moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Aero 4 x 4 w komplecie u spadochroniarzy

Wozy o wysokiej mobilności sprawdzają się w przerzucie ludzi lub różnego rodzaju ładunków. Wykorzystywane są także do transportu broni, np. ciężkich moździerzy. Jednak najważniejszą zaletą pojazdów Aero 4 x 4 jest to, że są przystosowane do desantowania metodą spadochronową. Wszystkie z zamówionych 80 wozów trafiły już do 6 Brygady Powietrznodesantowej.

– Zakończono dostawy pojazdów wojsk aeromobilnych Aero do 6 Brygady Powietrznodesantowej – napisało dziś w mediach społecznościowych Ministerstwo Obrony Narodowej. – Do Wojska Polskiego trafiło łącznie 80 pojazdów oraz 120 przyczep specjalnych. Pojazdy potwierdziły swoją użyteczność zarówno podczas ćwiczeń, jak i zadań wykonywanych przez żołnierzy na granicy polsko-białoruskiej – ocenił resort obrony.

Umowę na zakup wozów Inspektorat Uzbrojenia (dziś Agencja Uzbrojenia) podpisał w grudniu 2018 roku. Początkowo MON kupiło 55 pojazdów i 105 przyczep specjalnych, a następnie skorzystano z prawa opcji i kontrakt rozszerzono. W sumie na potrzeby Wojska Polskiego za około 50 mln zł, kupiono 80 pojazdów aeromobilnych oraz 120 przyczep specjalnych. W cenę został wliczony także pakiet logistyczny oraz szkolenia dla żołnierzy. Pojazdy zostały wyprodukowane przez konsorcjum: KAFAR Bartłomiej Sztukiert, Hibneryt, Auto Podlasie, Auto Special Modlniczka – Oddział Sobiesław Zasada Warszawa.

Kupiony sprzęt od 2019 roku systematycznie zasilał jednostki 6 Brygady Powietrznodesantowej. Spadochroniarze otrzymali 54 wozy w latach 2019–2021, a kolejne 26 sztuk w 2022 roku. Podobnie podzielono dostawy przyczep specjalnych. Do 2021 roku do desantu trafiło ich 80, a w roku bieżącym – 40. Agencja Uzbrojenia podkreśla, że dostawy były terminowe, mimo że cykl produkcji wozów i przyczep przypadł na okres pandemii koronawirusa oraz niestabilną sytuację bezpieczeństwa w rejonie Europy Środkowo-Wschodniej. „Pomimo tych zawirowań umowa została zrealizowana nie tylko rzetelnie, terminowo i z zachowaniem rygorów jakościowych. Wykonawca skutecznie zaimplementował, będące efektem wniosków z eksploatacji pojazdu, dodatkowe funkcjonalności”, podaje w komunikacie Agencja Uzbrojenia. Jak wyjaśniają spadochroniarze, chodzi tu m.in. o doposażenie wozów w obrotnicę na wieży, plandekę na kabinę czy przednią szybę z wycieraczkami i spryskiwaczem.

Żołnierze chwalą Aero. – Jest mały, zwrotny i wytrzymały. Ułatwia skryte poruszanie np. w terenie leśnym. Ma dobry, niezawodny silnik, wbudowany kompresor do blokowania napędów oraz opony na teren offroadowy z wkładkami typu run flat, które umożliwiają pokonanie pewnej odległości nawet po przebiciu opony – wylicza por. Malwina Jarosz, oficer prasowy 6 BPD. – Pojazdy zapewniają większą mobilność przede wszystkim pododdziałom wyposażonym w moździerze M-98. Pojazdy i moździerze są desantowane na platformach, a następnie moździerz jest podpinany do Aero. To znacznie przyspiesza i ułatwia działanie w terenie – dodaje rzeczniczka.

Zadaniem wozów o wysokiej mobilności jest transport ładunków oraz ludzi w różnych warunkach terenowych. Pojazdy mogą także transportować rannych, holować przyczepy, moździerze i działa artyleryjskie. Główną zaletą Aero jest to, że można go desantować metodą spadochronową. Wóz zrzucany jest na platformie PDS z pokładu C-130 Hercules, może być transportowany na pokładzie C-295M oraz metodą zawisu pod śmigłowcem. Podczas desantowania metodą spadochronową jeden samochód niesiony jest przez dwa spadochrony o powierzchni 700 m2 każdy. Pierwszy bojowy zrzut pojazdu Aero odbył się w czerwcu 2020 roku w trakcie ćwiczeń „Defender” na poligonie w Drawsku Pomorskim.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: st. kpr. Mariusz Bieniek

dodaj komentarz

komentarze


Wszystkie oczy na Bałtyk
 
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
Polskie Pioruny bronią Estonii
Opłatek z premierem i ministrem obrony narodowej
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Trzecia umowa na ZSSW-30
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
„Szczury Tobruku” atakują
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
Estonia: centrum innowacji podwójnego zastosowania
Wybiła godzina zemsty
Kluczowy partner
Awanse dla medalistów
Olympus in Paris
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Jeniecka pamięć – zapomniany palimpsest wojny
Zmiana warty w PKW Liban
Zimowe wyzwanie dla ratowników
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
Posłowie o modernizacji armii
Medycyna „pancerna”
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
Fundusze na obronność będą dalej rosły
Rekord w „Akcji Serce”
Determinacja i wola walki to podstawa
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Łączy nas miłość do Wojska Polskiego
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W hołdzie pamięci dla poległych na misjach
W drodze na szczyt
Ryngrafy za „Feniksa”
„Niedźwiadek” na czele AK
Olimp w Paryżu
Świąteczne spotkanie na Podlasiu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szkoleniowa pomoc dla walczącej Ukrainy
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Poznaliśmy laureatów konkursu na najlepsze drony
„Feniks” wciąż jest potrzebny
Chirurg za konsolą
Czworonożny żandarm w Paryżu
Wiązką w przeciwnika
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
Rosomaki i Piranie
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Kluczowa rola Polaków
21 grudnia upamiętniamy żołnierzy poległych na zagranicznych misjach
Świąteczne spotkanie pod znakiem „Feniksa”
Wstępna gotowość operacyjna elementów Wisły
Bohaterowie z Alzacji
Polskie Casy będą nowocześniejsze
Miliardowy kontrakt na broń strzelecką
„Czajka” na stępce
Kadeci na medal
Opłatek z żołnierzami PKW Rumunia
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kosmiczny zakup Agencji Uzbrojenia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO