moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Najlepszy na skrzydłach „Jastrzębi”

Ma za sobą ponad pół tysiąca lotów na F-16. 33-letni kapitan Jacek Szczotka ma także uprawnienia, by uczyć pilotażu na „efach”. – To jeden z tych przełożonych, za którymi podwładni bez namysłu polecą w ogień – mówią żołnierze. Kapitan Szczotka został „Pilotem Roku” Sił Powietrznych.


W swojej jednostce kpt. Jacek Szczotka ma pseudonim „Sweep”. To angielskie tłumaczenie jego nazwiska. Gdy w powietrzu dowodzi słynnymi Jastrzębiami, formacja samolotów też otrzymuje taką nazwę.

– Jest bardzo dobrym dowódcą. Ma ogromną wiedzę i cieszy się dużym autorytetem. To jeden z tych przełożonych, za którymi podwładni bez namysłu polecą w ogień – mówi por. Wojciech Sukiennik, kolega jeszcze z Liceum Lotniczego w Dęblinie.

33-letni kpt. Szczotka jest dowódcą klucza F-16 w 3 Eskadrze Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach.

Na punkcie samolotów i latania Jacek już od dziecka jest pozytywnie zakręcony – opowiadają znajomi. – Każdy widział, że Jacek bardzo kocha lotnictwo. W liceum ten, kto miał dobre wyniki w nauce był nagradzany lotami na szybowcach i samolotach Zlin. Jacek był stałym uczestnikiem takich lotów. W szkole bardzo się angażował, zdobywał dodatkową wiedzę o lotnictwie i lataniu, bo wiedział, że dzięki temu może wzbić się w powietrze – mówi por. Sukiennik.

Kpt. Szczotka najlepszy chce być także w swojej jednostce. Z wyróżnieniem ukończył wszystkie kursy dla pilotów samolotów F-16, w których uczestniczył w bazie Tuson w Arizonie. – Jak na swój młody wiek kapitan jest bardzo doświadczonym pilotem – podkreśla ppłk pilot Rafał Zadencki, dowódca 3 Eskadry.


W powietrzu spędził ponad 1300 godzin na odrzutowych samolotach bojowych, w tym 650 godzin na F-16. – To dużo, zwłaszcza że jedna misja bojowa pilota myśliwca trwa od 50 do 90 minut. Kapitan ma więc już za sobą bardzo wiele takich trudnych misji – mówi ppłk Zadencki.

Dowódca eskadry opowiada anegdotkę, która jego zdaniem najlepiej charakteryzuje pilota. – Na początku roku z Dowództwa Sił Powietrznych przyjechał do nas ważny oficer – instruktor latania na „efach”. Miał odbyć tak zwany lot metodyczny z jednym z naszych pilotów. Poleciał z kpt. Szczotką. Po wylądowaniu stwierdził: „ten pilot jest zbyt dobry, by wyznaczać go na tak rutynowe loty” – opowiada ppłk Zadencki.

Dziś kpt. Szczotka jako instruktor uczy młodych pilotów. Egzaminuje też lotników kończących naukę pilotażu na F-16. W tym roku rozpocznie kurs, który da mu uprawnienia pilota-oblatywacza.

Kiedy Jacek Szczotka zdecydował, że chce być lotnikiem? – To było na wojskowym festynie w Mierzęcicach na Śląsku. Miałem 7 lat. Tata posadził mnie w kabinie MiG-a-21. To był prawdziwy samolot myśliwski. Poczułem się wspaniale. Pomyślałem, że też kiedyś chciałbym zostać wojskowym pilotem – wspomina kapitan. Kilka lat później Jacek Szczotka na szkołę średnią wybrał Liceum Lotnicze. W 1999 roku został słuchaczem Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie. Równocześnie z karierą wojskową zdobywał nowe kwalifikacje. Ukończył studia na kierunku zarządzanie organizacjami lotniczymi w Akademii Obrony Narodowej. Ponieważ od dawna interesował się dyplomacją, kolejny dyplom uzyskał w Szkole Głównej Handlowej na kierunku służba zagraniczna.


Wiedza lotnicza, doświadczenie za sterami oraz zamiłowanie do dyplomacji wielokrotnie przydawały mu się podczas udziału w międzynarodowych ćwiczeniach. Latał między innymi podczas manewrów Tactical Leader Programme w Hiszpanii, Nato Tiger Meet we Francji, Frisian Flag w Holandii.

W wolnych chwilach sięga po książki opisujące pracę dyplomatów, ale jeszcze bardziej pasjonuje go motoryzacja. Interesują go przede wszystkim samochody, w których zastosowano najnowocześniejsze rozwiązania konstrukcyjne.



Sylwetki najlepszych polskich pilotów tylko na portalu polska-zbrojna.pl.

Najlepszy pilot,
który latał z VIP-ami
Kobieta za sterami
myśliwca MiG-29
Pilot, który Antki i Bryzy
zna od podszewki
Bogusław Politowski

autor zdjęć: arch. prywatne, Bogusław Politowski

dodaj komentarz

komentarze

~MichałZ
1363158420
No brawa Jacek, cieszę się, ze Ci się udało....
C5-DA-F5-76
~jhfjhg
1362000780
właściwy gość na właściwym miejscu
95-81-78-10
~scoobydoopoznan
1361109720
Szczotka - mógłbym żyć przez rok jak za komuny - byś miał możliwość w naszej ojczyźnie dalszego rozwoju w oparciu o samoloty czysto myśliwskie czyli : The Boeing F-15SE Silent Eagle , bo wiem , że tacy ludzie za takimi maszynami spowodują , że ta "komuna" będzie wyborem a nie 50 letnim przymusem. ..
00-B3-ED-57
~scoobydoopoznan
1361041680
Taki to pozamiata ... .
00-B3-ED-57
~RobW
1361019840
gratulacje, aż miło posłuchać i pozazdrościć. Powodzenia dla kapitana "Sweep"
24-3A-19-9A

Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Jesteśmy dziećmi wolności
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Nowe zasady dla kobiet w armii
OPW budują świadomość obronną
Wellington „Zosia” znad Bremy
Czy to już wojna?
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Inwestycja w bezpieczeństwo
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Marynarze podjęli wyzwanie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Standardy NATO w Siedlcach
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Pięściarska uczta w Suwałkach
Brytyjczycy na wschodniej straży
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
„Road Runner” w Libanie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Nie daj się zhakować
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Męska sprawa: profilaktyka
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Polski „Wiking” dla Danii
Sukces Polaka w biegu z marines
Mity i manipulacje
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Marynarze mają nowe motorówki
Kaman – domknięcie historii
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Zasiać strach w szeregach wroga
Koniec dzieciństwa
Gdy ucichnie artyleria
Dzień wart stu lat
Awanse w dniu narodowego święta
Abolicja dla ochotników
Kircholm 1605
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Arteterapia dla weteranów
Odznaczenia za wzorową służbę
Starcie pancerniaków
Mundurowi z benefitami
Kolejny kontrakt Dezametu
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Rusza program „wGotowości”
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Sportowcy na poligonie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO