moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Samochód do desantowania

Jeszcze w tym roku do 6 Brygady Powietrznodesantowej mają trafić od dawna wyczekiwane pojazdy, które można desantować metodą spadochronową. Samochody mają służyć do transportu wyposażenia i zaopatrzenia na zrzutowisku, transportu żołnierzy, w tym rannych i holowania broni artyleryjskiej. Pojazd można było obejrzeć podczas kieleckich targów zbrojeniowych.

Umowę na zakup pojazdów wojsk aeromobilnych i przyczep specjalnych zawarto pod koniec ubiegłego roku. Kontrakt zakłada dostawę w ramach zamówienia podstawowego 55 pojazdów oraz 105 przyczep specjalnych. Możliwe jest rozszerzenie zamówienia o kolejne 25 pojazdów i 55 przyczep. Pierwsze pojazdy do jednostek trafić mają w październiku 2019 roku, ostatnie do końca 2022 r.

– Trwają jeszcze ostatnie testy pojazdu w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej – mówi st. chor. Marcin Bielecki z 6 Brygady Powietrznodesantowej. Spadochroniarz był jedną z osób, która obserwowała badania pojazdu, np. w czasie gdy sprawdzano jego możliwości jezdne na Pustyni Błędowskiej oraz gdy oceniano samochód w czasie zrzutów. – Zrzut był z dźwigów, ale prędkość opadania była taka sama, jak przy realnym desantowaniu – mówi podoficer. – Muszę przyznać, że zapowiada się to bardzo dobrze. Wszystkie dotychczasowe testy pojazd przechodzi pomyślnie – uzupełnia.


Film: Paweł Sobkowicz / polska-zbrojna.pl

Podstawowym zadaniem pojazdów wojsk aeromobilnych o wysokiej mobilności jest transport ładunków i ludzi w różnych warunkach terenowych i klimatycznych. Może także transportować żołnierzy, rannych oraz holować przyczepy, moździerze, działa artyleryjskie. – Szukaliśmy samochodu mocnego, trwałego, który w znacznym stopniu ułatwi nam działanie na zrzutowisku. Bo nie wszystko można przenieść na swoich plecach. Korzystając z takich pojazdów oszczędzimy dużo sił i energii – mówią żołnierze.

Wóz może być transportowany przez śmigłowiec (jest podczepiony pod pokładem), ale jest też przystosowany do zrzutu na platformie desantowej PDS typu „V” 108” 12 ft z pokładu samolotów C-130 lub C-295M. Ze względu na ciężar (wozu i platformy) do desantowania wykorzystywane będą dwa spadochrony o powierzchni 700 metrów kwadratowych każdy.
Spadochroniarze chwalą produkt m.in. za ciekawą, lekką konstrukcję, kabina jest otwarta, wykonana z aluminiowych profili. – Na wozie możemy mocować broń: od lekkich karabinów po granatniki. Poza tym podoba nam się wiele konstrukcyjnych ciekawostek, które wykorzystano w tym projekcie. Chodzi np. o zaczepy, które ułatwią montaż wozu na platformach desantowych czy o dwie wyciągarki. Co ciekawe, koła wozu oblane zostały gumą, co pozwala na jazdę nawet po uszkodzeniu lub przestrzeleniu opon – mówi chor. Bielecki.

Pojazdy wysokiej mobilności dla wojsk aeromobilnych zostały wyprodukowane przez konsorcjum: KAFAR Bartłomiej Sztukiert, Hibneryt, Auto Podlasie, Auto Special Modlniczka – Oddział Sobiesław Zasada Warszawa.

 

 

 

Na Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach „Polska Zbrojna” przygotowała wydanie specjalne.

 

Zachęcamy do lektury elektronicznej wersji numeru specjalnego „Polski Zbrojnej”.

 

 

  

 

 

 

 

 

 

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~Maniek Mentelis z UStki
1645093260
" Co ciekawe, koła wozu oblane zostały gumą, co pozwala na jazdę nawet po uszkodzeniu lub przestrzeleniu opon – mówi chor. Bielecki. " I jak zrozumieć te słowa? Przecież opona w pojeździe jest z gumy. "Koła wozu" to felga metalowa plus gumowa opona to co tu jest do pblewania? Chyba chorąży coś się pomyslił albo jest literówka zrobiona przez autora tego artykułu.
55-E4-FB-6C
~ja
1568877780
Takie coś na przyczepkach też by się przydało https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=28935
80-AB-16-01
~Nikolson
1568697480
"koła wozu oblane zostały gumą" - czyli tłumacząc na polski - pojazd jeździ na masywach? Naprawdę?
9F-F5-79-2E
~ja
1568644380
Skoro mają być przyczepy do tych pojazdów, to czas na umieszczenie na nich wyrzutni z pociskami 70mm, powiedzmy dla 18 rakiet (3x6szt). Mesko takie produkuje. Na samym samochodzie proponuję umieścić coś takiego https://www.youtube.com/watch?v=ANW2iOffPd8&list=PLOzMEFZyIDOj-IBuNl23q6gqiBoKjHh2b&index=50&t=0s by grupy desantowe nie były bezbronne.
7E-B0-F9-56
~ja
1568613120
"Podstawowym zadaniem pojazdów jest transport ładunków i ludzi w różnych warunkach terenowych i klimatycznych" Klimatycznych? Już to widzę przy 10 stopniowym mrozie.
80-AB-16-01

Strażacy ruszają do akcji
 
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Kadisz za bohaterów
Głos z katyńskich mogił
Optyka dla żołnierzy
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Sprawa katyńska à la española
Przygotowania czas zacząć
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Zmiany w dodatkach stażowych
Wojna w świętym mieście, część druga
NATO na północnym szlaku
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Na straży wschodniej flanki NATO
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Święto stołecznego garnizonu
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
25 lat w NATO – serwis specjalny
Charge of Dragon
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Front przy biurku
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Zbrodnia made in ZSRS
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Sandhurst: końcowe odliczanie
V Korpus z nowym dowódcą
Odstraszanie i obrona
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Rakiety dla Jastrzębi
Wojna w świętym mieście, epilog
Zachować właściwą kolejność działań
NATO on Northern Track
Kolejne FlyEle dla wojska
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szpej na miarę potrzeb
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Ramię w ramię z aliantami
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Prawda o zbrodni katyńskiej
Barwy walki
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
SOR w Legionowie
Ocalały z transportu do Katynia
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Szarża „Dragona”
Mundury w linii... produkcyjnej
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO