moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Anakonda zabrała chorego z promu

Drugą w tym roku akcję ratowniczą wykonała załoga SAR z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Po poszkodowanego na promie VICTORIA SEAWAYS poleciała Anakonda z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego z Gdyni-Babich Dołów.

Do załogi dyżurnej SAR pełniącej dyżur na lotnisku w Gdyni Babich Dołach dotarł o godzinie 11.03 alarm ratowniczy „pomoc medyczna”. Z otrzymanej informacji wynikało, że pomocy natychmiastowej ewakuacji na ląd potrzebuje jeden z pasażerów promu VICTORIA SEAWAYS, znajdującego się ok. 36 mil morskich na północ od Łeby. Załoga śmigłowca W-3WARM Anakonda, dowodzonego przez kpt. pil. Marcina Chałubińskiego, osiągnęła gotowość do wykonania zadania i o godzinie 11.16 wykonała start, nawiązując łączność ze służbami koordynującymi akcję ratowniczą oraz z załogą promu.

Po dwudziestu pięciu minutach lotu maszyna osiągnęła rejon akcji, opuszczając na pokład promu ratowników. Z morza akcję wspierała załoga statku ratowniczego Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa m/s Huragan z morskiej stacji ratowniczej w Łebie. O godzinie 12.07 poszkodowany mężczyzna, obywatel Litwy podjęty został w stanie stabilnym na pokład śmigłowca, za pomocą noszy. Cztery minuty później Anakonda opuściła rejon akcji i wykonała lot powrotny do lotniska w Gdyni-Babich Dołach, lądując o godzinie 12.46. Poszkodowanego, uskarżającego się na silne bóle brzucha, natychmiast przekazano oczekującej już obsadzie karetki pogotowia.

Była to 668 akcja poszukiwawczo-ratownicza w historii BLMW. W tym czasie udzielono pomocy 354 osobom. Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest jedyną w Polsce formacją lotniczą utrzymująca ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi. Całodobowy dyżur SAR/ASAR, w ramach polskiej strefy odpowiedzialności "Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim" oraz „Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym”, pełniony jest przez załogi śmigłowców W-3WARM w 43. Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach oraz śmigłowców Mi-14PŁ/R lub W-3WARM w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie. Przez cały czas, system ratownictwa wspiera załoga samolotu patrolowego M28B 1R Bryza, pełniąca całodobowy dyżur na lotnisku w Siemirowicach koło Lęborka.

Tekst: kmdr ppor. Marcin Braszak

red. PZ

autor zdjęć: kmdr ppor. Marcin Braszak

dodaj komentarz

komentarze


Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
 
Nowy prezes PGZ-etu
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Pierwsza misja Gripenów
Podniebny Pegaz
Podniebne wsparcie sojuszników
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Sport kształtuje mentalność
Apache’e na horyzoncie
Walka pod napięciem
Więcej amunicji do Rosomaków
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Henry Szymanski na tropie prawdy
Wspólna wola obrony
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Pracowity dyżur Typhoonów
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Szabla hubalczyków
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Nasi czołgiści najlepsi
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Pegaz nad Europą
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Spartakiadowe zmagania w Łasku
DriX – towarzysz okrętu
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Ukwiał z Gdańska
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Obierki z błotem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Ustawa bliżej żołnierzy
Ogień z nabrzeża
Polskie F-16 w służbie NATO
Początek „Burzy”
Gdy sekundy decydują o życiu
Historyczna umowa z Francją
Na pomoc po katastrofie
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Wiedza na trudne czasy
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Nowa siła uderzeniowa
Więcej polskiego trotylu dla USA
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Gra o kapitulację
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Rodzina na wagę złota
Więcej na mieszkanie za granicą
Składy wysokiego ryzyka
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Poznać rakietowego Homara
Koniec wojny, którego nie znamy
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO