moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Żołnierze NSR na wozach bojowych

Żołnierze Narodowych Sił Rezerwowych z Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych po intensywnym szkoleniu teoretycznym po raz pierwszy poprowadzili bojowy wóz piechoty.


Zbiórka, podanie tematu i organizacji zajęć oraz omówienie zasad bhp to nieodłączne elementy na każdych zajęciach, a także początek dnia próby dla żołnierzy NSR, biorących udział w ćwiczeniach rotacyjnych w CSWL Poznań. 17 kwietnia na terenie poligonu Biedrusko na czołgowisku Radojewo grupa żołnierzy o specjalności kierowca po raz pierwszy poprowadziła bojowy wóz piechoty. Aby zasiąść za kierownicą pojazdu, który waży ponad 13 ton, trzeba  wziąć udział w wymagającym szkoleniu pod czujnym okiem doświadczonych instruktorów z Ośrodka Szkolenia Kierowców CSWL. Wiedza teoretyczna z budowy pojazdów oraz parametrów eksploatacyjnych, a także szkolenie na trenażerach to pierwsze kroki do „samodzielności” dla młodych kierowców.

Instruktorzy są wymagający, nikt nie zasiadł za kierownicą bez gruntownego przygotowania. Tu po prostu liczy się wiedza i umiejętności, które żołnierze zdobyli. Kierownik zajęć, młodszy chorąży Piotr Muzia, udzielał ostatnich rad, instruktorzy zameldowali o przygotowaniu wozów. Łączność wewnętrzna i zewnętrzna nawiązana, można ruszyć na 3-kilometrowe pętle do nauki jazdy. Na pętli dodatkowo kierowcy musieli pokonać dyktowane programem szkolenia przeszkody – na początek przejazd po wyznaczonej trasie z pokonywaniem ograniczonego przejścia wyznaczonego zawieszonymi tyczkami.

Miejsca jest niewiele, a tyczek nie wolno ruszyć. Wszystkim udaje się pokonać trasę bez problemu. Każdy kolejny przejazd jest pewniejszy i dokładniejszy, żołnierze zdobywają za każdym razem cenne doświadczenie praktyczne, przydatne w dalszej ich służbie. Najlepsi po podpisaniu kontraktów i trafieniu na upragnione stanowiska kierowców wozów bojowych w jednostkach wojskowych na pewno wrócą do Poznania na kurs nadający im uprawnienia do prowadzenia BWP.

Tekst: por. Piotr Wójcik

red. PZ

autor zdjęć: por. Piotr Wójcik

dodaj komentarz

komentarze


Nowy prezes PGZ-etu
 
Podniebny Pegaz
Obierki z błotem
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Nasi czołgiści najlepsi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Wspólna wola obrony
Poznać rakietowego Homara
Nowa siła uderzeniowa
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Więcej amunicji do Rosomaków
Więcej polskiego trotylu dla USA
Pierwsza misja Gripenów
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Pegaz nad Europą
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Apache’e na horyzoncie
Polskie F-16 w służbie NATO
Koniec wojny, którego nie znamy
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Gra o kapitulację
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Historyczna umowa z Francją
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Początek „Burzy”
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Ustawa bliżej żołnierzy
Podniebne wsparcie sojuszników
Na pomoc po katastrofie
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Henry Szymanski na tropie prawdy
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Rodzina na wagę złota
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Sport kształtuje mentalność
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Ogień z nabrzeża
Ukwiał z Gdańska
Wiedza na trudne czasy
Walka pod napięciem
Spartakiadowe zmagania w Łasku
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Więcej na mieszkanie za granicą
DriX – towarzysz okrętu
Gdy sekundy decydują o życiu
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Składy wysokiego ryzyka
Pracowity dyżur Typhoonów
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Szabla hubalczyków

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO