moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Miliard na transport kolejowy

Ponad miliard złotych może zapłacić polskie wojsko za krajowy i zagraniczny transport kolejowy żołnierzy oraz uzbrojenia i sprzętu. Warunki umowy ramowej na lata 2021–2024 negocjują z firmą PKP Cargo przedstawiciele 2 Regionalnej Bazy Logistycznej z Warszawy. Kontrakt w tej sprawie ma zostać podpisany w najbliższym czasie.

Choć wszystkie jednostki wojskowe są przygotowane do tego, aby we własnym zakresie zorganizować transport sprzętu i żołnierzy do wskazanego miejsca, to – żeby zaoszczędzić czas i pieniądze – wojskowi często przemieszczają się z macierzystych jednostek w odległe regiony Polski (lub na zagraniczne misje), korzystając z transportu kolejowego. W 2018 roku Wojsko Polskie zorganizowało 124 tego typu przewozy, a w 2019 roku – 102. Każdy taki transport składa się z około trzydziestu wagonów – począwszy od pasażerskich, na wagonach przystosowanych do przewozu najcięższego sprzętu (dział, transporterów opancerzonych, czołgów, wozów technicznych) skończywszy.

Do tej pory tego typu usługi były świadczone przez firmy kolejowe w ramach krótkoterminowych umów. Teraz polska armia chce podpisać jedną, kompleksową i długoterminową umowę ramową. Odpowiedzialna za to zadanie 2 Regionalna Baza Logistyczna z Warszawy zamierza w najbliższym czasie zawrzeć kontrakt ze spółką PKP Cargo. Wartość umowy przekroczy miliard złotych.

Przedstawiciele 2 RBLog podkreślają, że przez kilka lat starano się wyłonić – w ramach otwartego przetargu – odpowiednią firmę kolejową. – 2 RBLog od roku 2012 próbowała uruchomić postępowania na usługę transportu kolejowego, jednak z uwagi na brak ofert do podpisania umowy ramowej nigdy nie doszło. W 2016 roku był prowadzony dialog techniczny, który nie przyniósł żadnych rezultatów. Żaden z potencjalnych wykonawców nie był w stanie wykonać zamówienia, bo nie spełniał niezbędnych warunków technicznych. W związku z powyższym zamawiający postanawia przeprowadzić negocjacje z jednym wykonawcą PKP Cargo S.A. – wyjaśniają logistycy w ogłoszeniu o zamiarze podpisania miliardowej umowy. Dodają, że obecnie PKP Cargo jako jedyna firma w Polsce posiada wagony do transportu najcięższego sprzętu wojskowego, a pieniądze na nie otrzymała z MON w ramach „Programu pozamilitarnych przygotowań obronnych RP w latach 2018–2019”.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. szer. Natalia Wawrzyniak, st. szer. Kamil Śpiączka

dodaj komentarz

komentarze


„Był twarzą sił powietrznych”
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Nowe Kraby na Śląsku
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
„Tarcze” dla Jastrzębi
Hekatomba na Woli
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Wypadek przed Air Show
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Wsparcie dla Husarza
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Strzelanina w bazie US Army
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Cisza przed wojną
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Dwie agresje, dwie okupacje
Wielkie zbrojenia za Odrą
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Road Runner” w Libanie
Nowe K2 i K9 już w Polsce
Świetne występy polskich żołnierzy
Nocne ataki na Ukrainę
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Flytrap, czyli młot na drony
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Zwycięska batalia o stolicę
Norwegowie budują na polskim poligonie
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Beret „na rekinka” lub koguta
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Air Show 2025 odwołane. Co z biletami?
„Koalicja chętnych” rozmawia w sprawie Ukrainy
Orlik na Alfę
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Na motocyklach śladami historii
Inwestycja w rozwój narodowych zdolności
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Brytyjczycy żegnają Malbork
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Wojskowi szachiści z medalem NATO
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Poradnik na czas kryzysu gotowy!
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Warszawo, do broni!
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Z najlepszymi na planszy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO