moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Anakonda zabrała chorego z promu

Drugą w tym roku akcję ratowniczą wykonała załoga SAR z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Po poszkodowanego na promie VICTORIA SEAWAYS poleciała Anakonda z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego z Gdyni-Babich Dołów.

Do załogi dyżurnej SAR pełniącej dyżur na lotnisku w Gdyni Babich Dołach dotarł o godzinie 11.03 alarm ratowniczy „pomoc medyczna”. Z otrzymanej informacji wynikało, że pomocy natychmiastowej ewakuacji na ląd potrzebuje jeden z pasażerów promu VICTORIA SEAWAYS, znajdującego się ok. 36 mil morskich na północ od Łeby. Załoga śmigłowca W-3WARM Anakonda, dowodzonego przez kpt. pil. Marcina Chałubińskiego, osiągnęła gotowość do wykonania zadania i o godzinie 11.16 wykonała start, nawiązując łączność ze służbami koordynującymi akcję ratowniczą oraz z załogą promu.

Po dwudziestu pięciu minutach lotu maszyna osiągnęła rejon akcji, opuszczając na pokład promu ratowników. Z morza akcję wspierała załoga statku ratowniczego Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa m/s Huragan z morskiej stacji ratowniczej w Łebie. O godzinie 12.07 poszkodowany mężczyzna, obywatel Litwy podjęty został w stanie stabilnym na pokład śmigłowca, za pomocą noszy. Cztery minuty później Anakonda opuściła rejon akcji i wykonała lot powrotny do lotniska w Gdyni-Babich Dołach, lądując o godzinie 12.46. Poszkodowanego, uskarżającego się na silne bóle brzucha, natychmiast przekazano oczekującej już obsadzie karetki pogotowia.

Była to 668 akcja poszukiwawczo-ratownicza w historii BLMW. W tym czasie udzielono pomocy 354 osobom. Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest jedyną w Polsce formacją lotniczą utrzymująca ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi. Całodobowy dyżur SAR/ASAR, w ramach polskiej strefy odpowiedzialności "Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim" oraz „Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym”, pełniony jest przez załogi śmigłowców W-3WARM w 43. Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach oraz śmigłowców Mi-14PŁ/R lub W-3WARM w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie. Przez cały czas, system ratownictwa wspiera załoga samolotu patrolowego M28B 1R Bryza, pełniąca całodobowy dyżur na lotnisku w Siemirowicach koło Lęborka.

Tekst: kmdr ppor. Marcin Braszak

red. PZ

autor zdjęć: kmdr ppor. Marcin Braszak

dodaj komentarz

komentarze


Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
 
Barwy Ojczyzny
25 lat w NATO – serwis specjalny
NATO on Northern Track
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Husarz na straży nieba
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Pilecki ucieka z Auschwitz
Święto stołecznego garnizonu
Daglezje poszukiwane
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Wytropić zagrożenie
Ameryka daje wsparcie
Pytania o europejską tarczę
Dumni z munduru
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Wioślarze i triatlonistka na podium
Wojna w świętym mieście, epilog
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Gunner, nie runner
Biel i czerwień łączy pokolenia
Pod skrzydłami Kormoranów
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Posłowie dyskutowali o WOT
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Tragiczne zdarzenie na służbie
Szybki marsz, trudny odwrót
Pierwsi na oceanie
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Pływacy i maratończycy na medal
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Awanse na Trzeciego Maja
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Zmiany w dodatkach stażowych
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
W obronie wschodniej flanki NATO
NATO na północnym szlaku
Weterani pod wszechstronną opieką
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
W Italii, za wolność waszą i naszą
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO