moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Amerykańskie Herculesy w drodze do Polski

Rozpoczęły się dostawy samolotów C-130H Hercules, które zwiększą poziom dostępności operacyjnej floty transportowej polskich sił powietrznych – poinformował wczoraj wicepremier Mariusz Błaszczak. Pierwsza z pięciu zakontraktowanych maszyn wyląduje dziś w Bydgoszczy. Kolejne transportowce przylecą do Polski jeszcze w tym roku.

Umowę dotyczącą pozyskania pięciu Herculesów C-130H Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało wiosną 2021 roku. Zgodnie z dokumentem, Wojsko Polskie otrzyma samoloty z nadwyżek armii amerykańskiej w ramach programu Excess Defence Articles. EDA umożliwia Stanom Zjednoczonym przekazywanie sojusznikom sprzętu i wyposażenia wojskowego, które nie jest już potrzebne amerykańskim siłom zbrojnym. Polska dostała samoloty nieodpłatnie, musiała jedynie pokryć koszt ich remontu. Regeneracja maszyn kosztowała nieco ponad 14 mln dolarów.

– Rozpoczęły się dostawy samolotów C-130H Hercules, które zwiększą poziom dostępności operacyjnej floty transportowej polskich sił powietrznych. Łącznie pozyskujemy pięć takich maszyn – poinformował wczoraj wicepremier Mariusz Błaszczak. Rzecznik Agencji Uzbrojenia, ppłk Krzysztof Płatek, doprecyzował, że do Polski leci samolot o numerze 85-035, a kolejne transportowce mają dotrzeć do końca roku. – Istnieje możliwość, że dostawy wszystkich statków powietrznych zostaną zrealizowane jeszcze przed deklarowanym w umowie 2024 rokiem – zaznaczył ppłk Płatek.

Początkowo zakładano, że pierwszego z pięciu Herculesów otrzymamy w 2021 roku. – Opóźnieniu winna jest pandemia koronawirusa. Zgodnie z umową, Amerykanie musieli przeprowadzić prace techniczne związane z regeneracją płatowców. Niestety, z powodu pandemii łańcuchy dostaw były bardzo wydłużone i trzeba było czekać na dostęp do części – mówi rzecznik Agencji Uzbrojenia „Polsce Zbrojnej”.

Amerykańskie Herculesy mają służyć w 33 Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu. To właśnie w tej jednostce od 2009 roku eksploatowanych jest pięć transportowców tego samego typu, choć w starszej wersji „E”.

Zanim jednak samoloty trafią do linii, muszą przejść przeglądy strukturalne tzw. PDM (programmed depot maintenance) w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy. Potem jeszcze czekają je loty kontrolne. Maszyny mają być także doposażone zgodnie z wymogami polskich sił powietrznych. Jak informuje Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych „z uwagi na zakres wykonywanych prac może to potrwać od 12 do 18 miesięcy”.

Hercules C-130 to czterosilnikowiec, który może latać w każdych warunkach atmosferycznych. Jego masa startowa przekracza 70 t. Maszyna może przewieźć aż 20 t ładunku na odległość do 4 tys. km. Do samolotu wejdą np. Hummery, Honkery i ciężarówki. Transportowiec zaprojektowany został dla amerykańskich sił powietrznych. Produkowany jest od 1956 roku w różnych wersjach. Z Herculesów korzystają armie ponad 50 państw.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Master Sgt. Joseph Harwood / US Air Force

dodaj komentarz

komentarze


Zapomogi dla wojskowych poszkodowanych w powodzi
 
Nie rewolucja, lecz ewolucja
Radar na bezzałogowce
Wojsko połączy Głuchołazy
Odznaczenia państwowe za medale paryskich igrzysk
Pamiętamy o bohaterach Batalionów Chłopskich
Żeby drużyna była zgrana
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Adm. Bauer: NATO jest na właściwej ścieżce
Ukoić ból po stracie
Ocean dronów
Underwater Academy
WOT z Pomorza ze wsparciem dla Dolnego Śląska
Czworonożny żandarm w Paryżu
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
„Northern Challenge”, czyli wyzwania i pułapki
Przełom w sprawie rzezi wołyńskiej?
Polska i Turcja – od wojen do szacunku i sympatii
Wyższe świadczenie mieszkaniowe dla żołnierzy
Pierwszy test „Tarczy Wschód”
Czy Orka przypłynie z Korei?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
25 km na 25 lat Polski w Sojuszu
Ramstein Flag nad Grecją
Olimp w Paryżu
Drony nad poligonem
Sojusz także nuklearny
Pod Kockiem walczyli do końca
Kolejny Kormoran na kursie
Operacja „Feniks” – służby działają, wspierają, ale też niosą nadzieję
Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
Hubalczycy nie złożyli broni
Płk dr Sowa: Szkolenie rezerw osobowych jest częścią planu budowy systemu służby powszechnej
Na Białej Głuchołaskiej stanął most
Zwycięzca w klęsce, czyli wojna Czang Kaj-szeka
Projekt wsparcia dla pracodawców żołnierzy
Miliony złotych na szkolne strzelnice
„Kieszonkowy” okręt podwodny
WAT po raz 74 zainaugurował rok akademicki
Wojsko Polskie w oczach zagranicznych mediów
Album o żołnierzach-olimpijczykach
Ostre słowa, mocne ciosy
Polskie armatohaubice na poligonie w Estonii
Podwyżki dla niezawodowych
Olympus in Paris
Tłumy biegły po nóż komandosa
Ukraińska wizja MRAP-a
Cezary Tomczyk o podkomisji smoleńskiej
Na zapleczu Feniksa
Realizm dowodzenia
Kaszubski Tygrys
Czarne Pantery już w Poznaniu
Trójstronne porozumienie
Tydzień Kormorana
NATO silniejsze niż kiedykolwiek
MON podsumowało 10 miesięcy rządów koalicji
Ogniem i dynamitem
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO