moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Uwaga, samoloty na drodze! Ćwiczenia „Route 604”

Treningi na drogowych odcinkach lotniskowych są bardzo ważne, bo wpływają na gotowość bojową naszych sił powietrznych. Odtąd będą się one odbywały cyklicznie – powiedział minister obrony Mariusz Błaszczak. Podczas zorganizowanych na Mazurach ćwiczeń „Route 604” piloci samolotów myśliwskich, transportowych i szkolno-bojowych trenowali starty i lądowania na drodze publicznej.

DOL, czyli drogowy odcinek lotniskowy, to fragment drogi publicznej, który w sytuacji konfliktu lub wojny może stać się alternatywnym pasem startowym dla samolotów wojskowych. Jeden z tego typu odcinków znajduje się w województwie warmińsko-mazurskim, niedaleko miejscowości Wielbark. To właśnie tam przez ostatni tydzień lądowały wojskowe statki powietrzne. Starty i lądowania na ponaddwukilometrowej drodze publicznej ćwiczyli piloci samolotów Su-22 i MiG-29 z 1 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego, F-16 z 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego, C-295 CASA i C-130 Hercules z 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego oraz M-346 Bielik z 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. Ćwiczenia wojskowych lotników z wykorzystaniem DOL-u otrzymały nazwę „Route 604”.

 

Fragment szkolenia pilotów obserwowali: minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak, dowódca generalny RSZ gen. broni Wiesław Kukuła, inspektor sił powietrznych DGRSZ gen. dyw. pil. Ireneusz Nowak oraz dowódcy baz lotniczych. Tylko jednego dnia – w piątek – na DOL-u wylądowały trzy wielozadaniowe F-16, szkolno-treningowy M-346 i transportowiec C-130. Dodatkowo w powietrzu można było podziwiać parę MiG-ów-29.

– Ostatnio takie ćwiczenia na drogowym odcinku lotniskowym odbyły się 20 lat temu. Siły powietrzne wówczas nie dysponowały jeszcze samolotami F-16, więc można powiedzieć, że mamy do czynienia z ich debiutem w przygodnych warunkach – powiedział minister obrony Mariusz Błaszczak. – Ten DOL w Wielbarku zmodernizowaliśmy w latach 2020–2022, będziemy także modernizować kolejne drogowe odcinki lotniskowe – dodał szef MON-u. Zaznaczył, że wszystkie DOL-e mają spełniać podobne wymogi odnośnie do parametrów technicznych, a więc dysponować pasem startowym o długości ok. 2,5 tys. metrów i 36 metrów szerokości. – Operacje na DOL-ach są niezwykle ważne dla gotowości bojowej sił powietrznych – stwierdził minister obrony narodowej.

Szef resortu wyjaśnił, że w organizację ćwiczeń „Route 604” zaangażowane były też wojska przeciwlotnicze, wojska obrony terytorialnej, wojskowa logistyka oraz wiele innych instytucji. – Takie ćwiczenia będą prowadzone cyklicznie, bo zależy nam na tym, by konsekwentnie wzmacniać Wojsko Polskie. W przyszłym roku będą brały w nich udział także samoloty FA-50 – mówił podczas konferencji prasowej Mariusz Błaszczak. – Nasi piloci muszą ćwiczyć umiejętności lądowania i startu w takich warunkach. Zapewniam, że DOL-e będą wykorzystywane w wielu miejscach naszego kraju – dodał. Podkreślił również, że remont drogowego odcinka lotniskowego w Wielbarku został sfinansowany z funduszy MON-u.

O znaczeniu drogowych odcinków lotniskowych mówił w Wielbarku też inspektor sił powietrznych gen. dyw. pil. Ireneusz Nowak. – Wnioski z Ukrainy pokazują, że lotniska stałego bazowania będą pierwszym celem ataków. W przypadku prowadzenia operacji obronnej, tak jak teraz na Ukrainie, nasze siły powietrzne muszą mieć zdolność do przetrwania. A to przetrwanie można osiągnąć rozśrodkowaniem naszej floty i temu właśnie służą DOL-e – stwierdził generał. Inspektor sił powietrznych na DOL-u w Wielbarku lądował F-16 kilka dni wcześniej. – Z perspektywy pilota muszę przyznać, że nie jest to operacja łatwa, bo nie jest to standardowe lotnisko – powiedział. Szczególne słowa uznania skierował w stronę załóg czterosilnikowych samolotów transportowych C-130, „które w mazurskim lesie bez problemu wykonują operację startu i lądowania”. – Naszym pragnieniem jest, by takie ćwiczenia odbywały się co roku. Chcemy także wymieniać doświadczenia w tym zakresie z innymi państwami NATO – dodał.

Wrażeniami z ćwiczeń „Route 604” z „Polską Zbrojną” podzielił się również płk pil. Mariusz Wiączkowski, dowódca 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku. To właśnie na tej jednostce spoczywał główny ciężar w organizacji i zabezpieczeniu ćwiczeń. – To było moje pierwsze lądowanie na DOL-u. Ten pas jest dużo węższy, wycięty w lesie, a dokoła bardzo blisko są drzewa – mówił. – Trzeba pamiętać, że do lądowania podchodzimy z dużymi prędkościami, bo średnio ok. 350–400 km/h, a przyziemienie odbywa się z prędkością około 300 km. Oczywiście jesteśmy do tego przygotowani. Przed lądowaniem na DOL-u ćwiczyliśmy na symulatorach, trenowaliśmy także na wąskim pasie startowym na lotnisku w Powidzu – dodał. Dowódca bazy z Malborka, podobnie jak wszyscy lotnicy zgromadzeni w Wielbarku, przyznał, że tego typu manewry powinny odbywać się częściej. – To bardzo dobra inicjatywa i cieszę się, że do niej wróciliśmy. Samoloty bojowe potrzebują szybko odtworzyć zdolność bojową, czyli zatankować paliwo i uzupełnić uzbrojenie. I o ile możemy tankować maszyny w powietrzu, to jeszcze nikt nie wymyślił, jak samoloty w powietrzu uzbroić. DOL jest zatem dobrą alternatywą – stwierdził płk Wiączkowski.

Ćwiczenia „Route 604” na drogowym odcinku lotniskowym na Mazurach trwały od 25 do 29 września. W trakcie kolejnych tego typu przedsięwzięć piloci będą trenować operacje startu i lądowania także w nocy.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Michał Niwicz, kpr. Wojciech Król/CO MON

dodaj komentarz

komentarze


Nie żyje żołnierz PKW Irak
 
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Pracowity pobyt w kosmosie
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Strażnicy polskiego nieba
Święto sportów walki w Warendorfie
Inwestycja w żołnierzy
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
The Power of Infrastructure
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Dzieci wojny
Ratownik w akcji
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
BWP-1 – historia na dekady
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Świat F-35
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Ewakuacja Polaków z Izraela
Policjanci w koszarach WOT
Flyer, zdobywca przestworzy
Czarna Pantera celuje
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Podróż w ciemność
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Podejrzane manewry na Bałtyku
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Prezydent na wschodniej granicy
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Śmierć gorsza niż wszystkie
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Pułk Reprezentacyjny rekrutuje. Kto może dołączyć?
Wyższe stawki dla niezawodowych
Drukowanie dronów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Planowano zamach na Zełenskiego
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
Pancerny kot w polskim wojsku
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Bezpieczniejsza Europa
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
„Różycki” zwodowany
Broń przeciwko wrogim satelitom
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Kajakami po medale
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Wypadek Rosomaka
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO