moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Brygada na torach

Transport kolejowy jest szybką, tanią i ekologiczną metodą przewożenia wojskowego sprzętu. Ale bezpieczeństwo tej operacji w ogromnej mierze zależy od precyzyjnego planowania oraz sprawnego załadunku pojazdów na wagony. Tego rodzaju zadania wykonywali m.in. żołnierze 10 Brygady Kawalerii Pancernej, którzy wzięli udział w ćwiczeniach Bóbr ’22.

Każde przemieszczenie wojsk kolejowym transportem operacyjnym rozpoczyna się na rampie załadowczej. Na tym etapie żołnierze muszą wykazać się umiejętnościami sprawnego umieszczenia na wagonach np. czołgów, transporterów opancerzonych oraz innego rodzaju sprzętu. Szybki i bezpieczny transport zależy także od właściwego umocowania sprzętu. Tego rodzaju działania żołnierze powtarzali podczas ćwiczeń Bóbr ’22. Pierwszoplanową rolę odgrywała w nich 10 Brygada Kawalerii Pancernej. Zajęcia miały charakter praktycznego pokazu przypominającego, bez dodatkowego omawiania zagadnień teoretycznych.

Przeciwlotnicy na wagony

Na terenie poligonu w okolicach Świętoszowa realizowano najtrudniejszy element załadunku, czyli umieszczanie na platformach ciężkiego sprzętu gąsienicowego. Na wagony wprowadzano, mocowano oraz przygotowywano do drogi samobieżne gąsienicowe zestawy przeciwlotnicze ZSU-23-4MP Biała. Ponieważ żołnierze mieli działać tak, jak robiliby to w warunkach bojowych, w pobliżu rampy kolejowej rozlokowano posterunki obserwacyjne oraz przeciwlotnicze środki ogniowe, między innymi operatorów wyrzutni rakiet przeciwlotniczych Grom.

Przygotowaniami do transportu operacyjnego zawsze zajmuje się zespół żołnierzy, którymi dowodzi komendant transportu. Tym razem funkcję tę pełnił kpt. Bartłomiej Siorak. Komendant na czas załadunku, przejazdu oraz wyładunku sprzętu ma do pomocy swojego zastępcę, pomocników oraz grupę załadowczą i wyładowczą. W załadunku pomaga również służba dyżurna wyznaczona na czas transportu i działająca pod kierunkiem oficera dyżurnego. Jest także warta, która ochrania transport podczas postojów na stacjach i dworcach kolejowych.


Film: Bogusław Politowski / ZbrojnaTV

Zdaniem kapitana podstawą właściwego załadunku jest zawsze dobre zaplanowanie. – Wiedząc iloma i jakiego rodzaju wagonami dysponujemy możemy dokładnie ustalić liczbę i rodzaj pojazdów, które w określonej kolejności umieszczamy w wagonach – wyjaśnił.

Oficer zauważa, że są różne rodzaje wagonów i dlatego trzeba wiedzieć, jaki tonaż jest dopuszczalny w danym przypadku. – Innymi wagonami można przewozić czołgi Leopard, innymi transportery, a jeszcze innymi lżejsze pojazdy kołowe – mówi kapitan. Planując załadunek należy też wziąć pod uwagę długość wagonów, bo w niektórych może się zmieścić kilka pojazdów, w innych tylko jeden.

Ale zanim sprzęt znajdzie się w wagonach, trzeba wcześniej w odpowiedni sposób ustawić go w rejonie, w którym będzie czekał na załadunek. Wszystko po to, aby później wjazd na platformy odbywał się bez zbędnego manewrowania. – Podczas szkolenia, wiedząc jakimi wagonami dysponujemy, postanowiliśmy wprowadzać na nie pojazdy od najcięższych do najlżejszych – mówi kpt. Bartłomiej Siorak.

Walka z epidemią i precyzja

Podczas szkolenia na rampie świętoszowskiego poligonu pokazano dwa dodatkowe elementy działań podczas załadunku, jakich zazwyczaj nie stosuje się w warunkach bojowych. Ponieważ sprzęt był wcześniej w strefie występowania przypadków Afrykańskiego Pomoru Świń, każdy pojazd przed wjechaniem na platformę kolejową był myty przez żołnierzy wojskowej straży pożarnej oraz odkażany przez żołnierzy brygadowych pododdziałów wojsk chemicznych.

Załadunek ciężkich pojazdów gąsienicowych na wagony jest bardzo trudny i wymaga przestrzegania wszelkich rygorów bezpieczeństwa. Wzmożoną uwagę powinni zachować szczególnie kierowcy. Szerokość ich pojazdów niemal równa się z szerokością wagonów, więc wystarczy chwila nieuwagi i pojazd może spać z wagonu. Kierujący muszą wykazać się niebywałą precyzją i zgraniem z żołnierzem, który za pomocą chorągiewek naprowadza do miejsca docelowego w wagonie. Aby zminimalizować ryzyko, kierowcy przechodzą jeszcze odpowiednie szkolenie tuż przed mającym nastąpić załadunkiem.

Szybko, tanio, ekologicznie

– Kolejowy transport operacyjny jest jednym z podstawowych sposobów przemieszczania wojsk na duże odległości w rejon przyszłych działań – mówi kpt. Jakub Żołudź, prowadzący zajęcia z ramienia dowództwa brygady. To wygodna i szybka metoda przemieszczania, tym bardziej że wojskowe kolumny nie blokują dróg publicznych. Transport po torach sprawdza się szczególnie w przypadku pododdziałów wyposażonych w sprzęt gąsienicowy. – Takie pojazdy poruszają się zazwyczaj wolniej, zużywają dużo paliwa, mogą też niszczyć drogi – przyznaje kpt. Żołudź. Transport kolejowy jest więc szybszy i tańszy niż kołowy.

Ćwiczenia dowódczo-sztabowe Bóbr ’22 w 11 Lubuskiej Dywizji Kawalerii Pancernej z Żagania rozpoczęły się 23 kwietnia, a zakończyły 28 kwietnia. Jednym z epizodów, oprócz załadunku pojazdów na wagony, było także pokonywanie szerokiej przeszkody wodnej.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: Bogusław Politowski

dodaj komentarz

komentarze


Człowiek w pętli
Apache’e nad Inowrocławiem
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Z najlepszymi na planszy
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Dwie agresje, dwie okupacje
Debiut polskich Patriotów
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Krok ku niezależności
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Wielkie zbrojenia za Odrą
Brytyjczycy na wschodniej straży
Miliardy na budowę schronów
Hekatomba na Woli
Black Hawki nad Warszawą
Czołgiści w ogniu
Brytyjczycy żegnają Malbork
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
17 września 1939. Nigdy więcej
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Eurokorpus pod hiszpańskim dowództwem
Święto Wojsk Lądowych
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
W poszukiwaniu majora Serafina
NATO – jesteśmy z Polską
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Husarz z polskim instruktorem
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Rekompensaty na nowych zasadach
Zwycięska batalia o stolicę
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
WOT sprawdzał się w Nowej Dębie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Największy transport Abramsów w tym roku
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
„Road Runner” w Libanie
Orlik na Alfę
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Pożegnanie z Columbią
Kurs dla najlepszych w SERE
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Cios w plecy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO