moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kleszcze dla wojska

Wojna w Ukrainie potwierdziła jak ważne jest rozpoznanie, jak istotne jest przekazywanie informacji w zaszyfrowany sposób. Oczy i uszy polskiej armii będą pochodziły z Kutna. Będą polską myślą techniczną i technologiczną – mówił wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz podczas uroczystości podpisania umowy ramowej na dostawę dla wojska prawie 300 transporterów rozpoznawczych LOTR Kleszcz.

Konsorcjum, które opracowało nowy Lekki Opancerzony Transporter Rozpoznawczy – LOTR Kleszcz dostarczy wojsku 280 pojazdów wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym. Kontrakt ma być zrealizowany w latach 2025-2035. Tak przewiduje umowa ramowa podpisana 28 lutego pomiędzy AMZ Kutno oraz Agencją Uzbrojenia. To ile dokładnie zapłaci armia za pojazdy i jak będzie rozpisany szczegółowy harmonogram ich dostaw zostanie ustalone podczas negocjacji umowy wykonawczej.

Obecny na uroczystości parafowania umowy ramowej wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz podkreślał, że rząd traktuje modernizację techniczną armii jako priorytet. – Ten kontrakt jest potwierdzeniem, iż będziemy wzmacniali naszą obronność, że przeprowadzimy transformację Sił Zbrojnych RP. Nie ma ważniejszej sprawy niż nasze bezpieczeństwo. To kwestia naszej racji stanu – mówił wicepremier. Kosiniak-Kamysz zaznaczył, że nowe pojazdy dla wojska będą nie tylko produkowane w krajowych zakładach obronnych, ale są również efektem polskiej myśli technicznej.

– Wojna w Ukrainie potwierdziła z całą mocą jak ważne jest rozpoznanie, jak istotne jest przekazywanie informacji w zaszyfrowany sposób. Oczy i uszy polskiej armii będą pochodziły z Kutna. Będą polską myślą techniczną i technologiczną – powiedział wicepremier.


Film: Magdalena Kowalska-Sendek, Aleksander Kruk / ZbrojnaTV

Wiceminister obrony Paweł Bejda przypomniał, że opracowanie LOTR Kleszcz zajęło ponad dekadę, a program był kontynuowany przez cztery kolejne rządy. – Przykład programu Kleszcz pokazuje, że na rzecz bezpieczeństwa można działać ponadpartyjne – przekonywał Paweł Bejda. Natomiast szef resortu obrony zauważył, że nie wszystkie programy modernizacyjne miały równie szczęśliwe zakończenie. – Nasi poprzednicy zerwali kontrakt na śmigłowce Caracal. Siły zbrojne straciły możliwość do modernizacji floty śmigłowcowej. Gdyby doszło do jej podpisania, dziś mielibyśmy te śmigłowce. My się nie obrażamy na rzeczywistość, tylko kontynuujmy umowy w ulepszonym zakresie – wskazywał wicepremier.

Wiceminister Bejda zapewnił, że „jeśli wszystko dobrze pójdzie, jest szansa na kolejne zamówienia w AMZ Kutno”. ¬– Potrzeby Wojska Polskiego są duże w tym zakresie – ocenił wiceminister.

Następca BRDM-2

LOTR Kleszcz waży od 12 do 14 ton (w zależności od specjalistycznego wyposażenia oraz liczby żołnierzy desantu), ma prawie 7 metrów długości, 2,5 metra szerokości i 2,4 metra wysokości.

Pojazd który może samodzielnie pokonywać przeszkody wodne – ma zdolności amfibijne – wyposażony jest w wysokoprężny turbodoładowany silnik o pojemności 7,2 litra, o mocy 326 KM, który umożliwia osiąganie maksymalnej prędkości 100 km/h (na drogach utwardzonych).
Wojsko zleciło opracowanie pojazdu, który w linii zastąpi przestarzałe transportery BRDM-2 pod koniec grudnia 2013 roku. Miało się tym zająć konsorcjum, na którego czele stanęła firma AMZ Kutno S.A., a do którego weszły również: Wojskowy Instytut Chemii i Radiometrii, Wojskowy Instytut Łączności oraz Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia.

Zgodnie z pierwotnym kontraktem prototypowy LOTR miał trafić do wojskowych badań i testów do końca 2016 roku. Z przyczyn formalnych, m.in. zmiany przez wojskowych wymagań taktyczno-technicznych, ostatecznie nastąpiło to w 2020 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: MON

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1709151180
Kto wymyslił ten wzór maskowania na pojeździe? Żenada. Pojazd widoczny jest z daleka.
B7-DF-94-29

„Ostatnia szarża”, czyli ułani kończą w wielkim stylu
 
30 mld zł z KPO na wydatki na obronność
1 Brygada Pancerna zdobywa teren zurbanizowany
Polska i Litwa – łączy nas bezpieczeństwo
Prezydent Duda z wizytą w NATO
„Aleo Mout”, czyli odzyskać miasto
Fight in Partial Shade
Zginęli, bo walczyli o wolną Polskę
Foch stawia warunki
Medalowy weekend reprezentantów Wojska Polskiego
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Nowe odkrycia na Westerplatte
Trio na medal
Sojusz na niepewne czasy
Premier Tusk: Zaczynamy wyścig o bezpieczeństwo
Czas na armię rezerwistów
WOT uczy się wspinaczki od kpr. Mirosław
Hugin, podpora Kormorana
Szachownica dla F-35 w nowej odsłonie
Pilnujemy bezpieczeństwa na Bałtyku
Waszyngton mówi Moskwie „sprawdzam”. Co zrobi Władimir Putin?
Szer. rez. Jakub Szymański mistrzem Europy
Inwestycja MON-u szansą dla lokalnej społeczności
Zasady doręczania powołań – co się zmieniło?
Nowy inspektorat w Dowództwie Generalnym
Kłopotliwe pamiątki na morskim dnie
Potrzeba wsparcia i dialogu
Mirage’e w obronie Ukrainy
„Feniks” w Niedźwiedzicy
Mieliśmy rok rekordowych podwyżek. Czy będzie powtórka?
Wojskowe emerytury w górę
Pod polskim dowództwem
Zmiana warty na Sycylii
Pierwsze drony MALE w Wojsku Polskim
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Szybkość reakcji i bezpieczeństwo to podstawa
Inżynierowie od UBM
Transport 12 czołgów K2 w Polsce
Zapiski z „Dzika” – unikat w Muzeum MW
Półmaraton Komandosa – pękła bariera tysiąca
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Raport o wojennym okrucieństwie
Trzy kierunki ku bezpieczeństwu
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Adam Małysz i Sebastian Chmara o współpracy z wojskiem
Wicepremier Kosiniak-Kamysz na spotkaniu ministrów obrony E5
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Inwestycje w zbrojeniówkę to priorytet
Polski rząd z dyplomatyczną ofensywą
Strzelanie w Orzyszu, czyli Leopardy w akcji
Pokój w Ukrainie bliżej? Amerykanie są dobrej myśli
Misje w pigułce
„Baltic Sentry” na polskich wodach
Nowa brygada na horyzoncie
Szefowie obrony debatowali w Paryżu
Przebiegła, dywersyjna operacja Rosjan na ukraińskich tyłach
Pancerni z Braniewa i ich Czarne Pantery
FlyEye daje przewagę
Czas przełomu
Podziękowania dla niezwyciężonych
Fabryki schronów wzmocnią „Tarczę Wschód”
Panczeniści nie zawiedli
Walka w półcieniu
Przerwany lot „Orlika”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO