moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

WZM – pancerne kompetencje w świetle rewolucji w wojskach pancernych i zmechanizowanych

Pośród licznych zakładów polskiego przemysłu obronnego niewiele jest takich, których kompetencje pozwalają na remonty czołgów. Jednym z dwóch najważniejszych tego typu ośrodków w Polsce są Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne w Poznaniu.

WZM jako jedyne przeprowadzają remonty fabryczne z zerowaniem resursów aż trzech typów czołgów będących w wyposażeniu Sił Zbrojnych RP: Leopard 2A4, Leopard 2A5, T-72M1. Nie należy również zapominać o remontach BWP-1 oraz modyfikacji pojazdów BWR. Dodatkowo poznańskie zakłady posiadają unikatowe kompetencje w zakresie obsługi i napraw nowoczesnych układów napędowych – silników rodziny MB873 Ka.501, co współgra z dokonywanymi w WZM remontami silników do czołgów T-72M1 oraz do BWP-1 i BWR. Dawna „poznańska piątka” to podmiot dysponujący wyjątkowo szerokimi możliwościami wspierania sił zbrojnych w trakcie eksploatacji przez nie pojazdów gąsienicowych. Budowanie sukcesu było procesem rozłożonym na dekady – wspieranym przez stabilne zarządzanie zakładem, inwestowanie w załogę oraz nabywanie nowych technologii, a to dzięki inwestycjom realizowanym wyłącznie ze środków własnych WZM. Należy też wspomnieć, że nie byłoby to możliwe, gdyby nie działania zarządu i tytaniczne wysiłki pracowników zakładu oraz pozytywny odzew ze strony Ministerstwa Obrony Narodowej, w tym zlecenie remontów czołgów Leopard 2A4. Do sukcesu WZM przyczyniły się także inne zamówienia, które pozwoliły zakładom na przetrwanie w trudnych czasach, a potem ich stopniowy rozwój. Posiadanie unikatowych w Polsce możliwości w zakresie remontu układów napędowych klasy powerpack stało się jednym z czynników decydujących o zleceniu WZM remontów czołgów Leopard 2A5. W efekcie stopniowego rozwoju powstały zakłady, których kompetencje stały się podstawą utrzymania sprawności sprzętu wojsk pancernych i zmechanizowanych. W nadchodzących latach zadanie to będzie jeszcze bardziej istotne niż do tej pory.

Należy bowiem podkreślić, że gwałtowna wymiana generacyjna sprzętu dotyczy zwłaszcza czołgów. Jeszcze przed wybuchem wojny w Ukrainie MON zdecydowało o nabyciu 250 sztuk M1A2 Abrams. Po rosyjskiej agresji rząd polski wysłał do Ukrainy ponad 300 pojazdów rodziny T-72 oraz PT-91. Aby je zastąpić, podjęto decyzję o nabyciu 116 czołgów M1A1FEP Abrams z USA oraz ultranowoczesnych czołgów K2 z Korei Południowej (najpierw 180 sztuk jako pilnego uzupełnienia stanów), a następnie o produkcji w kraju spolonizowanej wersji K2PL. Pojazdy te będą potrzebowały zaplecza serwisowo-remontowego, dlatego tak istotne jest pilne rozwijanie i budowanie kolejnych kompetencji – tym razem w zakresie obsługi nowych maszyn, które dopiero są wdrażane do SZRP.

Zakłady WZM przygotowują się do roli kluczowego podmiotu w obsłudze nowych pojazdów. Z końcem czerwca tego roku podpisano porozumienie między PGZ SA a GDLS (producentem abramsów), w którego ramach to właśnie poznańskie zakłady staną się centrum kompetencyjnym w procesie wsparcia eksploatacji czołgów Abrams w SZRP. Jednocześnie prowadzone są intensywne negocjacje dotyczące obsługi i remontów czołgów K2 oraz produkcji licencyjnej K2PL w WZM. Obecnie spółka ze środków własnych remontuje i wyposaża nowe hale, przystosowuje je do produkcji licencyjnej K2PL lub też kompleksowej obsługi czołgów Abrams, które w nadchodzących dekadach staną się podstawą wojsk pancernych i zmechanizowanych, co wspomoże zarówno obronę terytorium RP, jak i realizację zobowiązań sojuszniczych.

PZ

autor zdjęć: szer. Bednarczyk/ 1 WBPanc

dodaj komentarz

komentarze


„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
 
NATO na północnym szlaku
Ameryka daje wsparcie
Tragiczne zdarzenie na służbie
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Posłowie dyskutowali o WOT
Biel i czerwień łączy pokolenia
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Wojna w świętym mieście, epilog
Czarne oliwki dla sojuszników
Wioślarze i triatlonistka na podium
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Idą wakacje, WOT czeka na kandydatów
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
25 lat w NATO – serwis specjalny
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Szybki marsz, trudny odwrót
Polki pobiegły po srebro!
Pilecki ucieka z Auschwitz
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Nowe boiska i hala dla podchorążych AWL-u
Husarz na straży nieba
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Pływacy i maratończycy na medal
Pytania o europejską tarczę
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Konkurs MON-u na pracę o cyberbezpieczeństwie
Pierwsi na oceanie
Zmiany w dodatkach stażowych
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Wytropić zagrożenie
NATO on Northern Track
Awanse na Trzeciego Maja
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Patriotyczny maraton
W obronie wschodniej flanki NATO
Barwy Ojczyzny
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Daglezje poszukiwane
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO