moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Miliard na transport kolejowy

Ponad miliard złotych może zapłacić polskie wojsko za krajowy i zagraniczny transport kolejowy żołnierzy oraz uzbrojenia i sprzętu. Warunki umowy ramowej na lata 2021–2024 negocjują z firmą PKP Cargo przedstawiciele 2 Regionalnej Bazy Logistycznej z Warszawy. Kontrakt w tej sprawie ma zostać podpisany w najbliższym czasie.

Choć wszystkie jednostki wojskowe są przygotowane do tego, aby we własnym zakresie zorganizować transport sprzętu i żołnierzy do wskazanego miejsca, to – żeby zaoszczędzić czas i pieniądze – wojskowi często przemieszczają się z macierzystych jednostek w odległe regiony Polski (lub na zagraniczne misje), korzystając z transportu kolejowego. W 2018 roku Wojsko Polskie zorganizowało 124 tego typu przewozy, a w 2019 roku – 102. Każdy taki transport składa się z około trzydziestu wagonów – począwszy od pasażerskich, na wagonach przystosowanych do przewozu najcięższego sprzętu (dział, transporterów opancerzonych, czołgów, wozów technicznych) skończywszy.

Do tej pory tego typu usługi były świadczone przez firmy kolejowe w ramach krótkoterminowych umów. Teraz polska armia chce podpisać jedną, kompleksową i długoterminową umowę ramową. Odpowiedzialna za to zadanie 2 Regionalna Baza Logistyczna z Warszawy zamierza w najbliższym czasie zawrzeć kontrakt ze spółką PKP Cargo. Wartość umowy przekroczy miliard złotych.

Przedstawiciele 2 RBLog podkreślają, że przez kilka lat starano się wyłonić – w ramach otwartego przetargu – odpowiednią firmę kolejową. – 2 RBLog od roku 2012 próbowała uruchomić postępowania na usługę transportu kolejowego, jednak z uwagi na brak ofert do podpisania umowy ramowej nigdy nie doszło. W 2016 roku był prowadzony dialog techniczny, który nie przyniósł żadnych rezultatów. Żaden z potencjalnych wykonawców nie był w stanie wykonać zamówienia, bo nie spełniał niezbędnych warunków technicznych. W związku z powyższym zamawiający postanawia przeprowadzić negocjacje z jednym wykonawcą PKP Cargo S.A. – wyjaśniają logistycy w ogłoszeniu o zamiarze podpisania miliardowej umowy. Dodają, że obecnie PKP Cargo jako jedyna firma w Polsce posiada wagony do transportu najcięższego sprzętu wojskowego, a pieniądze na nie otrzymała z MON w ramach „Programu pozamilitarnych przygotowań obronnych RP w latach 2018–2019”.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. szer. Natalia Wawrzyniak, st. szer. Kamil Śpiączka

dodaj komentarz

komentarze


Miliardy na wzmocnienie bezpieczeństwa
 
Global Hawk wypatrzy wszystko
Bałtyk pod kontrolą
Plany rozbudowy infrastruktury na Pomorzu
Mazurek Dąbrowskiego na zakończenie igrzysk
Zginęli pod Smoleńskiem. Cześć ich pamięci!
Przysięga małopolskich terytorialsów
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Ramię w ramię
Amerykańska flaga nad Camp Głębokie
Katyń. Wieczna pamięć i chwała bohaterom
Buzdygany 2024 wręczone
Rozejm na Morzu Czarnym? Tak przynajmniej twierdzi Biały Dom
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rosomaki na Bałtyku
Preselekcja. Jak szkolą się przyszli komandosi?
Norwegia, jako pierwsza, ma już wszystkie zmówione F-35
Produkt polski, klasa światowa
Feniks – misja na finiszu
O Ukrainie wspólnym głosem
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Więcej polskiego trotylu dla USA
Ratownicy w mundurach
Warto myśleć długofalowo
Dowodzenie na najwyższym poziomie
Twierdza we krwi – Festung Kolberg
Determinacja w działaniu
Kolejne Kraby w produkcji
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W razie ataku Sojusz odpowie z całą siłą
Najważniejsze jest życie
Rodzina na wagę złota
Sekrety biegu patrolowego
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Wyrok za tragiczny wypadek
Odkrywanie prawdy
Bez medalu w ostatnim dniu rywalizacji w wojskowych igrzyskach
Oracle partnerem technologicznym MON-u
K9 strzelały w Ustce
Podniebne wsparcie sojuszników
Były minister z prokuratorskimi zarzutami
Ratownictwo w mieście duchów
Walka z wielką wodą
Miliardy na produkcję amunicji
Wojskowe emerytury w górę
Uroczyste pożegnanie żołnierzy, którzy niebawem wylecą do Libanu
Latający Łoś
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Konkurs na prezesa PGZ-etu
Warto inwestować w rozwiązania systemowe w sporcie
Sowiecki podstęp
„Trójki” na strzelnicy
Koreański gap filler Orki
Test wytrzymałości
Szwedzki debiut w Air Policing
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Zryw ku wolności
Jest moc!
Teatr okrucieństwa i absurdu
Pokój nie obroni się sam
Nowa inwestycja Wojskowej Akademii Technicznej
Jastrzębie nad Grecją
Niepokonany generał Stanisław Maczek
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
Na czele cyberkomandosów
„Ostatnia szarża”, czyli ułani kończą w wielkim stylu
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Podchorążowie AWL-u na tatrzańskich graniach
Gala Buzdyganów – transmisja na żywo
Polacy pomogą w poszukiwaniach żołnierzy US Army
Nowe legitymacje dla weteranów
Polskie F-16 w służbie NATO
Dodatkowe pieniądze dla żołnierzy trzech jednostek
Parlamentarzyści UE o bezpieczeństwie Europy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO