moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Borsuk pod lupą 15 Brygady

Borsuk zapewni nam możliwości, jakich do tej pory nie mieliśmy – mówi gen. bryg. Piotr Fajkowski. Dowódca 15 Brygady Zmechanizowanej opowiada o tym, jak wyglądają poligonowe testy tego sprzętu oraz jakie znaczenie dla żołnierzy ma jego pływalność. Oficer zdradza także, kiedy BWP-y polskiej produkcji trafią na Mazury.

Waży 28 ton, maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć na utwardzonych drogach to 65 km/h, a jego unikatową cechą jest pływalność. Borsuk, długo wyczekiwany przez żołnierzy bojowy wóz piechoty, w końcu znalazł się na poligonie. W Bemowie Piskim jego możliwości sprawdzają żołnierze 15 Brygady Zmechanizowanej. – Te działania obejmują strzelania i działania taktyczne. Oprócz tego będziemy mieli możliwość przekazania uwag dotyczących ergonomii i wykorzystania sprzętu jego konstruktorom – mówi gen. bryg. Piotr Fajkowski. Dowódca 15 BZ zdradza również, jak ważna dla żołnierzy jest pływalność pojazdu oraz kiedy zasili on szeregi jednostki

Historia Borsuka sięga 2014 roku, kiedy Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (na polecenie MON-u) zleciło rodzimemu przemysłowi opracowanie konstrukcji nowego bojowego wozu piechoty. W ten proces było zaangażowane konsorcjum firm. Jego liderem została Huta Stalowa Wola, tworzą je także Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych Obrum sp. z o.o., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne SA, Rosomak SA, Wojskowe Zakłady Elektroniczne SA, Akademia Sztuki Wojennej, Wojskowa Akademia Techniczna, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej oraz Politechnika Warszawska.


Film: Paweł Sobkowicz/ Zbrojna TV

BWP Borsuk został zbudowany na uniwersalnej modułowej platformie gąsienicowej i wyposażony w zdalnie sterowany system wieżowy ZSSW-30, uzbrojony w armatę kalibru 30 mm oraz przeciwpancerne pociski kierowane. Dzięki zaimplementowaniu pokładowych systemów uzbrojenia ma możliwość zwalczania piechoty, pojazdów opancerzonych i celów powietrznych oraz neutralizacji wielu innych zagrożeń. Załogę pojazdu tworzy trzech żołnierzy: dowódca, działonowy operator i kierowca, a kolejnych sześciu może być w nim transportowanych.

Docelowo BWP Borsuk ma zastąpić w wojskach lądowych wysłużone postsowieckie BWP-1, które już w dużej mierze nie spełniają wymogów współczesnego pola walki.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Paweł Sobkowicz

dodaj komentarz

komentarze


30 mld zł z KPO na wydatki na obronność
 
Szer. rez. Jakub Szymański mistrzem Europy
Mirage’e w obronie Ukrainy
Pancerni z Braniewa i ich Czarne Pantery
Polska nadal będzie wspierać Ukrainę
Jak zostać partnerem PGZ?
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Inwestycje w zbrojeniówkę to priorytet
Strzelanie w Orzyszu, czyli Leopardy w akcji
Prawdziwi invictus!
Inżynierowie od UBM
Premier Tusk: Zaczynamy wyścig o bezpieczeństwo
Zginęli, bo walczyli o wolną Polskę
Wojny dronów
Medalowy weekend reprezentantów Wojska Polskiego
1 Brygada Pancerna zdobywa teren zurbanizowany
Przebiegła, dywersyjna operacja Rosjan na ukraińskich tyłach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zasady doręczania powołań – co się zmieniło?
Inwestycja MON-u szansą dla lokalnej społeczności
Zapiski z „Dzika” – unikat w Muzeum MW
Nowa brygada na horyzoncie
Misje w pigułce
Czas na armię rezerwistów
Zmiana warty na Sycylii
Nowy inspektorat w Dowództwie Generalnym
Półmaraton Komandosa – pękła bariera tysiąca
Roboty rozpoznawcze dla Wojska Polskiego
Szachownica dla F-35 w nowej odsłonie
„Byliśmy żołnierzami wymazanymi z historii”
Prezydent Duda z wizytą w NATO
Przerwany lot „Orlika”
Borsuki w Prokuratorii Generalnej
Czas przełomu
Adam Małysz i Sebastian Chmara o współpracy z wojskiem
Potrzeba wsparcia i dialogu
Trump przed Kongresem o Ukrainie
Foch stawia warunki
Raport o wojennym okrucieństwie
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Trzy kierunki ku bezpieczeństwu
Szefowie obrony debatowali w Paryżu
Fabryki schronów wzmocnią „Tarczę Wschód”
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
FlyEye daje przewagę
„Feniks” w Niedźwiedzicy
Walka w półcieniu
Mieliśmy rok rekordowych podwyżek. Czy będzie powtórka?
Pokój w Ukrainie bliżej? Amerykanie są dobrej myśli
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Wojskowe emerytury w górę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Transport 12 czołgów K2 w Polsce
Groty na granicę
„Ostatnia szarża”, czyli ułani kończą w wielkim stylu
Fight in Partial Shade
„Aleo Mout”, czyli odzyskać miasto
Pilnujemy bezpieczeństwa na Bałtyku
Panczeniści nie zawiedli
Nowe odkrycia na Westerplatte
Musimy zwiększyć zdolności produkcyjne
„Baltic Sentry” na polskich wodach
Szybkość reakcji i bezpieczeństwo to podstawa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO