moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Miliard na transport kolejowy

Ponad miliard złotych może zapłacić polskie wojsko za krajowy i zagraniczny transport kolejowy żołnierzy oraz uzbrojenia i sprzętu. Warunki umowy ramowej na lata 2021–2024 negocjują z firmą PKP Cargo przedstawiciele 2 Regionalnej Bazy Logistycznej z Warszawy. Kontrakt w tej sprawie ma zostać podpisany w najbliższym czasie.

Choć wszystkie jednostki wojskowe są przygotowane do tego, aby we własnym zakresie zorganizować transport sprzętu i żołnierzy do wskazanego miejsca, to – żeby zaoszczędzić czas i pieniądze – wojskowi często przemieszczają się z macierzystych jednostek w odległe regiony Polski (lub na zagraniczne misje), korzystając z transportu kolejowego. W 2018 roku Wojsko Polskie zorganizowało 124 tego typu przewozy, a w 2019 roku – 102. Każdy taki transport składa się z około trzydziestu wagonów – począwszy od pasażerskich, na wagonach przystosowanych do przewozu najcięższego sprzętu (dział, transporterów opancerzonych, czołgów, wozów technicznych) skończywszy.

Do tej pory tego typu usługi były świadczone przez firmy kolejowe w ramach krótkoterminowych umów. Teraz polska armia chce podpisać jedną, kompleksową i długoterminową umowę ramową. Odpowiedzialna za to zadanie 2 Regionalna Baza Logistyczna z Warszawy zamierza w najbliższym czasie zawrzeć kontrakt ze spółką PKP Cargo. Wartość umowy przekroczy miliard złotych.

Przedstawiciele 2 RBLog podkreślają, że przez kilka lat starano się wyłonić – w ramach otwartego przetargu – odpowiednią firmę kolejową. – 2 RBLog od roku 2012 próbowała uruchomić postępowania na usługę transportu kolejowego, jednak z uwagi na brak ofert do podpisania umowy ramowej nigdy nie doszło. W 2016 roku był prowadzony dialog techniczny, który nie przyniósł żadnych rezultatów. Żaden z potencjalnych wykonawców nie był w stanie wykonać zamówienia, bo nie spełniał niezbędnych warunków technicznych. W związku z powyższym zamawiający postanawia przeprowadzić negocjacje z jednym wykonawcą PKP Cargo S.A. – wyjaśniają logistycy w ogłoszeniu o zamiarze podpisania miliardowej umowy. Dodają, że obecnie PKP Cargo jako jedyna firma w Polsce posiada wagony do transportu najcięższego sprzętu wojskowego, a pieniądze na nie otrzymała z MON w ramach „Programu pozamilitarnych przygotowań obronnych RP w latach 2018–2019”.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. szer. Natalia Wawrzyniak, st. szer. Kamil Śpiączka

dodaj komentarz

komentarze


Incydent na strzelnicy
 
Silna Polska w Europie to Polska związana sojuszem z USA
Pomoc na wodzie i pod wodą
Żołnierz influencer?
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Kolejna rozmowa Trumpa i Putina. Czy coś z niej wyniknie?
Ustawa bliżej żołnierzy
Trudny los zwycięzców
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Podejrzane manewry na Bałtyku
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Bałtycka tarcza
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Szkice strzelca spod Monte Cassino
Bohater odtrącony
Cel: być gotowym do służby na granicy
Pomoc na pewno przyjdzie na czas
Stress test dla systemu ratownictwa
Siła sojuszniczego działania
Biało-czerwona na Monte Cassino
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
Nowe możliwości Meska
Misja PKW „Olimp” doceniona
Atom utracony
Drony na ratunek
Parlament pracuje nad wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Nasi czołgiści najlepsi
Osiemnaste urodziny wojsk specjalnych
Kilometry pamięci
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Offset Wisły w praktyce
Apache’e nadlatują
Knowledge for Difficult Times
Pamiętają o powstańcach
Alians HSW ze światowym gigantem
Kolejne K9 dla zawiszaków
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Polska i Litwa w awangardzie NATO
Tysiące dronów dla armii
W drodze do Wielkiego Szlema Komandosa
Unijne pożyczki na obronność. Polska beneficjentem programu SAFE
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Szybujące bomby dla sił powietrznych
Fire from Coast
Święto zwiadowców
Polska delegacja wyruszyła do Waszyngtonu
MON: Polska nie wyśle wojsk na Ukrainę
Wyjście z cienia
„Misja Zdrowie” – profilaktyka dla weteranek
Polskie Pioruny dla Belgii
Ukraińcy i Rosjanie spotkali się pierwszy raz od 2022 roku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Gospodarka i bezpieczeństwo przyszłością Europy
„Flota cieni” stwarza zagrożenie
Bat na wrogów i niepokornych
Polska dołącza do satelitarnej elity
Tu zaczniesz drogę do cyberwojsk
I Forum Bezpieczeństwa i Przemysłu Obronnego
Wszystko co najważniejsze zaczyna się w Dęblinie
Jak daleko do końca wojny?
Unijni ministrowie podpisali SAFE

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO