moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Lotniczy intruz na polskim niebie

Samolot pasażerski niespodziewanie zmienił trasę lotu. Porwana przez terrorystów maszyna leci wprost na miejski stadion sportowy. Do akcji rusza para F-16. Musi przechwycić samolot i zmusić do lądowania. Tego typu operacje lotnicy będą ćwiczyć przez dwa dni. Nad całą Polską i Bałtykiem można wypatrywać F-16, MiG-29, Su-22 czy śmigłowców.


– Zobaczymy, jak ludzie i procedury sprawdzą się w planowaniu działań bojowych. Ważne są nie tylko umiejętności pilotów, ale przede wszystkim właściwe rozpoznanie i ocena sytuacji przez dowodzących akcją – wyjaśnia mjr Krzysztof Urbaniak z Centrum Operacji Powietrznych, które dowozi manewrami „Eagle Talon”.

Lotnicy będą musieli pokazać, że są gotowi do obrony granic państwa i walki z zagrożeniami terrorystycznymi. W ćwiczeniach weźmie udział aż 18 maszyn: cztery samoloty F-16 i cztery MiG-29, sześć Su-22, transportowy M-28, dwa C-295M i śmigłowiec W-3 Sokół. Na Bałtyku będą dwa okręty Marynarki Wojennej oraz pododdziały przeciwlotnicze z Sił Powietrznych i Wojsk Lądowych.

– Trenujemy działanie w misji Air Policing, czyli przechwytywanie „naruszyciela”, tzw. renegade, oraz działanie w razie ataku terrorystycznego z morza – wyjaśnia ppłk Artur Goławski, rzecznik prasowy Dowództwa Sił Powietrznych.

Dyżurna para myśliwców, zanim wzbije się w niebo, musi dostać rozkazy z Centrum. To właśnie tu na monitorach obserwować można, jak wygląda polska przestrzeń powietrzna. – Widzimy, czy samoloty i śmigłowce poruszają się zgodnie z planami lotów, czy nie zbaczają z kursu – mówi mjr Urbaniak.

Scenariusz niektórych zadań oparty jest na wydarzeniach mistrzostw Euro-2012. Wtedy nad stadionami piłkarskimi ze względów bezpieczeństwa zamknięta była część przestrzeni powietrznej. Podczas ćwiczenia lotników będzie podobnie. W zamkniętą przestrzeń usiłuje wtargnąć samolot, który chce zaatakować stadion sportowy. W tę rolę wcieli się Su-22. Centrum Operacji Powietrznych w stronę namierzonego intruza wysyła parę F-16. „Jastrzębie” na dotarcie do nieproszonego gościa mają tylko kilka minut. Myśliwce muszą sprowadzić samolot na ziemię. Na lotnisku „terrorystę” przejmą inne służby.

Przeciwko lotniczym intruzom skierowane będą także naziemne środki obrony przeciwlotniczej, czyli zestawy rakietowe.

Ćwiczenia „Eagle Talon” odbywają się co kilka miesięcy. W tym roku to pierwszy taki lotniczy trening. Kolejny, dotyczący działania w sytuacji konfliktu zbrojnego, odbędzie się we wrześniu. Poza Polakami być może szkolić się będą wówczas także Czesi i Niemcy.


O ćwiczeniach polskich lotników  czytaj na portalu polska-zbrojna.pl

Polsko-czeskie niebo
MKS

autor zdjęć: Bartosz Bera

dodaj komentarz

komentarze

~GJ
1364148660
kris_dl F-16 będą naszą własnością wtedy jak je spłacimy tzn.ok 2018r ( wtedy będą 52+ ) i jak dostaniemy KODY a na razie są własnością jankesów.Wartość oferty wyniosła ok. 3,8 mld dolarów, a z kosztami kredytu szacuje się ją na ponad 4,7 mld dolarów + do tego przygotowanie lotnisk, baz itd. to razem daje ok 8 mld $ nie licząc szkolenia pilotów za miliony dolców i to są FAKTY.My również sami nic nie możemy przy nich majstrować.Jeśli chodzi o możliwości bojowe to F-16 przenosi tylko uzbrojenie z za oceanu a Gripen i te made in usa jak i europejskie + te zalety co sam opisałeś / obsługa,przezbrajanie,lotniska itd/.Ja nie prowadzę żadnej kampanii ani lobbingu ale piszę tylko prawdę a jeżeli nie to czekam na konkrety odnośnie np.nie wystartowania efów na przywitanie Dreamlinera,wyłączenia się wszystkiego na wys.10km braku możliwości pełnego serwisu,braku części i czekanie przez 3 miesiące,sypiących się silników itd.itp. można wymieniać jeszcze ale nie o to tu chodzi.Szkoda że Czesi nie przylecieli również do nas z Gripenami i jak już napisałem wcześniej nie polatali z naszymi migami i efami wtedy wyszło by szydło z worka.
01-75-3D-32
~kris_dl
1364072760
~GJ. tradycyjnie antyamerykański jak śp. Hugo Chavez. F16 Block 52 + są własnością Polski, w przeciwieństwie do Grippenów, które np. tacy Czesi pożyczyli od Szwedów i to w wersji zubożonej w porównaniu do tej, którą użytkuje Svenska Flygvapent. Sowieci też zubażali Migi sprzedawane "sojusznikom". Powiedział mi kiedyś jeden z pilotów, iż Czesi zazdroszczą nam F 16 bo są nasze, oni nic nie mogą na nich zrobic bez szwedzkiego serwisu. No i jeszcze mozliwości bojowe, jakośc radaru, dodatkowego wyposażenia, różnorodnośc uzbrojenia naszych F16 są bez porównia większe od Grippenów ("Grippeny do pięt nie dorastają naszym EFOM" - słowa pilota). Nie twierdzę, że Grippen jest samolotem złym, ma swoje zalety (mozliwośc obsługi przez niefachowy personel czy minimalne wymagania dot. lotnisk). Irytuje mnie kampania oszczerstw przeciwko F16.
87-D3-9D-DA
~scoobydoopoznan
1363872060
Przepiekane zdjęcie prawie jak Supermarine Spitfire.
5C-16-3D-92
~GJ
1363863720
A F-16 wystartują? przecież w całym kraju leje i mgła ( podobna pogoda była podczas przylotu pierwszego Boskiego Dreamlinera ) wtedy nie mogły wystartować na przywitanie a i w deszczu zmywa im się farba przeciw radarowa to może lepiej niech stoją w hangarach bo szkoda kasy a i jankesi będą niezadowoleni że korzystamy nadmiernie z ich maszyn.
BA-9B-42-B7

Pięściarska uczta w Suwałkach
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Kaman – domknięcie historii
Plan na WAM
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Ułani szturmowali okopy
Awanse w dniu narodowego święta
Dzień wart stu lat
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Brytyjczycy na wschodniej straży
„Zamek” pozostał bezpieczny
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Mundurowi z benefitami
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Torpeda w celu
Mity i manipulacje
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Sukces Polaka w biegu z marines
Standardy NATO w Siedlcach
Im ciemniej, tym lepiej
Czy to już wojna?
Polski „Wiking” dla Danii
Is It Already War?
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Kosmiczna wystawa
My, jedna armia
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
„Road Runner” w Libanie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Wojskowy bus do szczęścia
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Gdy ucichnie artyleria
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Dywersja na kolei. Są dowody
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Marynarze podjęli wyzwanie
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO