moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Norwegia, jako pierwsza, ma już wszystkie zmówione F-35

Lockheed Martin przekazał ostatnie trzy samoloty wielozadaniowe F-35A z 52 maszyn zamówionych przez Królewskie Norweskie Siły Powietrzne (Luftforsvaret). – F-35 sprawiają, że możemy chronić suwerenność i zachować jeszcze lepszą kontrolę nad naszymi obszarami na lądzie, morzu i w powietrzu – skomentował Tore O. Sandvik, norweski minister obrony.

Norweskie „efy” nad Polską

Dwie z trzech maszyn opuściły zakłady w Fort Worth w Teksasie i poleciały do Norwegii, gdzie czekają na próby odbiorcze. Trzeci samolot jeszcze przez jakiś czas pozostanie w Stanach Zjednoczonych i posłuży do testów integracji pocisku przeciwokrętowego JSM, produkowanego przez norweskiego Kongsberga. Formalnie jest to już maszyna Luftforsvaret, co oznacza, że Norwegia to pierwsze z 20 państw odbiorców F-35, które otrzymało wszystkie zamówione samoloty. Symboliczne zwieńczenie procesu zakupu i wdrożenia do służby ma nastąpić podczas zaplanowanej na koniec kwietnia uroczystości. Odbędzie się ona w bazie w Ørland.

Przypomnijmy, władze w Oslo podjęły decyzję o zakupie myśliwców F-35 jeszcze w 2008 roku. Pierwsze egzemplarze odebrano w 2015 roku – były to maszyny, które następnie wykorzystano do szkolenia norweskich pilotów i mechaników w USA. Pierwsze dostawy do Norwegii miały miejsce w 2017 roku. Norweskie „trzydziestki piątki” stacjonują w Ørland Air Base, a także w Evenes Air Station – na północy kraju, blisko granicy z Rosją. Norwegowie używają ich do misji NATO Air Policing, także w regionie Morza Bałtyckiego i Arktyki. Kilka królewskich F-35 zostało wysłanych do Polski, by ochraniać lotnisko w Jasionce pod Rzeszowem.

Globalna flota z polskim udziałem

W komunikacie, w którym Lockheed Martin poinformował o zakończeniu dostaw dla Norwegii, Chauncey McIntosh, wiceprezes i dyrektor generalny programu F-35, zauważył, że odrzutowce tego typu na całym świecie osiągnęły już ponad milion godzin lotu. „Globalna flota liczy już ponad 1100 maszyn, a F-35 operują z 48 baz na całym świecie” – czytamy. Największym użytkownikiem „efów” pozostają Stany Zjednoczone, które planują nabyć łącznie 2,5 tys. maszyn. Drugim najliczniejszym odbiorcą będzie Japonia, z docelową flotą liczącą 147 samolotów. 138 maszyn zamierza kupić Wielka Brytania, na liście nabywców są też m.in. Włochy, Australia, Holandia, Dania, Korea Południowa, Izrael, Finlandia, Niemcy i Polska.

Umowa na zakup myśliwców F-35 dla Wojska Polskiego, opiewająca na sumę 4,6 mld dolarów, została podpisana w styczniu 2020 roku. Kontrakt przewiduje, że Amerykanie dostarczą 32 samoloty oraz m.in. pakiet logistyczny i teleinformatyczny system zarządzania eksploatacją samolotów. Zapewnią również przeszkolenie w amerykańskich ośrodkach 24 pilotów z Polski i około 90 osób personelu technicznego. Ponadto kontrakt obejmuje modernizację maszyn w trakcie ich użytkowania przez Siły Powietrzne RP. Pierwsze F-35 mają przybyć do naszego kraju w 2026 roku. Będą stacjonować w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku i w 21 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie. Dostawy potrwają do 2030 roku. W sierpniu ubiegłego roku w Forth Worth zaprezentowano pierwszego polskiego F-35.

„Efy” za „efy”

F-35 jest obecnie podstawowym samolotem bojowym Luftforsvaret. Wcześniej, przez ponad 40 lat, taką rolę pełnił F-16. Jeszcze dekadę temu w służbie pozostawało około 60 „szesnastek”, proces ich wycofywania rozpoczął się wraz ze wprowadzeniem do służby pierwszych F-35A, w 2017 roku. Ostatni dyżur operacyjny norweskich F-16 zakończył się 6 stycznia 2022 roku. W 2023 roku Norwegia podpisała umowę sprzedaży 32 używanych F-16AM/BM do Rumunii. Samoloty zostały wcześniej zmodernizowane do standardu MLU (Mid-Life Update). Umowa była warta około 388 mln euro i obejmowała też części zamienne, szkolenie i wsparcie logistyczne. Dostawy rozpoczęły się w 2024 roku. Norweskie „efy” dołączyły do innych używanych maszyn platformy F-16, które Rumunia kupiła wcześniej w Portugalii.

W sierpniu 2023 roku premier Jonas Gahr Støre ogłosił, że Norwegia przekaże Ukrainie „pewną liczbę F-16”. 19 marca tego roku prezydent Wołodymyr Zełenski ogłosił, że do Ukrainy dotarła nowa partia myśliwców F-16 od „jednego z państw Europy Zachodniej”. Zełenski poinformował, że chodzi o kilka maszyn, ale nie ujawnił ich dokładnej liczby i miejsca pochodzenia. Zdaniem części komentatorów, mogły to być maszyny norweskie. Na chwilę obecną nie ma jednak oficjalnego potwierdzenia tych spekulacji.

Marcin Ogdowski

autor zdjęć: Paweł Krzeszkiewicz/31 BLT

dodaj komentarz

komentarze


Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Hekatomba na Woli
Debiut polskich Patriotów
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
„Road Runner” w Libanie
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Święto Wojsk Lądowych
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Wielkie zbrojenia za Odrą
Brytyjczycy żegnają Malbork
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Z najlepszymi na planszy
Brytyjczycy na wschodniej straży
Czołgiści w ogniu
Pożegnanie z Columbią
Kurs dla najlepszych w SERE
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Cios w plecy
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Krok ku niezależności
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Husarz z polskim instruktorem
Dwie agresje, dwie okupacje
Największy transport Abramsów w tym roku
W poszukiwaniu majora Serafina
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Orlik na Alfę
NATO – jesteśmy z Polską
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Black Hawki nad Warszawą
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
17 września 1939. Nigdy więcej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rekompensaty na nowych zasadach
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Defendery skompletowane
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Zwycięska batalia o stolicę
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO