moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
MiG-i po liftingu nowoczesne jak F-16

Komputer misji i szyna do transferu danych, mapy terenu wyświetlane na ciekłokrystalicznych monitorach. Polskie myśliwce MiG-29 będą miały równie nowoczesną awionikę, jak wielozadaniowe F-16. Właśnie kończy się modernizacja pierwszych samolotów. Piloci uczą się już obsługi nowych cyfrowych systemów.


W Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy trwają ostatnie testy 16 myśliwców Mig-29, które przechodzą generalną modernizację.

MiG-i to oprócz samolotów wielozadaniowych F-16 najnowocześniejsze maszyny Sił Powietrznych. O ile Jastrzębie to światowa czołówka pod względem rozwiązań technicznych, o tyle poradzieckie maszyny MiG-29 od niej odstają. Szczególnie dotyczy to awioniki, która jest oparta na rozwiązaniach analogowych. Tymczasem współczesne samoloty bojowe są wyposażone w urządzenia działające w systemie cyfrowym.

Alfred Załużny, prezes bydgoskich zakładów, przekonuje, że MiG-i po modernizacji będą równie nowoczesne jak F-16. – Zmieniamy system samolotu z analogowego na cyfrowy. Wyposażamy myśliwce nie tylko w nowe komputery misji i szynę danych, do której można w razie potrzeby podłączać nowe podzespoły elektroniczne. Wymieniamy również starą, mechaniczną platformę żyroskopową na urządzenie oparte na technologii laserowej – mówi.

Po modernizacji maszyn piloci MiG-29 nie będą do nawigacji używać tradycyjnych, papierowych map, ale ich wersji cyfrowych, które będą wyświetlane na monitorach ciekłokrystalicznych. Dzięki nowemu komputerowi misji zwiększą się również możliwości operacyjne MiG-ów. Pilot, chcąc na przykład wprowadzić do systemu nowy cel, zrobi to przy użyciu dotykowego ekranu elektronicznej mapy terenu. Pierwszy zmodernizowany MiG jest już niemal gotowy do próbnych lotów.

Jednocześnie w Bydgoszczy szkolą się piloci z Mińska Mazowieckiego, którzy jako pierwsi otrzymają ulepszone samoloty. – Zakres modernizacji jest tak szeroki, że szkolimy zarówno pilotów, jak i techników. Jedni i drudzy muszą bowiem od nowa nauczyć się pracy na nowych systemach nawigacyjnych i dowodzenia – wyjaśnia Piotr Rutkowski, rzecznik prasowy WZL nr 2.

Modernizacja szesnastu samolotów MiG-29 z 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego z Mińska Mazowieckiego ma się zakończyć w 2014 roku. MON zapłaci za nią 126 mln zł.


Polscy piloci w MiG-ach patrolowali niebo nad Litwą, Łotwą i Estonią podczas dyżuru Baltic Air Policing.

 

Polskie MiG-i wracają z Litwy

Kończy się służba polskich lotników, którzy przez cztery miesiące strzegli przestrzeni powietrznej państw bałtyckich. Polski Kontyngent Wojskowy Orlik 4 wraca z misji NATO-wskiej do kraju. Na Litwie zastąpią go piloci z Czech.

  MiG-i w powietrzu prezentują się znakomicie. Zapraszamy do galerii na portalu polska-zbrojna.pl.
Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Maciej Wolański

dodaj komentarz

komentarze

~mhmm
1384188840
a co z nowym uzbrojeniem?
42-79-6F-AB
~SugarD
1369995600
nasze bardzo dymią bardziej od innych MiG'ów które zostały przekazane innym państwom Satelitarnym ZSRR. My dostaliśmy MiGi w 1989 roku w czasie "Jesieni Ludów" (zmiany ustrojowe państw satelitarnych ZSRR, Czechosłowacja, NRD itd.) MiG'i były bez systemów np. "Swój - Wróg" itp. po prostu to była wersja zubożona jak wersja FSO Poloneza 1981-1983. MiG'i podobno mają być wycofane przed SU-22, moim zdaniem MiGi powinny jeszcze latać a "Suki" zmienić na nowoczesne samoloty "szturmowo - bojowe" . W ogóle nasze siły zbrojne od upadku Układu Warszawskiego/ZSRR mają mało samolotów bojowych, w czasie Komuny (u nas Socjalizmu) PRL po ZSRR miał najwięcej samolotów Bojowych.
E4-0C-48-74
~Maverick
1363357500
A co z silnikami, dalej będą dymić? 16 sztuk prawdopodobnie oznacza, że SP pożegna się z jedną na MiG-29... wiadomo Su-22 już zastąpione, czekają na dokonanie żywotu wraz z resursem.
46-8C-00-1E
~GJ
1359550800
druid scoobiemu chodziło o to że gripen nie brał udziału w walce i tu się myli ale jak jest taki wielki znawca to zadam mu zadanie scoobydoo znajdź fotkę z naszym samolotem o nr. tak. 4039 a potem dalej podywagujemy a co do f-16 których wyprodukowali 4500szt fiata 126 też wyprodukowali 4,5 ale mln szt i co z tego dalej jest grat
17-25-77-CB
~scoobydoopoznan
1359550140
Racja. mają F-18. Biorąc ich "tradycje wojskowe" to ostatnią woje ofensywną odbyli na kusze czy muszkiety? Napisz jak coś wiesz, bo ja akurat Szwajcarią jako imperium militarnym się nie bardzo zajmuje . Bliżej mi do Izraela, USA, Wietnamu, Serbii.. .
00-B3-ED-57
~druid
1359548160
@~scoobydoopoznan Z tą Szwajcarią kupującą maszyny nie uczestniczące w walce to przestrzeliłeś. Posiadają przecież F 18.
D7-27-FC-9D
~GJ
1359541440
Dzięki druid że odpowiedziałeś już chateaux dodam jeszcze że Brazylia rozważa zakup Rafale ale cena ich wstrzymuje i raczej padnie na Gripena choć nie wiadomo co jeszcze ruskie zaoferują.Dalej Kanada i Finlandia rozpatruje europejskie samoloty choć tam może wygrać F-18 zobaczymy.Kolejne kraje to Holandia i Belgia optują za Gripenem przy kosmicznych kosztach zakupu,utrzymania,poślizgu produkcji i wartości bojowych F-35.Jak już napisałem nikt poważny nie kupuje F-16 i F-15.Jankesi niedługo wznowią produkcję F-22 choć nie bardzo chcą ale rynek ich zmusi ale będzie już za późno bo inne kraje będą już miały swoje " 5 " za dużo niższą kasę.Dowiedz się chłopie najpierw nim coś napiszesz a o łapówkach,zależności politycznej i całej tej otoczce się nie mówi bo występują zawsze przy wszystkich kontraktach
6C-DE-B3-DE
~scoobydoopoznan
1359540120
chateaux- w tych krajach nie było wojen. równie dobrze mogą kupić paralotnie. Część z nich pożycza Grippena - to nie jest kupno. Czesi ostatnio żałowali, że nie kupili F-16 tak jak Polska. Szwajcaria chcąc być kojarzona z neutralnością kupuje samoloty , które od swego powstanie nie uczestniczyły nigdy w walce . F-16 wyprodukowano i sprzedano ok 4500 z czego 1/2 za granicę. Szwajcarzy kupią może 22 sztuki. Gripen - sinik F-18, rakiety made in USA- nie wiem jak radar .. .
00-B3-ED-57
~druid
1359532500
@~chateaux Gripen-RPA, Tajlandia, Szwajcaria, Czechy, Wegry Rafale-Indie W przetargu szwajcarskim Gripen otrzymał najgorsze oceny(najlepiej oceniono możliwości Rafale, drugiemiejsce zajął EF2000). Mimo to wybrano Gripena głównie z powodu ceny. Wracajac do sensu modernizacji Miga. Nawet jezeli ta modernizacja nie bedzie głęboka to i tak poradziłby sobie z Su24, Su25, które jeszcze długo będą używane w lotnictwie rosyjskim.
D7-27-FC-9D
~chateaux
1359473760
@~GJ Mógłbys wymienic te kraje które kupiły Rafale albo Gripena? Bo jak dotat to sa najgorzej sprzedajace sie samoloty wojskowe po 2 wojnie światowej. Nie kupił ich dotad nikt, absolutnie nikt, a jak BAE spraedzał do ZEA Eurofightera, to wkrotce wybuch wielki miedzynarodowy skandal korupcyjny, z milionem dolarów łapówki dla arabskiego ksiecia w tle, sledzwten Scotland Yardu, i grożbą amerykańskiego bana na eksport EF2000, za załamanie amerykanskiego prawa przy spezedaży samolotu zawierajacego dużo amerykańskich technologii. Przed zakazem eksportu uratowało Eurofightera orzeczenie amerykanskiego Sadu Najwyższego.
8D-13-41-2E
~scoobydoopoznan
1359374100
Kuba - chętnie bym cię poddusił..
00-B3-ED-57
~And65
1359293220
Ciekawe czy te mapy cyfrowe będą takiej samej jakości jak te w amerykańskiej marynarce ? Ich okręt zakotwiczył na rafie w parku narodowym koło Filipin,a gdzie z nimi wylądują nasze Migi ?
C9-95-4F-A3
~Kuba
1359240840
Bo Ty scooby wiesz co ja wiem. Weź się ogarnij bo mnie denerwuje takie zachowanie.. Dorośniesz to zrozumiesz.
5D-8D-C9-72
~kris_dl
1359220800
Po modernizacji nasz Mig 29 będzie nadal wart tyle samo co i przed. Dokładnie tyle ile wycelowana w niego rakieta... Modernizacja pozwoli jedynie na wspólne cwiczenia w Natowskiej przestrzeni i wymianę danych z innymi maszynami. Mozliwosci bojowe nie wzrosną, a uzbrojenie nadal pozostaje z przed 20 lat...
46-9E-28-B2
~scoobydoopoznan
1359214620
Obiecany DOL F-16 : http://www.youtube.com/watch?v=nvTqxVnL66c http://www.youtube.com/watch?v=pNk-ljy-diA
F2-F3-BD-75
~scoobydoopoznan
1359201600
grigor- czy to moja wina , że USA robi najlepsze uzbrojenie ? Podobnie jak : internet, procesor( RF musi od nich kupować do swoich MIG.), pc, GPS. Samo czytanie fachowej prasy bez właściwego jej zrozumienia nie wiele daje. Jesteś tego dobitnym przykładem. 1. OPL- nie ma lepszego OPL nie samolot myśliwski w powietrzu, stąd nasze OPL to F-16 uzbrojony w system walki elektronicznej, pociski rakiet AIM-120C-7 oraz Sidewinder AIM-9X-2 Block II. 2. co do tarczy przeciwrakietowej to rzecz jest oczywista. Tutaj masz co powinniśmy kupić i wystarczy :http://dziennikzbrojny.pl/aktualnosci/news,1,2276,aktualnosci-z-polski,mspo-12-pomysl-wzu-na-system-krotkiego-zasiegu . Bardziej trzeba ochraniać Witkowo - bez kadry technicznej i pilotów na pewno się nie wzniosą. DOL- jak znajdę czas to dostaniesz film z linkiem jak na Tajwanie robili dola z F-16. 3. Na temat zbędnej MW to pogadamy pod innym artykułem.
00-B3-ED-57
~scoobydoopoznan
1359200880
Kuba- każdego normalnego chłopa powinna interesować obronność. Swoją osobistą mam dopracowaną :). Teraz zależy mi na obronności naszego kraju. A to , że robię coś z pasją.. . Zapewniam Cię, że wiem co to komentarz podobnie jak i samoloty. Z komentarzami jest wprost proporcjonalnie do wiedzy. Gdybym posiadał wiedzę jak Twoja - pewnie pisał bym krótsze.
00-B3-ED-57
~grigor
1359188580
Nie którzy na tym forum to chyba marzyciele i fantasci -a juz napewno zwolennicy uzbrojenia made in USA.Nie chce nikogo obrażać ale co po nie którym strategom proponuję poczytać fachową prasę.NTW,Raport.W naszym kraju praktycznie nie istnieje obrona przeciw lotnicza a o przeciw rakietowej nie wspominając.I tu w pierwsze kolejności trzeba działać bo nasze wspaniałe Jastrzębie w razie konfliktu nie wzniosą się w powietrze jak zostaniemy zaatakowani np. rakietami Iskander.A jak im sie uda to gdzie wyladuja jak lotniska beda zniszczone a DOL-e praktycznie nie istnieja.A zresztą nasze delikatne EFY nawet na Litwe nie wysylaja bo tam sa gorszej jakosci pasy startowe.Ktoś tu stwierdził że marynarka nam nie potrzebna-a własnie okręty podwodne nowego typu Które mamy zakupić będą? miały realną siłe odstraszania konwecjonalnego pod warunkiem wyposazenia je w rakiety manewrujące np. tomahawk.Bo jak wiadomo okrety podwodne cięzko namierzyć a salwa z rakiet odpalona w cele strategiczne-np.elektrownie,rafinerie,ośrodki wladzy raczej bardziej odstrasza niz samoloty nieloty.I przypominam że sa wersje tomahawk które maja zasieg 1000 mil czyli o Moskwe mogly by zawadzic.A potencjalny przeciwnik musi policzyc zyski i straty z ewentuanego ataku na RP.
A7-6E-92-24
~Kuba
1359183060
Za bardzo się napalasz scooby ;) Strategie, taktyki i analizy tworzą grupy fachowców i to przez dłuższy czas. Może i wiesz co to są samoloty bojowe ale jak widać nie wiesz co to znaczy komentarz :) Masz skomentować i koniec. A jeśli uważasz że Twoje pomysły są bajecznie dobre to do wojska i swoje pomysły tam realizuj. Więcej rozwagi scooby ;)
4F-14-2C-6E
~GJ
1359146340
Drogi scoobydoo w dalszym ciągu obstajesz przy swoim że amerykańce mają najlepsze samoloty choć już spasowałeś co do naszych F-16 w konfrontacji z SU 35 a jak już Ci kiedyś pisałem i F-15 musiał by się sporo napracować by mu sprostać choć uważam że raczej nie dał by rady.Może wreszcie przekona Cię fakt że nikt poważny w europie / i w świecie również choć są wyjątki ale to oczywiście wielka polityka/ nie kupują F-16 i F15 próbują jedynie wciskać ten złom komu tylko się da za wielkie mld $ dla utrzymania miejsc pracy, głosząc jakie to dobre maszyny ale przegrywają lub wycofują się ze wszystkich przetargów a sami ich również nie zamawiają.Wszystkie liczące się armie w europie kupują Rafale,Eurofightera czy Gripena a w świecie dochodzi jeszcze Mig i Su nawet kraje mocno zadeklarowane co do zakupu F-35 przy chorej cenie i kosztach eksploatacji w dodatku nie spełniają zapowiadanych osiągów wycofują się z zakupów w zamian wybierając jeden z powyższych i taka jest prawda.Oczywiście każdy może wypowiadać swoje racje ale muszą być czymś podparte najlepiej potrzebami danego kraju,doktryną a na końcu rachunkiem ekonomicznym dlatego w miarę optymalnym rozwiązaniem było by to co proponowałem zaraz na początku ale nie do nas należy decyzja chociaż może ktoś z decydentów czyta te wpisy i podłapie jeden czy drugi pomysł .......
B0-7F-38-99
~scoobydoopoznan
1359127140
Sorry miało być SU-35 nie SU -34
00-B3-ED-57
~scoobydoopoznan
1359120000
Boleck - kiedyś też myślałem o Fairchild A-10/OA-10 Thunderbolt II ale zadania może zrobić F-16 zasobnikami AGM-154 JSOW z bombami kasetowymi. Można to też załatwić dronami. Mało prawdopodobne , by bez przewagi powietrznej ktoś zdecydował się na ofensywę lądową, stąd mój nacisk na F-15 SE. FR wprowadza SU-34 a z tym to naszym F-16 będzie ciut trudniej. Wysyłanie na SU-34 tealthy'a F-15 SE dawało by nam przewagę. MON tu sypnie ( upgrade Leopard, trochę marynarce, dokupi CASA CN-235, tam sypnie.. . Pieniądze się rozchodzą bez istotnych zmian w obronności. A tutaj mamy praktycznie konkretny zasób (silny) wojskowy, który w ciągu 10-15 lat wygaśnie jak SU-22. Oprócz tarczy ochraniającej lotniska powinniśmy rozwijać siły powietrzne, by dobić do poziomu najsilniejszych sąsiadów. Żadna modernizacja i zakupy np AJT która się planuje nie wzmocni nas tak jak utworzenie skrzydła myśliwskiego 5 generacji. A cała operacja jest stosunkowo prosta. Chcę uniknąć takich sytuacji jak na tym filmie http://www.youtube.com/watch?v=ptijNcDanVw 18 minuta 22 sek do 37 sek. Nie będę - z szacunku do pilotów pisał na temat naszych MIG'ów. Polska stać, by mieli porządny sprzęt. dopnijmy jedną formację.
00-B3-ED-57
~scoobydoopoznan
1359113460
F-15SE Silent Eagle warto zauważyć , że tutaj wchodzi w grę zakup tylko samolotu. Rakiety już mamy. Piloci są. Lotnisk aż za dużo. Szkolenie ludzi - tu może być największy opór ale kto nie bedzie chciał to nie będzie zmuszany. Nazewnictwo znamy z F-16 podejrzewam , że jest podobne. Dogadać się z General Atomics , że będziemy odbierać 3 - 4 sztuki rocznie. wydatek rzędu 350-450 ml dol a na to MON stać. Piloci dostaną coś konkretnego do ręki i przestaną robić za "papierową armię". Tylko musi się chcieć.
00-B3-ED-57
~Boleck
1359111480
Czy nie dałoby rady wyciągnąć od amerykanów eskadrę A - 10 i dokupić eskadrę F - 16. W ten sposób zastąpić su - 22? Biorąc pod uwagę, że nasz wschodni sąsiad zawsze dysponował dużą ilością wojsk pancernych A-10 wydaje się być przydatnym samolotem w PSZ.
47-12-D9-07
~GJ
1359108240
scoobydoo tych bredni nie da się już czytać, pomyśl nim napiszesz......
E2-43-6B-4A
~scoobydoopoznan
1359106020
Boleck,bronco - chińska i hinduska to dobra jest herbata - nie rakiety. Kraje które są w stanie zagrożenia : Izrael , Japonia , Korea Poludniowa posiadają oba modele. Ponieważ wdrożyliśmy F-16 stąd wiemy jaki były koszt wdrożenia F-15 SE. Oczywiście jeżeli komuś będzie się chciało. Posiadanie myśliwca tej klasy oraz Predatora C 48 szt. wyrówna nasze zdolności bojowe względem wszystkich sąsiadów w tym również RFN i Szwecji.
00-B3-ED-57
~scoobydoopoznan
1359105360
cd-Tomasz - negocjując zakup F-15 i Predatora C uzyskamy lepsze ceny lub sprzedadzą nam mniejsze ilości. F-22 Kongres nie sprzedaje. F-35 jest dla nas jeszcze za drogi. AJT jest nam na obecną chwilę nie potrzebny (pilotów mamy dużo) , o Orlik odpowiednio przerobiony zachowuję się jak odrzutowiec - do szkolenia dobry. Wprowadzając AJT będziesz musiał zrobić to samo co w przypadku F-15 SE czyli : ludzie szkolenia ,nowy model inne części ... . a podniesienie zdolności bojowej w przypadku AJT - nieznaczne w przypadku F-15 bardzo duże.
00-B3-ED-57
~scoobydoopoznan
1359105000
Tomasz - do dyskusji ze mną musisz się lepiej przygotować. Po to podaję konkretne nazwy F-15SE Silent Eagle to obecnie najnowocześniejszy samolot przewagi powietrznej dostępny na rynku. opracowany w 2010. Chyba nie muszę Tobie tłumaczy jak jest różnica do pierwszego modelu. Istotne jest ostatnie zdanie źródło : http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_F-15SE_Silent_Eagle . Można go też łatwo przekształcić do F-15E Strike Eagle http://www.youtube.com/watch?v=Kn6nx_GGERQ . Piloci z naszych MIG latają na kopi F-15 stąd łatwiej go opanują i wykorzystamy ich doświadczenie. Biorąc pod uwagę cenę a możliwości bojowe jest to najlepsze rozwiązanie na rynku posiada stealthy. 2. Nie chcę kupić Grippena, bo to najgorszy samolot obecnie na rynku. 3. Predator C Avenger nie jest turbośmigłowym http://www.youtube.com/watch?v=v0dHKWjXn-E cena pozwoli kupić nam 48 szt . Jak kongres się zgodzi.
00-B3-ED-57
~scoobydoopoznan
1359101760
Kuba - A co ci tutaj nie pasuje? To jest konkretne rozwiązanie , które powinniśmy już dawno wdrożyć. W czym widzisz problem ? Skomentuj , bo marnujesz sygnał cyfrowy swoim pustosłowiem.
00-B3-ED-57
~Tomasz
1359101760
@Scooby jak rozumiem jesteś jakimś lokalnym politykiem bo z Twojej wypowiedzi przemawia tylko absurd.... Chcesz zmienić Migi na F15 - konstrukcje jeszcze starsza i juz zupełnie wyeksploatowaną. Chcesz kupić Gripeny... Samolot który ładnie lata jednak w dziedzinie uzbrojenia jest tu krucho - F 16 wygrał z gripenem min duża większa integralnością z większą liczbą systemów uzbrojenia. Chcesz zastąpić turbo śmigłowym BSL Ciężki samolot szturmowy wsparcia pola walki? parę lat temu może w tym przypadku cień sensu miało by zastąpienie ich F 15SE ale w epoce F22 i F35 to wszystko niżej wygląda jak zabawka z drewna. Co do samolotu AJT jedyna opcja to F50 (pełna integralność z F16 - szybsze szkolenie) lub M346 (wymagane było by dłuższe szkolenie na twa typy maszyn jednak zyskujesz w pełni sprawny mały samolot szturmowy - więcej i szybciej uzbrojenia nic Predator C) A za myśl o likwidacji MW.... szkoda słów....
09-D8-83-09
~Kuba
1359070140
Scooby.... komentuj. I lepiej przemyśl swoje pomysły zanim przelejesz je w sygnał cyfrowy :)
79-9E-7F-6A
~GJ
1359043140
Boleck,bronco ruskie samoloty przenoszą ruskie,chińskie,hinduskie uzbrojenie,amerykańskie tylko amerykańskie a europejskie -europejskie i amerykańskie a jak się uprzeć to i ruskie dlatego w naszej sytuacji trzeba mieć jedno,drugie i trzecie w arsenale by kiedyś w razie " w " jak nam ktoś zakręci kurek by nie stać jak słup graniczny tylko mieć czym się bronić.Scoobydoo zdarza Ci się niekiedy napisać coś konkretnego ale z reguły piszesz bajki otóż każdy samolot ma wady i zalety ( jak my też zresztą )Mig stworzony był od początku jako myśliwiec i miał współpracować na polu walki z Su 27 ( Mig przechwytuje a Su przełamuje,bombarduje itd ) i porównywanie go z F-16 nie ma sensu ( moja opinia na temat tego samolotu i sprzętu z za oceanu jest Ci znana ) Co do zakupu Predatora ( koszt samolotu ok 20 mln $ może więcej zależy jak jankesi zaśpiewają + cała otoczka ) a możliwości poważnie ograniczone do tego jeszcze ochrona przez myśliwce jest stratą kasy niedającą przewagi w konflikcie z miarę nowoczesną armią .Wiem że kochasz sprzęt amerykański ale "wyrzucanie kasy" na F-15se ( ponad 100 mln $ szt.+ cała otoczka jak w przypadku F-16 ) to już dyskwalifikuje ten samolot i do tego jeszcze ubezwłasnowolnia nas od kaprysów amerykańców a są dużo lepsze maszyny w europie niż F 15.Co do likwidacji MW to strzeliłeś sobie znowu w kolano.......
D3-6A-48-AF
~scoobydoopoznan
1359038040
mianowicie F-15SE Silent Eagle. Wystarczyłaby w zupełności 1 eskadra 16 szt. ludzi mamy dosyć brakuje nam nowoczesnego sprzętu. Część ludzi z Malborka - lotnisko za blisko Kalinngradzkiego przeniósłbym do Łasku i tam utworzył skrzydło myśliwskie ( oczywiście młodych). Cześć by pozostał w Malborku jako instruktorzy , bo te 16 MIG'ów przerobiłbym na AJT zaoszczędzając pieniędzy na F-15. Mielibyśmy wprowadzony AJT ( MIGi mamy opanowane) a pieniądze by poszły na pierwsze 4 sztuki F-15. Łask przeniósłbym gdzieś pod Piłę i dodałbym im zadania walki z okrętami - dzięki temu można by było zlikwidować niepotrzebną MW.
00-B3-ED-57
~scoobydoopoznan
1359037560
Polepszenie pracy pilotów -choć nieznaczne to dobra decyzja. Odnoszę jednak wrażenie, że jest to odwlekanie w czasie odpowiedzi na pytanie : co dalej z eskadrami MIG-29 w Polsce? MIG-29 to obecnie samolot obciążony wieloma wadami. Pierwsza to polityczna , która moim zdaniem dyskwalifikuje go jako samolot dla naszej armii a mianowicie, że to konstrukcja potencjalnego przeciwnika, stąd kupowanie uzbrojenie i części w czasie konfliktu będzie niemożliwe. Poz ta tym Federacja Rosyjska nie sprzedaje najnowocześniejszego uzbrojenie sąsiadom ( przy granicy który ćwiczy Zapad 2013. Druga to to, że ten tym obecnie nie ma zastosowania na współczesnym polu walki ( jest mocno przestarzały). A wysyłać pilotów na rzeź w imię wyimaginowanej zdolności bojowej... . Najcenniejszą rzeczą tych dwóch eskadr są piloci. Jeżeli rozstrzygnąć przetarg na BSL klasy MALE jako następcy SU-22 ( a tu kandydat jest tylko jeden Predator C) to można by pokusić się o zakup samolotu czysto myśliwskiego, którego zadaniem było by wywalczanie przewagi w powietrzu oraz ochrona dronów
00-B3-ED-57
~Boleck
1359035220
Otóż to jak z uzbrojeniem, czy miga da się uzbroić porównywalnie jak F 16. Rozumiem, że amerykańskich rakiet mu nie podwiesimy ale czy jest coś alternatywnego?
47-12-D9-07
~bronco
1359030600
A co z radarem? To chyba najważniejsza sprawa. No i czy zmodernizowane migi będą mogły przenosić takie samo uzbrojenie jak F 16?
D7-27-FC-9D
~GJ
1359026520
Nareszcie dobra wiadomość i od długiego czasu dobrze wydana kasa przez MON ( ok 40mln $ za 16 migów to tyle co PÓŁ f-16 ) BRAWO!!!!!!!! Należało by jeszcze pozyskać Migi np.Węgierskie czy Słowackie a nawet Ukraińskie ( w miarę dobrym stanie ) i je doposażyć żeby posiadać co najmniej 3 eskadry do 2015 roku a kolejnym krokiem powinno być zakupienie nowych 3 eskadr np.Gripenów bo są najtańsze w zamian za SU22 oraz spróbować reanimować program Grot II lub Skorpion a nie wydawać kasę na zabawki bez pilota ( oczywiście kilka sztuk kupić i wejść w program NEURON jak nam niedawno proponowano ale bez przesady) wtedy mieli byśmy w miarę mocne lotnictwo do 2020 roku....
D3-6A-48-AF

KFOR: wyższy stopień gotowości
 
Test mobilności 12 Dywizji
Polskie skrzydła nad Morzem Śródziemnym
Prawda o Katyniu zawarta w teczce nr 1
„Akcja rekrutacja” – ostatnia szansa dla sportowców
Czy będą podwyżki?
Dron z LAW-u
Course on Diplomacy
Wyścig zbrojeń nie ustaje
77 lat temu powstańcy zakończyli bój o Warszawę
Inwestycje Stoczni Wojennej
Żołnierz uratował dziecko z pożaru
Polityka nie znosi próżni
Eto, pies na misje
Dron dla hydrografów
Od 25 lat biegacze walczą o nóż komandosa
Wilk na poligonie
Żądajcie „Polski Zbrojnej”
Time for Miecznik
Afganistan. Czas wracać do domu
Szczyt NATO w Brukseli – punkt zwrotny dla Sojuszu
Gala Buzdyganów w stulecie „Polski Zbrojnej”
Emerytura wypłacana w … karmie
„Ramstein Alloy” nad Litwą
Duch Invictus jest, czas na formę
Pułkownik Niepokólczycki – bohater AK, wróg UB
Żołnierze bez testów z WF-u
Raki dla podhalańczyków
Ciemne strony Facebooka
Polacy na czele zespołu przeciwminowego NATO
Na Litwie o bezpieczeństwie w regionie
Włoski minister obrony z wizytą w Polsce
Star Army
Posłuchaj historii bohaterów. To ich testament
UE o wspólnym bezpieczeństwie
Wzmocnione siły na granicy
Polskie Jastrzębie nad Atlantykiem
Sto lat „Polski Zbrojnej” za nami
Koncern Boeing dostarczył kolejny samolot dla VIP-ów
O bezpieczeństwie państw NATO
Armia Fight Night – bitwa o niepodległość
Zakaz noszenia mundurów podczas protestów
Advantages of Efficient Organization
W jedynym słusznym kierunku
AZOR – podwodny specjalista
Sto lat „Polski Zbrojnej” - serwis specjalny
Wybierz się na wojskowe studia
Kraby dla podhalańczyków
Rezerwista ochotnik też musi się starać
Legia Akademicka po raz piąty
Sukcesy żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
Drzwi do JWK otwiera selekcja
Społeczna solidarność na rzecz dzieci
Saper robi przejście
Polacy w Wilnie czyli „bunt” Żeligowskiego
B-1B znów na polskim niebie. W eskorcie Jastrzębi
Kobiety a pokój
Szef MON odwiedził USA
Ogień na alpejskich szczytach
Marynarskie fatum, czyli ostatnia droga Naczelnego Wodza
Marynarz pierwszy na mecie ćwierćmaratonu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO