moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Borsuk pod lupą 15 Brygady

Borsuk zapewni nam możliwości, jakich do tej pory nie mieliśmy – mówi gen. bryg. Piotr Fajkowski. Dowódca 15 Brygady Zmechanizowanej opowiada o tym, jak wyglądają poligonowe testy tego sprzętu oraz jakie znaczenie dla żołnierzy ma jego pływalność. Oficer zdradza także, kiedy BWP-y polskiej produkcji trafią na Mazury.

Waży 28 ton, maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć na utwardzonych drogach to 65 km/h, a jego unikatową cechą jest pływalność. Borsuk, długo wyczekiwany przez żołnierzy bojowy wóz piechoty, w końcu znalazł się na poligonie. W Bemowie Piskim jego możliwości sprawdzają żołnierze 15 Brygady Zmechanizowanej. – Te działania obejmują strzelania i działania taktyczne. Oprócz tego będziemy mieli możliwość przekazania uwag dotyczących ergonomii i wykorzystania sprzętu jego konstruktorom – mówi gen. bryg. Piotr Fajkowski. Dowódca 15 BZ zdradza również, jak ważna dla żołnierzy jest pływalność pojazdu oraz kiedy zasili on szeregi jednostki

Historia Borsuka sięga 2014 roku, kiedy Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (na polecenie MON-u) zleciło rodzimemu przemysłowi opracowanie konstrukcji nowego bojowego wozu piechoty. W ten proces było zaangażowane konsorcjum firm. Jego liderem została Huta Stalowa Wola, tworzą je także Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych Obrum sp. z o.o., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne SA, Rosomak SA, Wojskowe Zakłady Elektroniczne SA, Akademia Sztuki Wojennej, Wojskowa Akademia Techniczna, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej oraz Politechnika Warszawska.


Film: Paweł Sobkowicz/ Zbrojna TV

BWP Borsuk został zbudowany na uniwersalnej modułowej platformie gąsienicowej i wyposażony w zdalnie sterowany system wieżowy ZSSW-30, uzbrojony w armatę kalibru 30 mm oraz przeciwpancerne pociski kierowane. Dzięki zaimplementowaniu pokładowych systemów uzbrojenia ma możliwość zwalczania piechoty, pojazdów opancerzonych i celów powietrznych oraz neutralizacji wielu innych zagrożeń. Załogę pojazdu tworzy trzech żołnierzy: dowódca, działonowy operator i kierowca, a kolejnych sześciu może być w nim transportowanych.

Docelowo BWP Borsuk ma zastąpić w wojskach lądowych wysłużone postsowieckie BWP-1, które już w dużej mierze nie spełniają wymogów współczesnego pola walki.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Paweł Sobkowicz

dodaj komentarz

komentarze


Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
 
Wojskowy kurs dla pozorantów
Nowy eksponat w krakowskim muzeum
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Premier: bezpieczeństwo przede wszystkim!
Polska oferta zbrojeniowa dla Ukrainy
Great Game of Interests
Znaki do zmiany. Ze względu na tradycję i bezpieczeństwo
„Husarz" w rękach Polaka
Marynarze i komandosi zwalczają dywersję na morzu
Monument bezimiennego bohatera
Cztery medale biegaczki „armii mistrzów”
Świeże siły w Jasionce
„Feniks” z pomocą dla… przedszkolaków
Będą nowe centra szkoleń specjalistycznych dla terytorialsów!
Dariusz Łukowski pokieruje BBN-em
Niezwyciężeni na start!
Niemożliwe nie istnieje
Szef MON-u spotkał się z wojskowymi dyplomatami
Po medale w sprincie drużynowym
Granica bezpieczniejsza
To nie mogło się udać, ale…
Na straży północno-wschodniej flanki
Polska nie zawiesza współpracy z Koreą Południową
Hub w Rzeszowie pod parasolem ochronnym
Eksperyment OM, czyli 10 Brygada Kawalerii
Dziki zachód na wschodzie II RP
Bezpieczeństwo na Bałtyku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jałta. Symbol zdrady
Siedząc na krawędzi
What Can Europe Do?
Bałtyk pod strażą
Kawalerzysta z Battle of Britain
Koreański koncern zaprzecza medialnym doniesieniom
Kandydaci na terytorialsów przekroczyli bramy koszar
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Z misją wracają do Rumunii
Krwawi, oddycha, warczy
Starty na medal w short tracku, biegach narciarskich i snowboardzie
„Aleo Mout”, czyli odzyskać miasto
Kluczowy partner
Następca amunicji 5,56 mm
Problem na dnie Bałtyku
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Generacje obok siebie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Na gąsienicach zaminować teren
Przeprowadzka CSWOT-u
Przetrwać w lodowatej wodzie
Europa chce wydawać na obronność więcej i… racjonalniej
Rozgryźć Czarną Panterę
Zawiszacy na ratunek
Zbrodnia w świecie rzeczy
Polacy i Kanadyjczycy szkolą ukraińskich żołnierzy
Zbrojeniowa misja gospodarcza
Morze ruin, na których wyrosło życie
Rusza kwalifikacja wojskowa
Druga zmiana zameldowała się na granicy
Służby badają okoliczności samobójstwa żołnierza
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Opanować miasto wspólnymi siłami
Bezpieczeństwo jest najważniejsze
Broń, która niszczy radary wroga
Trump ogłasza złotą erę Ameryki
Żołnierze nadal grają z WOŚP

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO