moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

ORP „Ślązak”: wodowanie

Na ten dzień czekali wiele lat nie tylko marynarze. 2 lipca przed południem w Gdyni odbędzie się wodowanie okrętu patrolowego ORP „Ślązak”. Jego matką chrzestną zostanie Maria Waga, wdowa po byłym dowódcy Marynarki Wojennej RP adm. Romualdzie Wadze. Jednostka wejdzie do służby w przyszłym roku.


– To moment symboliczny, na który czekaliśmy niemal dokładnie 21 lat. W 1994 roku odbyło się wodowanie ostatniego zbudowanego w Polsce okrętu, czyli trałowca ORP „Wdzydze” – przypomina kmdr Janusz Walczak z Ministerstwa Obrony Narodowej. 2 lipca przed południem na wodę zostanie spuszczony okręt patrolowy ORP „Ślązak”, a jego matka chrzestna Maria Waga wypowie zwyczajową formułę: „Płyń po morzach i oceanach świata, sław imię stoczniowca i polskiego marynarza, nadaję ci imię…”. Następnie rozbije o burtę butelkę szampana.

Historia budowy ORP „Ślązak” sięga 2001 roku. Wówczas to rozpoczęła się realizacja programu „Gawron”. Miał on zapewnić Polsce siedem nowoczesnych korwet. Zgodnie z ówczesnymi planami pierwsza z nich powinna była wejść do służby w 2009 roku. Tego planu nie udało się jednak zrealizować. Po programie pozostał jeden kadłub i mnóstwo wątpliwości. Decydenci rozważali trzy opcje: dokończenie budowy korwety, co mogłoby pochłonąć nawet kolejny miliard złotych, sprzedaż kadłuba na złom, czy wreszcie stworzenie okrętu patrolowego z wykorzystaniem tego, co już powstało. Ostatecznie zdecydowali się na trzecie rozwiązanie.


– Jutro „Ślązak” stanie się pełnoprawnym okrętem – podkreśla kmdr Walczak. Jednak na finał projektu trzeba będzie jeszcze poczekać. – W najbliższym czasie czekają nas tak zwane próby na uwięzi. W porcie będziemy sprawdzali między innymi działanie okrętowych silników. Na wiosnę przyszłego roku zaplanowano próby morskie. Okręt trzeba będzie jeszcze uzbroić. Ostatecznie do służby powinien wejść w trzecim lub czwartym kwartale przyszłego roku – zapowiada Aleksander Gierkowski ze Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni, która buduje „Ślązaka”.

Okręt ma już wstępny skład przyszłej załogi. Na razie liczy ona około 20 osób. – Załoga powoli się powiększa. Docelowo na nowym okręcie będzie służyło 97 marynarzy – wyjaśnia kmdr ppor. Sebastian Kała, dowódca ORP „Ślązak”. – Na okręcie jesteśmy praktycznie każdego dnia. Śledzimy jego budowę, poznajemy mechanizmy. W planach mamy udział w licznych szkoleniach. Jedno z nich dopiero zakończyło się w Holandii, w sierpniu rozpocznie się kolejne, tym razem w Niemczech – wyjaśnia kmdr ppor. Kała.

ORP „Ślązak” to okręt patrolowy przeznaczony do zwalczania celów powietrznych i nawodnych, ochrony morskich linii komunikacyjnych i podejść do portów. Jego długość przekracza 95 m, szerokość zaś – 13 m. Wyporność jednostki została obliczona na 1800 t. Okręt będzie rozwijał prędkość ponad 30 w. Jego zasięg przy prędkości 14 w. to 4,5 tys. Mm, autonomiczność zaś, czyli zdolność operowania w morzu bez konieczności zawijania do portu w celu uzupełnienia zapasów, wynosi 30 dni.


ORP „Ślązak” zostanie wyposażony m.in. w system dowodzenia wraz z konsolami firmy Thales, armatę morską Oto Melara kalibru 76 mm, dwie armaty Marlin-WS kalibru 30 mm, cztery wyrzutnie pocisków rakietowych Grom, cztery wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm, stację radiolokacyjną, sonar nawigacyjno-ostrzegający oraz system kierowania ogniem.

– Marynarka wojenna przez długie lata była bardzo zaniedbywana. Teraz się to zmienia. Budowa ORP „Ślązak” daje nadzieję na lepszą przyszłość – zaznacza kmdr Walczak. – Nowe okręty są ważne, bo politykę bezpieczeństwa uprawia się przede wszystkim na morzu. Już sama demonstracja bandery pokazuje, że kraj ma w danym regionie swoje interesy, że ma tam coś do powiedzenia, że się liczy – podsumowuje.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński, Stowarzyszenie Entuzjastów Okrętu ORP "Ślązak"

