unii Europejskiej, Europejski sektor obronny oraz rynek wyposażenia obronnego, cyberbezpieczeństwo oraz prywatyzacja bezpieczeństwa. Od 2007 r. doktorant w Kolegium Gospodarki Światowej Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, bada politykę ekonomiczną państw UE wobec sektora obronnego.

dodaj komentarz

komentarze


Rekord w „Akcji Serce”
 
Ochrona artylerii rakietowej
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
Zimowe wyzwanie dla ratowników
Chirurg za konsolą
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Czworonożny żandarm w Paryżu
Opłatek z żołnierzami PKW Rumunia
Olimp w Paryżu
Kosmiczny zakup Agencji Uzbrojenia
Kluczowa rola Polaków
Świąteczne spotkanie w POLLOGHUB
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Poznaliśmy laureatów konkursu na najlepsze drony
„Niedźwiadek” na czele AK
Wiązką w przeciwnika
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
Łączy nas miłość do Wojska Polskiego
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
21 grudnia upamiętniamy żołnierzy poległych na zagranicznych misjach
Wstępna gotowość operacyjna elementów Wisły
W drodze na szczyt
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Wkrótce korzystne zmiany dla małżonków-żołnierzy
Rehabilitacja poprzez sport
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Olympus in Paris
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Miliardowy kontrakt na broń strzelecką
Fiasko misji tajnych służb
Podchorążowie lepsi od oficerów
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Ryngrafy za „Feniksa”
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki
Rosomaki i Piranie
Posłowie o modernizacji armii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Zmiana warty w PKW Liban
Wigilia ‘44 – smutek i nadzieja w czasach mroku
Jeniecka pamięć – zapomniany palimpsest wojny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zrobić formę przed Kanadą
Estonia: centrum innowacji podwójnego zastosowania
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Awanse dla medalistów
Kluczowy partner
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Wybiła godzina zemsty
Świąteczne spotkanie pod znakiem „Feniksa”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W hołdzie pamięci dla poległych na misjach
Więcej powołań do DZSW
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
Opłatek z premierem i ministrem obrony narodowej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polskie Pioruny bronią Estonii
Świadczenie motywacyjne także dla niezawodowców

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO