moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polscy piloci wrócili z misji Orlik

Dziś zakończyła się szósta zmiana kontyngentu wojskowego Orlik. Polscy piloci w ramach tej misji strzegli przestrzeni powietrznej państw bałtyckich. Wykonali 216 lotów, podczas których w powietrzu spędzili 250 godzin. Po czterech miesiącach do kraju z Litwy wróciło 110 żołnierzy i pracowników wojska oraz 4 myśliwce MiG-29.

– To była bardzo wymagająca służba. Chyba jedna z najtrudniejszych w historii tego kontyngentu – przyznają żołnierze, którzy wrócili z litewskiej bazy w Szawlach. Ich służba w ramach szóstej zmiany PKW Orlik rozpoczęła się 12 stycznia. Zakończyła zaś ostatnim dyżurem bojowym 26 kwietnia.

Na czteromiesięczną NATO-wską misję Baltic Air Policing wyjechało 110 żołnierzy i pracowników wojska. Byli to piloci, technicy, nawigatorzy, specjaliści od służby hydrometeorologicznej oraz żandarmi. Główną siłą kontyngentu byli żołnierze z 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. Służyli pod dowództwem ppłk pil. Piotra Iwaszki.

Podstawowym zadaniem lotników Orlika było nadzorowanie przestrzeni powietrznej nad Litwą, Łotwą i Estonią. Państwa te nie mają własnego lotnictwa bojowego.

Polscy, źołnierze trzymali całodobowe dyżury przez siedem dni w tygodniu, wymieniając się obowiązkami z hiszpańskimi pilotami stacjonującymi w Estonii. Latali czterema myśliwcami MiG-29. Samoloty były uzbrojone w działka oraz termiczne i samonaprowadzające się pociski rakietowe powietrze-powietrze.

Jakie zadania wykonywali w powietrzu piloci? – Wspólnie z Włochami, Portugalczykami, Hiszpanami i Belgami najczęściej pomagaliśmy cywilnym statkom powietrznym. Samoloty mają różne problemy, od utraty łączności, awarii systemów nawigacyjnych, po problemy z nawigowaniem – dodaje kpr. Janusz Szczypiór, rzecznik prasowy szóstej zmiany PKW Orlik.

Najtrudniejszą częścią ich pracy były misje bojowe. Wówczas myśliwce podrywane były w trybie alarmowym „Alfa Scramble”. Piloci musieli rozpoznać i przechwycić nieznany statek powietrzny. Para dyżurna podrywała się zawsze, gdy jakiś samolot naruszał przestrzeń powietrzną NATO. Myśliwce startowały także, kiedy nieznany samolot poruszał się zbyt blisko tej strefy, a nie był zgłoszony do planu lotów. Zdarzało się że obcy samolot miał wyłączony transponder, co zawsze stanowi zagrożenie dla ruchu lotniczego.

Podczas szóstej zmiany Orlika piloci wykonali kilkadziesiąt misji o kodzie Alfa, znacznie więcej niż poprzednie tury kontyngentu. Najczęściej piloci startowali do różnego typu maszyn rosyjskich: rozpoznawczych, transportowych, myśliwskich i szturmowych.

NATO-wska misja Baltic Air Policing trwa od 2004 roku. Wówczas do Sojuszu Północnoatlantyckiego przystąpiły trzy nieposiadające własnego lotnictwa myśliwskiego państwa nadbałtyckie – Litwa, Łotwa i Estonia. Kraje te zwróciły się do NATO o ochronę swojej przestrzeni powietrznej.

Polacy w misji Baltic Air Policing uczestniczyli w 2006, 2008 2010, 2012 i 2014 roku. Szósta zmiana Orlika jest jednocześnie pierwszą, w której polscy żołnierze wystąpili w roli państwa wspierającego, a nie jak dotąd wiodącego.

Kontyngent formowany jest naprzemiennie z żołnierzy służących w bazach lotnictwa taktycznego w Malborku i Mińsku Mazowieckim.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: kpt. Włodzimierz Baran

dodaj komentarz

komentarze

~Luke
1430143560
No to chlopaki sobie polatali ladnie! Witamy w domu!
89-B5-6E-3D

MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Lepsza efektywność
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Brytyjczycy żegnają Malbork
Norwegowie budują na polskim poligonie
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Poradnik na czas kryzysu gotowy!
Air Show 2025 odwołane. Co z biletami?
Wielkie zbrojenia za Odrą
Radary, które widzą wszystko
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Wypadek przed Air Show
„Road Runner” w Libanie
Zwycięska batalia o stolicę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Najmłodszy w rodzinie
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Dwie agresje, dwie okupacje
Z najlepszymi na planszy
Startuje „Żelazny obrońca”
Hekatomba na Woli
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Towarzysze czołgów
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Drones on the Offensive
Strzelanina w bazie US Army
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Orlik na Alfę
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Nocne ataki na Ukrainę
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Baobab z miotaczem
Ruszają targi zbrojeniowe w Kielcach
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Świetne występy polskich żołnierzy
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Szczelna sieć dla Tarczy
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Czas nowych inwestycji
Warszawo, do broni!
Dron-śmigłowiec dla marynarki
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Koniec miękkiej gry
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
„Był twarzą sił powietrznych”
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Na motocyklach śladami historii
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Flytrap, czyli młot na drony
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Zakupy według potrzeb
Huta Stalowa Wola na MSPO
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Beret „na rekinka” lub koguta
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Wyczekiwane przyspieszenie
Szczyt przywódców ws. Ukrainy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO