moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Miliard na transport kolejowy

Ponad miliard złotych może zapłacić polskie wojsko za krajowy i zagraniczny transport kolejowy żołnierzy oraz uzbrojenia i sprzętu. Warunki umowy ramowej na lata 2021–2024 negocjują z firmą PKP Cargo przedstawiciele 2 Regionalnej Bazy Logistycznej z Warszawy. Kontrakt w tej sprawie ma zostać podpisany w najbliższym czasie.

Choć wszystkie jednostki wojskowe są przygotowane do tego, aby we własnym zakresie zorganizować transport sprzętu i żołnierzy do wskazanego miejsca, to – żeby zaoszczędzić czas i pieniądze – wojskowi często przemieszczają się z macierzystych jednostek w odległe regiony Polski (lub na zagraniczne misje), korzystając z transportu kolejowego. W 2018 roku Wojsko Polskie zorganizowało 124 tego typu przewozy, a w 2019 roku – 102. Każdy taki transport składa się z około trzydziestu wagonów – począwszy od pasażerskich, na wagonach przystosowanych do przewozu najcięższego sprzętu (dział, transporterów opancerzonych, czołgów, wozów technicznych) skończywszy.

Do tej pory tego typu usługi były świadczone przez firmy kolejowe w ramach krótkoterminowych umów. Teraz polska armia chce podpisać jedną, kompleksową i długoterminową umowę ramową. Odpowiedzialna za to zadanie 2 Regionalna Baza Logistyczna z Warszawy zamierza w najbliższym czasie zawrzeć kontrakt ze spółką PKP Cargo. Wartość umowy przekroczy miliard złotych.

Przedstawiciele 2 RBLog podkreślają, że przez kilka lat starano się wyłonić – w ramach otwartego przetargu – odpowiednią firmę kolejową. – 2 RBLog od roku 2012 próbowała uruchomić postępowania na usługę transportu kolejowego, jednak z uwagi na brak ofert do podpisania umowy ramowej nigdy nie doszło. W 2016 roku był prowadzony dialog techniczny, który nie przyniósł żadnych rezultatów. Żaden z potencjalnych wykonawców nie był w stanie wykonać zamówienia, bo nie spełniał niezbędnych warunków technicznych. W związku z powyższym zamawiający postanawia przeprowadzić negocjacje z jednym wykonawcą PKP Cargo S.A. – wyjaśniają logistycy w ogłoszeniu o zamiarze podpisania miliardowej umowy. Dodają, że obecnie PKP Cargo jako jedyna firma w Polsce posiada wagony do transportu najcięższego sprzętu wojskowego, a pieniądze na nie otrzymała z MON w ramach „Programu pozamilitarnych przygotowań obronnych RP w latach 2018–2019”.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. szer. Natalia Wawrzyniak, st. szer. Kamil Śpiączka

dodaj komentarz

komentarze


Wojna w świętym mieście, część trzecia
 
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Pilecki ucieka z Auschwitz
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Szybki marsz, trudny odwrót
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
NATO on Northern Track
Bohater września ’39 spełnia marzenia
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Biel i czerwień łączy pokolenia
Pierwsi na oceanie
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Dumni z munduru
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Tragiczne zdarzenie na służbie
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Wioślarze i triatlonistka na podium
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Daglezje poszukiwane
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Barwy Ojczyzny
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
25 lat w NATO – serwis specjalny
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Awanse na Trzeciego Maja
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Husarz na straży nieba
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Ameryka daje wsparcie
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Wojna w świętym mieście, epilog
Patriotyczny maraton
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Gunner, nie runner
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Pływacy i maratończycy na medal
Święto stołecznego garnizonu
NATO na północnym szlaku
W Italii, za wolność waszą i naszą
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Pytania o europejską tarczę
Posłowie dyskutowali o WOT
W obronie wschodniej flanki NATO
Wytropić zagrożenie
Zmiany w dodatkach stażowych
Weterani pod wszechstronną opieką
Pod skrzydłami Kormoranów
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO