moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Przyszli dowódcy plutonów na szkoleniu przeprawowym

Baczność! Temat zajęć: załadunek ludzi i sprzętu na pływający transporter gąsienicowy – zwraca się do grupy podchorążych Akademii Wojsk Lądowych instruktor st. kpr. Kamil Marmulewicz. We wrocławskim Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych od połowy października trwają praktyki specjalistyczne dla żołnierzy studentów AWL-u. 

Pochmurny i deszczowy dzień, ośrodek szkolenia wodnego Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych. Nad brzegiem Odry, na zbiórce, w dwuszeregu stoi dziesięciu podchorążych trzeciego rocznika studiów, którzy po ukończeniu edukacji jako podporucznicy obejmą stanowiska dowódców plutonów w pododdziałach przeprawowych i drogowo-mostowych w jednostkach inżynieryjnych w całym kraju. – Mamy dobrą pogodę przeprawowo-desantową – mówi z uśmiechem prowadzący zajęcia st. kpr. Kamil Marmulewicz. To nie żart – gdy jest ponuro, mgliście i pada deszcz, wykonanie zadania staje się bezpieczniejsze. Lotnictwo i artyleria nieprzyjaciela ma bowiem wówczas wiele problemów, aby przeszkodzić w przeprowadzeniu takiej operacji.

Star na PTS-ie

Załadunek ludzi i sprzętu na pływające transportery samobieżne (PTS) to jedno z wielu zagadnień, które muszą opanować żołnierze zdobywający umiejętności z zakresu przeprawy wojsk przez szerokie przeszkody wodne i desantu. Podchorążowie, którzy na razie znają temat teoretycznie z wykładów i instrukcji, podczas szkolenia w CSWIiCh mają możliwość zrealizowania tego zadania po raz pierwszy w praktyce.

Tuż przy stojących na zbiórce podchorążych zatrzymuje się gąsienicowa amfibia. Szkolenie zaczyna się od załadunku na nią samochodu ciężarowego. St. kpr. Marmulewicz najpierw omawia czynności, które musi wykonać obsługa PTS-a i ekipa załadunkowa, aby ciężki Star 266, który na co dzień służy do przewożenia bloków pontonowych, mógł bezpiecznie wjechać na skrzynię ładunkową transportera, a następnie objaśnia zasady mocowania ciężarówki na amfibii przy użyciu łańcuchów i lin.

Film: Bogusław Politowski/ ZbrojnaTV

Wreszcie Star rusza w kierunku PTS-a. Procedura załadunku trwa kilka minut. Potem podchorążowie składają najazdy, operator maszyny zamyka rampę załadunkową i transporter może ruszać w drogę. Amfibia przejeżdża kilkaset metrów po grząskim gruncie, wchodzi do wody i zaczyna płynąć, po czym zawraca na środku rzeki i wyjeżdża na brzeg.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Sam załadunek i przeprawa przez rzekę to jednak nie wszystko. Podczas zajęć podchorążowie poznają także zasady prawidłowej organizacji miejsca operacji – oznakowania wszystkich miejsc od rejonu wyjściowego począwszy, a na miejscu wejścia do wody w osi przeprawy skończywszy.

Kierownik zajęć st. chor. Arkadiusz Zapalski i instruktorzy zwracają uwagę słuchaczy na niezwykle istotne kwestie bezpieczeństwa. Tłumaczą, że również podczas zajęć szkolnych tuż przy osi przeprawy zawsze musi stać drugi transporter pełniący funkcję ciągnika ewakuacyjnego na wypadek awarii PTS-a w czasie pokonywania rzeki. Na wodzie też musi się znajdować grupa ratunkowo-ewakuacyjna na szybkiej łodzi motorowej i kutrze holowniczym z nurkiem w składzie. Nie mniej istotne jest to, aby każdy z uczestników szkolenia miał na sobie kamizelkę ratunkową.

Szkolenie pełne wrażeń

Tymczasem przy PTS-ie odbywa się kolejny instruktaż. Przyszli dowódcy plutonów najpierw poznają teorię – zasady i sposoby zajmowania miejsc na skrzyni ładunkowej transportera oraz sprawnego wysiadania z niego po pokonaniu przeszkody wodnej. Gdy przychodzi czas na ćwiczenia praktyczne, żołnierze wybiegają z rejonu wyjściowego i sprawnie zajmują miejsca na transporterze. Po chwili PTS z impetem wjeżdża do rzeki. To dla uczestników szkolenia najbardziej emocjonujący moment. Falochron transportera uderza w wodę, tworząc sporą falę, która zalewa przód maszyny. Pojazd tnie nurt Odry i zawraca. Operator, przełączając napęd ze śrub na gąsienice, wyprowadza go na brzeg.

Jak przyznają podchorążowie, była to najciekawsza część szkolenia. Interesująco zapowiadają się również kolejne zajęcia, podczas których żołnierze będą samodzielnie budowali przeprawy, wykorzystując tzw. park pontonowy. – Do tej pory uczyliśmy się o tym tylko teoretycznie, więc to będzie bardzo ciekawe doświadczenie – mówi st. szer. pchor. Łukasz Maj. – W dalszej części praktyki oprócz odbywania zajęć przeprawowych będziemy się uczyli także stawiania min, układania i wysadzania sieci elektrycznych oraz wielu innych fachowych rzeczy, które każdy saper umieć powinien – dodaje przyszły oficer.

Praktyki w Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych potrwają do 10 listopada.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: Bogusław Politowski, kpt. Marek Gwóźdź

dodaj komentarz

komentarze


Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Człowiek w pętli
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Orlik na Alfę
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Hekatomba na Woli
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Cios w plecy
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Apache’e nad Inowrocławiem
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Kurs dla najlepszych w SERE
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Husarz z polskim instruktorem
Brytyjczycy na wschodniej straży
W poszukiwaniu majora Serafina
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
17 września 1939. Nigdy więcej
Święto Wojsk Lądowych
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Brytyjczycy żegnają Malbork
Debiut polskich Patriotów
Dwie agresje, dwie okupacje
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Rekompensaty na nowych zasadach
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Miliardy na budowę schronów
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Zwycięska batalia o stolicę
Z najlepszymi na planszy
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
NATO – jesteśmy z Polską
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Czołgiści w ogniu
Pożegnanie z Columbią
Krok ku niezależności
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Black Hawki nad Warszawą
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
„Road Runner” w Libanie
Wielkie zbrojenia za Odrą
Największy transport Abramsów w tym roku
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO