Na pokładzie żaglowca szkolnego ORP Iskra trwają intensywne przygotowania do tegorocznego sezonu nawigacyjnego. We wtorek, 31 marca, jednostka wyszła na morze w celu sprawdzenia poprawności działania mechanizmów głównych i pomocniczych.
Okres od późnej jesieni do wczesnej wiosny, dla załogi barkentyny, jest czasem szkoleń portowych, konserwacji sprzętu oraz działań logistycznych. W tym czasie marynarze przeprowadzili przeglądy i naprawy żagli, wymianę takielunku, a także obsługiwanie sprzętu przygotowujące go do pracy w ramach długotrwałych rejsów nawigacyjno-szkoleniowych połączonych z praktykami podchorążych Akademii Marynarki Wojennej.
Celem prowadzonego przez ORP Iskra szkolenia morskiego jest doskonalenie indywidualnych oraz zespołowych umiejętności załogi, kształtowanie nawyków w sprawnym wykonywaniu obowiązków podczas pracy z żaglami, przygotowanie do wykonywania zadań w każdych warunkach atmosferycznych oraz kształtowanie odporności psychofizycznej załogi okrętu na trudy służby na morzu.
ORP Iskra jest okrętem szkolnym Marynarki Wojennej RP. Przeznaczeniem okrętu jest szkolenie żeglarskie i ogólnomorskie podchorążych Akademii Marynarki Wojennej podczas długich rejsów nawigacyjno-szkoleniowych. ORP Iskra to trzymasztowa barkentyna. Fokmaszt posiada ożaglowanie rejowe, grotmaszt – gaflowe, a bezanmaszt – bermudzkie. Okręt został skonstruowany i wybudowany w Stoczni Gdańskiej im. Lenina. Jego konstruktorem jest mgr inż. Zygmunt Choreń. Stępka okrętu została położona 11 listopada 1981 roku. Wodowanie odbyło się 6 marca 1982 roku. Ceremonii Chrztu dokonała Barbara Zielińska. Patronat nad budową i wyposażeniem okrętu sprawował Klub Oficerów Rezerwy przy Stoczni Gdańskiej im. Lenina. Podniesienie bandery i wcielenie okrętu do służby w Marynarce Wojennej odbyło się 11 sierpnia 1982 roku. Pierwszym dowódcą został kpt. mar. Lech Soroka.
Tekst: kpt. mar. Anna Sech
autor zdjęć: kpt. mar. Anna Sech, mar. Przemysław Sipa
komentarze