dodaj komentarz

komentarze

~u333
1450811580
skąd wiadomo że osiąga 30 -tkę skoro nie było testów na morzu .. i tak jak napisał kolego .. przy tych maszynach ? max 22 na pusto .. dla porównana ORP Kaszub 4x 3200kw przy śrubach nastawnych i ledwo 28 w ..
98-84-49-4D
~Stoczniowiec
1435828920
Uwielbiam te idiotyczne komentarze ludzi, którym wydaje się że wiedzą o czym mówią. Dana jest HAUBICĄ, nie działem okrętowym. https://en.wikipedia.org/wiki/OTO_Melara_76_mm Proszę sobie poczytać. Szczególnie zwrócić uwagę CZYM ta armata strzela, a nie tylko kaliber... Ta armata jest w stanie zestrzeliwać pociski rakietowe, i wystrzeliwuje (w trybie super rapid) 2 pociski na sekundę. Gdzie ta Twoja Dana, przy tym, kolego? Proszę nie wypisywać głupot, nie mając zielonego pojęcia w temacie. Piorun vs Grom I GROM i PIORUN są PRODUKCJI POLSKIEJ. Piorun jest rozwojową wersją GROMa. (i tak naprawdę strasznie się od niego nie różni). https://pl.wikipedia.org/wiki/Grom_(przeciwlotniczy_zestaw_rakietowy) tutaj proszę uzupełnić wiedzę, zanim znowu napisze Pan coś kretyńskiego. Najdroższa motorówka A to już absolutny przykład ignorancji. Historia 621 wynika głównie z POLITYKI. Gdy okręt zostanie ukończony, będzie najnowocześniejszą i dobrze wyposażoną jednostką, zdolną do walki i wykonywania różnych innych czynności (niekoniecznie bojowych). Jest droga, tak, ponieważ została wstrzymywana, a dodatkowo w strukturę stoczni mieszają się politycy. Myśl techniczna nie idzie w parze z ciągłymi zmianami kadrowymi, podyktowanymi polityką.
84-09-A4-E6
~vis
1435819500
a to kacapy piją z radości 1 działko 76 mm, to mogli postawic na pokładzie chociaz Danę
FE-6B-70-9F
~kubas
1435816620
o ktorej dokladnie woduja tego złoma?
8B-3E-9E-82
~oskarm
1435816380
Kto robił tabelkę do grafiki? Przy dwóch silnikach o mocach 3240 kW osiągnięcie przez tak duży okręt 30 węzłów to byłby cud..
85-67-DA-73
~normalny
1435776960
Najdroższa motorówka świata
14-6A-B8-B9
~ja
1435762440
> Następnie rozbije o burtę butelkę szampana.< A nie pęknie ta cieniutka jak kartka papieru blacha? >dwie armaty Marlin-WS kalibru 30 mm< A nie mona było armat z Tarnowa zastosować tych opracowywanych dla Kormorana? >cztery wyrzutnie pocisków rakietowych Grom< A nie można było nowocześniejszych, lepiej chroniących okręt PIORUNów? Gdzie wobec powyższego interesy polskich firm zbrojeniowych? Wojsko woli sprzęt z kraju MAFII?
4A-57-54-77
~oleum
1435760040
Najbardziej zaawansowany jest z pewnoscia ten system kierowania walka ... 3 armatkami, Gromami i karabinami maszynowymi? TO jakis dowcip chyba. Commodore 64 by nie wystarczylo?
9E-84-E8-1A

Pancerni z Braniewa i ich Czarne Pantery
 
Zasady doręczania powołań – co się zmieniło?
Zmiana warty na Sycylii
Wojskowe emerytury w górę
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Premier Tusk: Zaczynamy wyścig o bezpieczeństwo
Fabryki schronów wzmocnią „Tarczę Wschód”
1 Brygada Pancerna zdobywa teren zurbanizowany
Czas na armię rezerwistów
Polska nadal będzie wspierać Ukrainę
Zginęli, bo walczyli o wolną Polskę
Inwestycje w zbrojeniówkę to priorytet
Adam Małysz i Sebastian Chmara o współpracy z wojskiem
Misje w pigułce
„Baltic Sentry” na polskich wodach
Panczeniści nie zawiedli
Nowe odkrycia na Westerplatte
Raport o wojennym okrucieństwie
Zapiski z „Dzika” – unikat w Muzeum MW
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
Medalowy weekend reprezentantów Wojska Polskiego
Inżynierowie od UBM
„Ostatnia szarża”, czyli ułani kończą w wielkim stylu
Walka w półcieniu
Półmaraton Komandosa – pękła bariera tysiąca
FlyEye daje przewagę
Wojny dronów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Inwestycja MON-u szansą dla lokalnej społeczności
Roboty rozpoznawcze dla Wojska Polskiego
Groty na granicę
Szer. rez. Jakub Szymański mistrzem Europy
Potrzeba wsparcia i dialogu
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Trzy kierunki ku bezpieczeństwu
Nowy inspektorat w Dowództwie Generalnym
Trump przed Kongresem o Ukrainie
Mieliśmy rok rekordowych podwyżek. Czy będzie powtórka?
Pilnujemy bezpieczeństwa na Bałtyku
Czas przełomu
Nowa brygada na horyzoncie
„Feniks” w Niedźwiedzicy
Prezydent Duda z wizytą w NATO
Prawdziwi invictus!
Przerwany lot „Orlika”
Strzelanie w Orzyszu, czyli Leopardy w akcji
30 mld zł z KPO na wydatki na obronność
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Fight in Partial Shade
Szybkość reakcji i bezpieczeństwo to podstawa
Jak zostać partnerem PGZ?
Mirage’e w obronie Ukrainy
Foch stawia warunki
Szachownica dla F-35 w nowej odsłonie
Transport 12 czołgów K2 w Polsce
Borsuki w Prokuratorii Generalnej
Przebiegła, dywersyjna operacja Rosjan na ukraińskich tyłach
Pokój w Ukrainie bliżej? Amerykanie są dobrej myśli
Szefowie obrony debatowali w Paryżu
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
„Aleo Mout”, czyli odzyskać miasto
„Byliśmy żołnierzami wymazanymi z historii”
Musimy zwiększyć zdolności produkcyjne

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO