moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Prace hydrograficzne na rzecz bezpieczeństwa żeglugi

Od 14 do 18 września br. jednostki Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego Marynarki Wojennej realizowały prace hydrograficzne niezbędne dla zachowania bezpieczeństwa żeglugi na polskich obszarach morskich.

Okręt hydrograficzny ORP Heweliusz prowadził prace w rejonie środkowego wybrzeża na głębokościach powyżej 15 metrów, celem wypełnienia zobowiązań międzynarodowych dotyczących realizacji pomiarów na trasach żeglugowych HELCOM. Przedmiotowe tory wodne stanowią spójny schemat tras żeglugowych w basenie Morza Bałtyckiego (Baltic Sea Harmonised Re-survey Scheme) będący wynikiem wspólnych prac projektowych.

Działania hydrograficzne wykonywały także motorówki hydrograficzne MH-3 i MH-4, które kontynuują kampanię pomiarową na Zatoce Puckiej, mającą na celu zebranie danych wysokiej jakości, umożliwiające aktualizację wszystkich map morskich w rejonie objętym zasięgiem zaplanowanych prac. 

Pion pomiarów hydrograficznych dZH MW prowadzi prace na morskich wodach wewnętrznych. Pomiary realizowane są na potrzeby kartografii morskiej celem aktualizacji map morskich nr 11 i 23. Specjaliści pionu wyposażeni w łódź pomiarową, system echosondy wielowiązkowej oraz autonomiczny pojazd nawodny ZBOAT 1800, penetrują obszary o najmniejszych głębokościach (poniżej 2m). Prace rozpoczęto od pomiarów na Martwej Wiśle przy Moście Sobieszewskim. Od połowy września br. realizowane są także prace hydrograficzne na rzece Szkarpawie, a kolejnym elementem będzie rekonesans nawigacyjny Wisły Królewieckiej. Całość prac związana jest z aktualizacją sytuacji batymetrycznej na potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi na Pętli Żuławskiej, będącej częścią Międzynarodowej Drogi Wodnej E70, biegnącej z Rotterdamu przez Antwerpię i Berlin do Kaliningradu i Kłajpedy.

Jednostki pływające wchodzące w skład dZH MW, wyposażone są w najnowszy sprzęt pomiarowy spełniający wszystkie krajowe oraz międzynarodowe wymagania dotyczące pomiarów hydrograficznych. Mają możliwość wykonywania precyzyjnych pomiarów hydrograficznych na akwenach o różnej charakterystyce, których celem jest zwiększenie bezpieczeństwa żeglugi na polskich obszarach morskich.

Tekst: kmdr por. Marcin Banaszak, kmdr ppor. Marta Błaszczuk

red. PZ

autor zdjęć: załoga ORP Heweliusz/Pion Pomiarów Hydrograficznych dZH MW

dodaj komentarz

komentarze


Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Uczelnie łączą siły
Dzień wart stu lat
Sportowcy podsumowali 2025 rok
W krainie Świętego Mikołaja
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Wojskowa łączność w Kosmosie
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Komplet medali wojskowych na ringu
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Czwarta dostawa Abramsów
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Holenderska misja na polskim niebie
Medyczna odsłona szkoleń wGotowości
Artylerzyści mają moc!
Gdy ucichnie artyleria
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Borsuki jadą do wojska!
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Przygotowani znaczy bezpieczni
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Nowe zasady dla kobiet w armii
Mundurowi z benefitami
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Najdłuższa noc
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Szwedzi w pętli
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Razem na ratunek
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Z Su-22 dronów nie będzie
Wojsko ma swojego satelitę!
Zwrot na Bałtyk
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Kapral Bartnik mistrzem świata
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Czas na polskie Borsuki
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Nowe zdolności sił zbrojnych
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Wojsko przetestuje nowe technologie
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Polski „Wiking” dla Danii
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Militarne Schengen
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Don’t Get Hacked
Nadchodzi era Borsuka
Po co wojsku satelity?
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Niebo pod osłoną
Pancerniacy jadą na misję
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Plan na WAM
Ile powołań do wojska w 2026 roku?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO